Gå til innhold
Arkivverket

Ulrik Frederik Vilster Rosenvinge i Høyesterett i 1847

Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Den godeste Ulrik blir dømt i denne saken, etter hva jeg har forstått. 

Høyesterett, RA/S-1002/E/Eb/Eba/L0040/0002: Voteringsprotokoller / Voteringsprotokoll, 1847-1848, s. 28b-29a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg10081304225031

Det er mye å be om en full transkripsjon, men hvis noen ville transkribere nøkkelpunktene eller gjengi med egne ord hva som er hovedinnholdet, ville jeg være svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare siden dette allerede var ‹på blokken› min:

Den 13 Januar 1847

Adm Andersen Actor

mod

1 Julius Ferdinand Brynning 2 Marthe Cathrine

Bredal og 3 Ulrik Frederik Vilster Rosenvinge

Denne skriveren er så godt som umulig å få ‹has› på.

Det ørlille jeg får ut av det er at Ulrik og Marthe er tiltalt for delaktighet i tyveri og dessuten for å ha levet sammen som ektefolk uten å være gift. Til tross for en tidligere dom for samme. Ulrik er dessuten tiltalt for overfall på «sagesløs Qvinde». Hun er vitne nr. 14 og sies å være et «løsagtigt Fruentimmer». Man har sloss over et spann brennevin. Tror jeg.

Finner ikke helt ut hva den endelige dom blir, men ser ut som votumene er alt fra 15 til 30 dagers fengsel på vann og brød. Litt mindre for Marthe.

Vel, forhåpentligvis bedre enn intet . . .

EDIT: Ser ikke ut som ‹det syndige levnet› er med i Rettstidende. Så da så . . .

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det. Du får fram noen poenger som ikke er i Retstidende, blant annet at tiltalte nummer 1 heter Brynning og ikke Rynning. Dermed er det lettere å finne han på DA. 

Retstidende forteller at Ulrik ble dømt til 25 dager på vann og brød og Marthe til 20.

Mange takk for hjelp og for "trøst" for at jeg ikke klarte å tyde noe særlig av håndskrifta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider