Gå til innhold
Arkivverket

Dødsregistreringer i Aurland 1821-1859

Odd Vattekar
 Del

Recommended Posts

Hei

I denne kirkeboka er det en del ord som jeg synes er vanskelige å tyde. Håper derfor på hjelp med noen av dem.

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 285 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 42     Peder Ingebrigtsen ?? Octobr 1825 ??

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 288 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 8      Elsa Bottoldsdr. som døde 4 dager gammel.   Hva står det i rubrikken for dødsdato?

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 292 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 51     Kari Christensdatter fra Ramsøe.  Hva står det i anmerkningen? Død i Barselnød?

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 316 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 5      Marthe Botoldsdatter fra Vinjum.  Hva står det i anmerkningen? Død af Nerve eller Forraatnelsesfeber?

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 320 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 26     Ellef Olsen fra Brække. Hva er hans stilling/stand? Løsinderst? (m.a.o. løsarbeider?)

På forhånd takk.

Mvh

Odd Vattekar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Odd Vattekar skrev:

Ojoj – vanskelig. Mange forkortelser jeg absolutt ikke finner ut av, skimter dog 1825 inni der.

39 minutter siden, Odd Vattekar skrev:

Mer vanskelig: Hun er jo ‹skvist› innimellom to oppførsler begge med 12 Januar som dødsdag. Og siste del ser ut som  . . .Tiidlig.

41 minutter siden, Odd Vattekar skrev:

Enig i Død i Barsel Nød

42 minutter siden, Odd Vattekar skrev:

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 316 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 5      Marthe Botoldsdatter fra Vinjum.  Hva står det i anmerkningen? Død af Nerve eller Forraatnelsesfeber?

Død af S?? [mener første bokstav er «S»] eller Forraadnelsesfeber – ja. Men usikker på ‹S-biten›. Skrande? Skurve? Google er uvillig . . .

46 minutter siden, Odd Vattekar skrev:

Ja, det ser ut som Løsinderst, [hva nå dét er] – alternativt Kørinderst [som ikke bidrager synderlig til Sagens Oplysning. 😉 ]

Beklager at jeg ikke kan være til mer hjelp, men artig å ‹drodle› litt, med håp om at skarpere blikk kan komme på banen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Even

Takk for svar. Det er vel slik at man ikke alltid får 'belønning' (i form av løsning) for den innsatsen man legger ned. Men også 'drodling' kan jo lede til resultater.

Litt mer om denne saken:

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 288 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 8      Elsa Bottoldsdr. som døde 4 dager gammel. 

Registreringen foran (Nr. 7) gjelder Erich Bottoldsen. Han døde 2 dager gammel. Kirkeboken viser at de var tvillinger, og Erich døde m.a.o. 2 dager før Elsa (jeg tror kanskje ikke det står Elsa, men Ella. Ved dåpen står det Ellie).

Kan registreringen i datorubrikken for Elsa vise til at broren døde 2 dager tidligere?

Jeg har også funnet en annen dødsregistrering med vanskelig tekst:

https://media.digitalarkivet.no/view/15922/49303/6

Nr. 24 (øverst på siden)   Ivar Hermundsen

Hva står det i anmerkningsrubrikken?

Ivar Hermundsen Indre Lie døde pludselig under stærke Convulsioner, og blev ved Obductionen ?? af DisctictsLægen

Hr. Brinelsen befundet att have taget For??gift ind.

Klarer du å finne ut av spørsmålstegnene?

Odd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Odd Vattekar skrev:

Obductionen ??

Obductions Forretningen

og:

taget Forgift ind

trur eg.

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Even Stormoen skrev:

Og siste del ser ut som  . . .Tiidlig.

5 timer siden, Odd Vattekar skrev:

Kirkeboken viser at de var tvillinger,

Da lurer jeg på om det i datorubrikken står 2den Tvilling. Ikke «Tidlig».

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Odd Vattekar said:

Jeg mener det må være Nerve-. Jf. Nervesygdom nederst i kolonnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Odd Vattekar said:

Tusen takk alle sammen!

Her har jeg en til:

https://media.digitalarkivet.no/view/15922/49303/12

Nr. 10 Ole Pedersen

Hva står det i anmerkningen? Ole Pedersen faldt igjennem Isen og druknede ved ?? ( en eller annen Sø?)

Odd

Kanskje et eller annet -næss?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Odd Vattekar said:

Ja, -næss kan være en mulighet. Det står kanskje Flegnæss?

Odd

Ja, det kan passe. Jeg finner Flenes like øst for Undredal på dagens kart

A269BE98-CE2B-44B6-B029-E0353481EAC0.jpeg.7b8b965389a0947e074aa65964601c49.jpeg

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider