Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av tinglyst dokument

Truls Wiik
 Del

Recommended Posts

Har igjen behov for rettledning og bistand i oversettelse av tinglyste dokument, som er skannet på denne siden;

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=222146#222146,41966026

Mitt forsøk er som følger;

1. Underskrevne Niels Nielsen — selvejergaardmand i
  2. Hundelev i Jelstrup sogn, Hjørring amt, Wennebjeg herred tilstår
  3. hermed at vitterlig Gjæld skyldig at være til afgaaende Mads Olesens Enke Anne
  4. Jensdatter af Hundelev den Summ- 500 rbd.  Sædler og — som hun mig i sidst af mig —
  5. — —, laant og indfor-? — forpleining — mig og mine
  6. Arvinger een for alle og alle for een ikke allene efter foregaaende — —
  7. — — for endten af Siderne, igjen at ud-?- til —
  8. — forannevnte Capital med da forfaldende eller resterende renter, skadesløs
  9. Alle — men endlig — hos mig er indestaaende da deraf
  10. At erlegge aarligen indtil — 4- — fire proCento, — til 11de Dec og
  11. — til 13de Junii — Creditorene eller Arvingenes Bopæl, — —
  12. Og paa Creditorene og Arvingee for -løs Betaling — — —
  13. —, pantsætter og — med 1te prioriteret med egene og gaardboende gaard
  14. I Hundelev til hartkorn 2td. 2skp.1f- tilliggende — tilkjøbt(?) Parcel af —
  15. 2 skp 3- 1 ortt, atter — paa — Formand Erich Jensen udstedte Skjøde af 12te Junii 1800   
  16. Og 9de Junii 1801 og af hvilke Eiendommens — indgangen — med —
  17. — Erich Jensens efterkommer i lovlig Besiddelse, og hvilke med syns paastaaende
  18. Byggninger, — dermed forefindende Besætning af ind og utmark, — —
  19. — — og —, intet i nogen Maade undtagen, — — -Creditorien?-
  20. Og Arvinger — — — og aarligt. Til Bekendtgjørelse haver jeg —
  21. — Panteobligation selv egenhandig undertegnet og forseglet, og tillige for-
  22. — 2de Bekandte Mand, — mig til vitterlighed at — —. Hundelev
  23. Den 15de OM: 1822. Niels Nielsen mip — — til Vitterlighed som — —
  24. Debitors Underskreven E.Wraae fra Sejlstrup Mølle — Peder Knudsen fra Hundelev —
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Underskrevne Niels Nielsen  Selvejergaardmand i
  2. Hundelev i Jelstrup Sogn, Hjørring Amt, Wenneberg Herred tilstaaer
  3. herved at vitterlig Gjæld skyldig at være til afgangne Mads Olesens Enke Anne
  4. Jensdatter af Hundelev den Summa 500 Rbd.  Sædler og Tegn som hun mig i sidst afvigte Snap-[?]
  5. tingstermin, laant og medforstaaet haver, thi forpligter jeg herved mig og mine
  6. Arvinger een for alle og alle for een ikke allene efter foregaaende et halv Aars
  7. lovlig Opsigelse fra enten af Siderne, igjen at udbetale til Creditorinden eller
  8. Arvinger fornævnte Capital med de forfaldne eller resterende Renter, skadesløs
  9. i alle Maader, men endog saalænge Capitalen hos mig er indestaaende da deraf
  10. at erlegge aarligen udi Rente 4- siger fire proCento, halvdelen til 11de Dec og
  11. halvdelen til 13de Junii udi Creditorindens eller Arvingers Bopæl, uden Henstand. –
  12. Og paa Creditorinden og Arvinger for skadesløs Betaling destobedre kan være
  13. betrygget, pantsætter jeg herved med 1te Prioritetsret min ejende og paaboende Gaard
  14. i Hundelev af Hartkorn 2td. 2skp.1fr- tilligemed en senere[?]  tilkjøbt(ja) Parcel af Hkorn
  15. 2 skp 3 fr 1 ortt[?], effter derpaa til min Formand Erich Jensen udstedte Skjøde af 12te Junii 1800   
  16. og 9de Junii 1801 og af hvilke Eiendomme jeg ved indgangen Ægteskab med fornævn-
  17. te Erich Jensens Enke er kommen i lovlig Besiddelse, og hvilke med sine paastaaende
  18. Bygninger, samt dermed forefindende Besætning af Ind- og Udboe, Stedets tilhø-
  19. rende Avl og Afgrøde, intet i nogen Maade undtagen, alt skal være Creditorinden
  20. og Arvinger et tryg, og til andre ubehæfftede 1ste Prioritets-pant for ovenmeldte Ca-
  21. pital fem Hundrede Rigsbankdaler Sedler og Tegn, med forfaldne og Resterende Ren-
  22. ter samt alle mulig foraarsagede Omkostninger, skadesløs i alle Maader, af mig
  23. og Arvinger er vorden præsteret og erlagt. – Til Bekræfftelse haver jeg for
  24. min Panteobligation selv egenhændig underskrevet og forseglet, og tillige for-
  25. maaet 2de Bekandte[?] Mænd, sammen med mig til Vitterlighed at underskrive. Hundelev
  26. Den 15de Oct: 1822. Niels Nielsen m.p.P. / : L.S: / Til Vitterlighed som overværende ved
  27. Debitors Underskrivt E.Wraae fra Sejlstrup Mølle / : L.S: / Peder Knudsen fra Hundelev / : L.S: /

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider