Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av tinglyst avtale

Truls Wiik
 Del

Recommended Posts

Trenger hjelp og rettledning i tydning av tinglyst avtale. Skannet versjon er på denne siden, venstre side: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16967851#231726,44002308

Mitt forsøk er som følger;

1. Underskrevende Mads Olesen -(Selvejergaardmand?)- i Hundelev
  2. Tilstår herved at mit min svigersøn Svend Jacobsen boende paa Fuglsig mark at hans —
  3. Som - efter min datter Margrethe som var i -egteskab?- med forannævnte Svend Jacobsen og —
  4. Siden nu er afgaat, uden att efterlade sig livsarvinger den summa 96 rbd.,— skreven
  5. Halvfems-?- og — rigsbanksdaler navneverdigt, og saaledes hermed fuldkommen Aftal
  6. Og —meddeler forsikrede at — min Svigersøn Svend Jacobsen og Arvinger
  7. Af mig og mine Arvinger skal nære og blives uden at — og — for — — i —
  8. Tilfales efter førnævnte Aftale i navnlig Tilfælde kan — . Ditto mat affald —
  9. — — og protokolleres — mig — at givs. Datum Hundelev den 13de Mai
  10. 1817, Mads Olesen — f.f. Til Bekræftelse og Vitterlighed underskrives og forsegler E.—
  11. Andreas Laursen — — —
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Underskrevne Mads Olesen Selvejergaardmand[ja] i Hundelev
  2. tilstaaer herved af min Svigersøn Svend Jacobsen boende paa Fuglsig Mark at have imodtaget
  3. som Arv efter min datter Margrethe som var i Ægteskab med fornævnte Svend Jacobsen og ved
  4. Døden nu er afgaaet, uden at efterlade sig Livsarvinger den Summa 96 Rbd., N. V. skriver
  5. Halvfemtesinstyve og sex Rigsbanksdaler navneværdie, og saaledes hermed fuldkommen Afkald
  6. og Qvittering meddeler forsikkrende at fornævnte min Svigersøn Svend Jacobsen og Arvinger
  7. af mig og mine Arvinger skal være og blive uden al An- og Tilsvar for meldt hvad i Arvelig
  8. Tilfælde efter fornævnte Afdøde i navnlig Tilfælde kan dependere . Dette mit Afkald maa
  9.  til Tings læses og protocolleres uden mig dertil Varsel at give. Datum Hundelev den 13de Mai
  10. 1817, Mads Olesen m.f.P [med ført penn] Til Bekræftelse og Vitterlighed underskriver og forsegler E.—
  11. Andreas Laursen med ført Pen

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider