Gå til innhold
Arkivverket

Vem er Mor?

Thor S
 Del

Recommended Posts

Hej, på myheritage er en Morten Andersen Lyng (1700-1752) der var Hospitalforstander og Kjøpmann i Molde? Far till Malene Christine Mortensdatter Lyng 1736-1779.

men vem er mor?

han var gift med 4 olika partner???

Maren Marie Holthe

Johanna Knudsdatter Cimber

Veronica Lyng

Maren Marie Elisabeth Johansdatter Lossius Testmann

vem er mor till Malene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til brukeforumet! 😊

Kanskje du finner noe her?

https://moldeglimt.no/moldefolk/index.html

Ellers er det fint om du endrer visningsnavnet ditt til fullt navn 🙂!

"Vi er opptatt av at alle skal opptre med fullt navn i debattene. Alias eller kun ett av navnene dine er ikke godt nok.https://forum.arkivverket.no/announcement/4-hvordan-registrere-seg-og-andre-nyttige-veiledninger-how-to-register-and-other-useful-guides/

Se også ordensreglene pkt. 1 - "Oppgi fullt navn og korrekt e-postadresse og bruk fullt navn som visningsnavn." - https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene-discussion-forum-rules/

For å endre visningsnavnet ditt kan du følge denne framgangsmåten - https://www.digitalarkivet.no/content/1144/velg-kontoinnstillinger

Endret av Grethe Flood
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsen mellom enkemann og hospitalsforstander Morten Lyng og Veronica Elisabeth Castberg i Borgund i 1744:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002823333

Morten Andersen Lyng giftet seg 24.10. 1726 med Johanne Knudsdatter Cimber:

Møre og Romsdal fylke, Bolsøy, Molde, Kleive, Veøy, Rødven, Tresfjord (Sylte), Vestnes i Veøy, Ministerialbok nr. 547A01 (1721-1764), Kronologisk liste 1726, Side 76-77 - venstre side, venstre kolonne: https://media.digitalarkivet.no/view/16042/39

Morten Lyng døde i 1752 og her skiftet etter ham:

https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000762406

Da etterlot hans seg enken Maren Testmann. Døtrene Ingeborg og Malena Christina på hhv 19 og 16 år er også nevnt:

Møre og Romsdal fylke, Molde, Skifteprotokoll nr. 3Aa 01 (1748-1768), Skifteprotokollside, Side 70-71
https://media.digitalarkivet.no/view/24629/37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Maren Marie Holthe» og «Maren Marie Elisabeth Johansdatter Lossius Testmann» var nok samme person.

Malena Lyng ble døpt 21. juli 1735 og var datter av Johanna Knutsdatter Cimber. I skiftet etter Morten Lyng står at Malena fordret arv etter morfaren, Knut Bendiksson (gift med Ingeborg Nielsdotter Cimber).

Johanna døde i 1743 i Molde. Den 18. februar betalte Morten 1 daler 16 skilling for åpning av graven, ringing med klokken o.a. til sin avdøde kone. (Molde kirke, regnskap 1742–45: inntekt, 18.2.1743)

Endret av Kjell Ove Hattrem
La til Johanna Cimbers dødsår, korrigert Malenas fødselsår
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal bruke debattforumet på Digitalarkivet, må du legger inn ditt fulle navn som visningsnavn i henhold til våre regler.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

Når du skal bruke debattforumet på Digitalarkivet, må du legger inn ditt fulle navn som visningsnavn i henhold til våre regler.

Virker det ikke veldig tafatt/sørgelig at Arkivverket kommer med en slik (intetsigende) melding en uke etter at innlegget er lagt ut og tråd starter allerede har fått svar på sine spørsmål ?

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter denne og håper på svar. Er det slik det skal være ??

Hva mener dere som bruker forumet???

Det kan da vel ikke bare være fløtepuser som er innom her ?

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ivar Moe skrev:

Løfter denne og håper på svar. Er det slik det skal være ??

Hva mener dere som bruker forumet???

Det kan da vel ikke bare være fløtepuser som er innom her ?

Joda @Ivar Moe av meg skal du få svar siden jeg ikke er noen fløtepus , og det er visstnok ikke du heller . Jeg er fullstendig enig med deg og flere med som stadig må påminne på en høflig måte de som ikke bruker eller er i stand til å bruke fullt visningsnavn - ære være dere for at dere gidder . Jeg gidder ikke bruke tid på dette da det å være barnevakt for voksne folk ikke passer for meg . Men nå er vel tiden inne for å hive litt mer bensin på bålet . 

Dette burde være et klart ansvarsliggende og en sak for de moderatorer som styrer dette forumet og som du sier ikke komme med en intetsigende oppfordring en uke eller ikke intetsigende innlegg ad . problemet i det hele tatt etter at vedkommende har fått svar . De burde definitivt være mere på hugget i så måte de som styrer dette forumet . Dette er et problem som definitivt ligger under deres ledelse og som da uten den minste tvil er deres ansvar å ta skikkelig og effektivt grep rundt denne  problematikken . Det er da visserligen de som har lagt føringene for retningslinjene for bruken av dette forumet . Jeg prøver ikke med dette å dytte den berømte apekatten over på andre sine skuldre , men dog ...............

Oppfordrer dere faktisk til ikke å bruke tid og energi på å hjelpe de som ikke klarer / evner å legge inn fullt brukernavn på sine åpningsinnlegg . 

Det burde heller ikke vært teknisk mulig å komme inn på forumet uten å registrere seg med fullt navn . Vi lever og ånder i 2023 og med de muligheter man har til rådighet så burde dette være teknisk mulig . 

Og så var du vel også i sin tid ( arrester meg hvis jeg tar feil her ) inne på dette med takk og værsågod  for hjelpen og dette er en helt annen sak , men det viser også bare mangel på god gammeldags norsk folkeskikk blant enkelte og flere av  brukerne . Dette virker uforståelig for meg - og i tillegg har man også enkelte brukere som heller ikke gidder å komme med et avsluttende svarinnlegg / svar generelt på en sak som de har fått hjelp med . Dette vitner om total mangel på god gammeldags folkeskikk . 

Når vi er inne på tråder og headinger så har visstnok mange å lære noe her også men da dette ikke ligger under moderatorenes ansvar , men trådstartene selv så er det vel best å la den ligge foreløpig . Dette har vært tatt opp flere ganger uten at det har vært vesentlig synlig forbedring på dette , men håper det kunne vært satt i gang en skikkelig diskusjon rundt dette også hvorpå resultatet kanskje ville bli en forbedring nettopp rundt dette . Samt dette med å legge ut all den infomasjon man har og for ikke å snakke om dette med å legge ut lenker til det man har i åpningsinnlegget - dette gjelder også til en viss grad lenker til funn gjort av hjelpere i svarene i trådene . Lenker til alle funn er et must . 

Undertegnede skjerpet seg betraktelig etter å ha fått korreks for dette av to stykker her inne på forumet ad . manglende informasjon i heading  og en stor takk for den korreksen - det tok jeg heldigvis som en mann og så på det som en konstruktiv tilbakemelding . Da ønsker jeg deg @Ivar Moe en feiende flott søndag videre uansett hvor du måtte befinne deg i norges land , og lykke til videre med dine bestrebelser på å få folk til å skjerpe seg 🙂

Endret av Bjørn A Løkken
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider