Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av pantebrev

Truls Wiik
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har anledning til å bistå med i korreksjon av understående tekst? Skannet versjon er på høyre side i linken https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=231721#231721,44001139

No. 9.

1. Jeg underskrevende Arent Rasmussen til Sejlstrup
  2. Gjør vitterlig at have solgt og afhændet ligesom jeg herved selger, skøder og afhænder fra mig og mine arvinger
  3. Til Mads Olesen i Hundelev og hans arvinger, den mig tilhørende og af den paabrendte og i — gaard i — Hunde
  4. Lef bye, Jelstrup sogn i Horns Wennebjerg herred, Hjørring amt, — for — 3— og 6— —
  5. — — — — — ham bemeldte— ejendomme med alt sit — tilliggende, af agre, eng heder og mark,
  6. — bygninger og Besætning undtat i ugen mande undtagen, men ligesom jeg vil — — — — skøde
  7. — og — ham hos mig vanlig aflidt ejendom. Og da køberen bemeldte Mads Olsen — har betaler mig —
  8. — — — for bemeldte ejendomme med 408de skriver fire hundrede og satte rigsdaler, paa —
  9. Mig og arvinger, ingen — lov, — — alle — af — til — udi bemeldte Ejendomme, — —
  10. — — at tilgjøre — og — ham ved mg lovlig afskildt og — ejenndom — — borbliver mig
  11. Og — efter loven at — —. — — i alle maader alt — — den gaard —
  12. —. Dette mit skøde — til tinge — udi mig — at — — — — — —
  13. — og —. — den 12 junii 1800. Rasmussen.

No. 5 og no. 2.

1. Jeg underskrevne Mads Olesen boende i Hundelev i Jelstrup sogn Wenne
  2. berg herred tilstår — at være skyldig til betalede Hr. — Engergaar boende i Løn
  3. Strup bye, Maarup sogn i Wenneberg herred, den Summa 400de — Rigsdaler
  4. Til 96 Skilling beregnet som han mig efter min Begjæring lånt og — forstaat
  5. Haver, hvilke fiire hundrede rigsdaler, jeg og — — aars betaling
  6. Den 12de Junii, saa lenge de hos mig bliver staaende skal forrente med lovlig og gangbar
  7. Rante, men undtag Capitalen efter at halv aars lovelig opsigelse fra enten af de
  8. — med sine da forfaldende renter raadelig og — — at svare og betale, saa at
  9. Creditor og Hans — af mig og mine arvinger som bemeldte min laante
  10. Capital a 400de — — renter skal være og blive skadesløs holdes i alle
  11. Og — maander. Til — — her  — pantsætter mig —
  12. Bemeldte H. Bertel Engergaard med 1. Prioritet til mit — og beboen,
  13. I Stæd i før bemeldte Hundelev der staar for — ager og eng
  14. Efter nye Landmand— Matricul 3- 6. med der paastaaende
  15. Byggninger og Besætning og der tilliggende i mark, eng, — —
  16. Med videre, alt lige som det mig til — skødes af 12 Juni 1800, af —
  17. Rasmusøn til Sejlstrup udsolgtskjødes og afhandes intet i nogen maade und
  18. tagen ; hvilket skal være og blive hr Bertel Engergaard og Arvinger at
  19. Trygt og — 1de Prioritets Underpant indtil dem sidste   stilling med den før
  20. Til skadesløs maade betalet. Dets til bekræftes have jeg denne min
  21. — Obligation egenhendig underskrevet og forseglet, samt for — —
  22. Hr. Peder Wrensted, —Sognefoged Jens Pedersen begge af Lønstrup med mig
  23. Til vitterlig underskrive og forsigle. Hundelef den 12 Junii. 1800 (Mads Olsen )
  24. Til vitterlighed underskrevne og forsegling
  25. Peder Andersen Jens Pedersen.

Det som står til venstre i kollonnen skulle jeg også gjerne fått oversatt, men klarer ikke helt tyde det. Noen forslag?

