Gå til innhold
Arkivverket

Uskarpe svart/hvitt bilder i Digitalarkivet

Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

I det siste har jeg opplevd at skannede svart/hvitt bilder i Digitalarkivet vises uskarpt. Hittil har det hjulpet med å friske opp siden i nettleseren en eller et par ganger, så ble bildet vist slik det skal være. Men nå i dag vises alle bildene uskarpt. Det hjelper ikke å friske opp bildet. Jeg bruker til vanlig Google Chrome. Jeg oppgraderte til nyeste versjon, men det hjalp ikke. Jeg har også prøv Microsoft Edge, det er likedan der. Skannede bilder i farger vises fint.

Skyldes problemet noe i Digitalarkivet? Eller er det noe som mangler eller er feil på min PC?

• Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette skyldes endringer i Digitalarkivet, men jeg må nøste i saken. Det er definitivt ikke noe på brukersida, hos deg eller andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil videre har jeg funnet en måte å omgå problemet. Det er via menyen å åpne bildefilen (jpg) direkte i nettleseren. Da vises bildet normalt. Det tyder på at det er noe i Digitalarkivet, som du antyder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Nå virker det som visningen er blitt skarp igjen. 🙂

@Ole Arild Vesthagen, @Torbjørn Igelkjøn, @Anne-Lise Hansen og andre interesserte:

Ja. En endring i Digitalarkivet har blitt reversert, inntil videre.

Forenklet sagt dreier det seg om at Digitalarkivet "fra gammelt av" (les: fra skanna kirkebøker ble introdusert i 2005) har hatt et system hvor alle skanna bildefiler har blitt lagret i en høyoppløselig versjon og en lavoppløselig og komprimert versjon. Det er den sistnevnte versjonen som har blitt brukt til visning i Digitalarkivet, fordi den er raskere å laste ned. Med ny/bedre teknologi tilgjengelig har Arkivverkets utviklere i flere år ønsket å legge de lavoppløselige versjonene til side, for i stedet å basere visning på de høyoppløselige versjonene.

Det vil i utgangspunktet være et framskritt, men når det gjelder mikrofilmskanninga for 10-20 år siden, er de lavoppløselige og komprimerte versjonene også skjerpede og kontrastjusterte. Dette gjør at de lavoppløselige og komprimerte versjonene i mange tilfeller er mer lesbare enn de høyoppløselige versjonene, som teknisk sett holder høyere kvalitet pga. høyere oppløsning. Det var dette dere fant talende eksempler på i de foregående innleggene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

@Ole Arild Vesthagen, @Torbjørn Igelkjøn, @Anne-Lise Hansen og andre interesserte:

Ja. En endring i Digitalarkivet har blitt reversert, inntil videre.

Forenklet sagt dreier det seg om at Digitalarkivet "fra gammelt av" (les: fra skanna kirkebøker ble introdusert i 2005) har hatt et system hvor alle skanna bildefiler har blitt lagret i en høyoppløselig versjon og en lavoppløselig og komprimert versjon. Det er den sistnevnte versjonen som har blitt brukt til visning i Digitalarkivet, fordi den er raskere å laste ned. Med ny/bedre teknologi tilgjengelig har Arkivverkets utviklere i flere år ønsket å legge de lavoppløselige versjonene til side, for i stedet å basere visning på de høyoppløselige versjonene.

Det vil i utgangspunktet være et framskritt, men når det gjelder mikrofilmskanninga for 10-20 år siden, er de lavoppløselige og komprimerte versjonene også skjerpede og kontrastjusterte. Dette gjør at de lavoppløselige og komprimerte versjonene i mange tilfeller er mer lesbare enn de høyoppløselige versjonene, som teknisk sett holder høyere kvalitet pga. høyere oppløsning. Det var dette dere fant talende eksempler på i de foregående innleggene.

Dette var ei uventa forklaring. Då var det altså slik at sidelenkene (før reverseringa) ga høgoppløyselege bilete utan oppskarping, medan bildelenkene ga lågoppløyselege bilete med oppskarping?

Er mangel på oppskarping av fargebileta årsaka til at gamle svart-kvittskanningar (f.eks. Kinn MINI A1 1689-1729 og Gaular MINI A1 1755-1785) i nokre tilfelle har betre lesbarheit enn fargebileta som virkar uskarpe?

Vil det vere mogeleg å utføre ein liknande prosess med dei høgoppløyselege bileta, evt. også fargebileta?

Vil det i framtida vere mogeleg å la brukaren bestemme om h?n vil sjå bileta med/utan oppskarping?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2023 den 23.21, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dette var ei uventa forklaring. Då var det altså slik at sidelenkene (før reverseringa) ga høgoppløyselege bilete utan oppskarping, medan bildelenkene ga lågoppløyselege bilete med oppskarping?

Ja, det er godt oppsummert. Bildelenkene lenker eksplisitt til JPG-versjonene av bildefilene, som er den komprimerte og skjerpede/kontrastjusterte versjonen.

Er mangel på oppskarping av fargebileta årsaka til at gamle svart-kvittskanningar (f.eks. Kinn MINI A1 1689-1729 og Gaular MINI A1 1755-1785) i nokre tilfelle har betre lesbarheit enn fargebileta som virkar uskarpe?

Vil det vere mogeleg å utføre ein liknande prosess med dei høgoppløyselege bileta, evt. også fargebileta?

Det kan tenkes at skjerping/kontrastjustering av fargebilder ville kunne gjøre en forskjell. Jeg har ingen praktisk erfaring med dette, men det faller meg inn at fargebildene i større grad enn gråtonebildene vil kreve individuelt tilpasset skjerping/kontrastjustering. Skjerpinga/kontrastjusteringa av gråtonebildene fulgte i sin tid fastsatte "regler", tilpasset en slags gyllen middelvei.

Vil det i framtida vere mogeleg å la brukaren bestemme om h?n vil sjå bileta med/utan oppskarping?

Det må kunne være mulig å få til, men jeg vet ikke hva som er planlagt, eller hvor fullstendig planlegginga er på nåværende tidspunkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.