Endret av Truls Wiik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første:

1. Jeg underskrevne Arent Rasmussen til Sejelstrup
  2. Gjør vitterlig at have solgt og afhændet ligesom jeg herved selger, skiøder og afhænder fra mig og mine Arvinger
  3. Til Mads Olesen i Hundelev og hans Arvinger, den mig tilhørende og af ham paaboende og i Fæstehavende Gaard i bemeldte Hunde-
  4. Lef Bye, Jelstrup Sogn i Horns Wennebjerg Herred, Hjørring Amt, saaende for Hartkorn 3Td 6Skp saaledes som det
  5. ved Udskiftningen er bleven ham tildeelt, hvilke Ejendomme med alt sit rette tilliggende, af Ager, Eng, Heder og Mar??,
  6. samt Bygninger og Besætning, intet i nogen Maade undtagen, men ligesom jeg det selv ejet haver skal tilhøre Kjøber-
  7. en og Arvinger som en mig lovlig afkiøbt Ejendom. Og da Kiøberen bemeldte Mads Olsen i Dag har betalt mig den
  8. [??] Kiøbesumma, for bemeldte Ejendomme med 408de skriver fire hundrede og aatte Rigsdaler; Saa kiender
  9. ieg og Arvinger, ingen ydermeere Lod, Deel, Ret eller Rettighed at have til alles udi bemeldte Ejendomme, men samme 
  10. som meldt at tilhøre Kiøberen og Arvinger, som en mig lovlig afkiøbt og betalt Ejendom, hvilke ieg forbinder mig
  11. og Arvinger efter Loven at hiemle Kiøberen. Den mig allernaadigst meddeelte Kongel: Bevilling til Sejlstrup God-
  12. sis Udstykning, forbindes Kiøberen at holde sig efterrettelig i alle Maader, og alt i henhold til den herved hæftende
  13. KiøbeContract. Dette mit Skiøde kan til Tings læses uden mig derom at give Varsel. Dette til Bekræftelse under min
  14. Haand og Segl. Wandsted d: 12te Junii 1800. Rasmussen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No. 5 og no. 2.

1. Jeg underskrevne Mads Olesen boende i Hundelev i Jelstrup sogn Wenne
  2. berg herred tilstaaer herved at være skyldig til Velædle Hr. Bertel Engesgaard boende i Løn
  3. Strup Bye, Maarup Sogn i Wenneberg Herred, den Summa 400de hver Rigsdaler
  4. Til 96 Skilling beregnet som han mig efter min Begjæring laant og med forstaaet
  5. Haver, hvilke fiire Hundrede rigsdaler, jeg og allene til hver Aars Snabsting[?]
  6. den 13de Junii, saa lenge de hos mig bliver staaende skal forrente med lovlig og gangbar
  7. Rente, men endog Capitalen efter et halv Aars lovlige opsigelse fra enten af Si-
  8. derne med sine da forfaldende Renter raadelig og Rigtig igien at svare og betale, saa at
  9. Creditor og Hans Arvinger af mig og mine Arvinger for bemeldte min laante
  10. Capital  400de med paaløbne Renter skal være og blive skadesløs holden i alle
  11. optænkelige Maader. Til ydermeere forsikkring herom  pantsætter ieg vel-
  12. Bemeldte H. Bertel Engesgaard med 1. Prioritets Ret mit ejende og beboen-
  13. de Stæd i før bemeldte Hundelev der staar for Hartkorn Ager og Eng
  14. Efter nye Landmaalingens Matricul 3Td 6Skp: med der paa staaende
  15. Bygninger og Besætning og der tilliggende i Mark, Enge, Fæedrift, Torveskier,
  16. med videre, alt lige som det mig er med skiødet af 12 Juni 1800, af Hr. Arent
  17. Rasmusøn til Sejlstrup udsolgt skjødet og afhændet intet i nogen maade und-
  18. tagen ; hvilke alt skal være og blive hr Bertel Engesgaard og Arvinger et
  19. trygt og fast 1de Prioritets Underpant indtil den sidste Skilling med den før-
  20. ste skadesløs vorde betalet. Dets til bekræftelse have jeg denne min
  21. Pante Obligation egenhendig underskrevet og forseglet, samt for modet Velædle
  22. Hr. Peder Wrensted, og Sognefogden Jens Pedersen begge af Lønstrup med mig
  23. Til Vitterlighed underskrive og forsigle. Hundelef den 12 Junii. 1800 (Mads Olsen )
  24. Til Vitterlighed underskriver og forsegle vi det
  25. Peder Andersen Jens Pedersen.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

V. kolonne:

Aflyst i Retten

den 15 Junii

1807, i følge

Qvittering af

12 Junii s: A: