Gå til innhold
Arkivverket

Problemer med at identificere fylke, sokn. Hvordan skriver jeg min kilde ind?

Hanne Fisker
 Del

Recommended Posts

Kære Forum

Jeg er røget ud i noget der forvirre mig ret meget.

For hvordan finder jeg ud af hvilket fylke. prestgjeld og sokn jeg skal notere som kilde?

Anders Hansens dåb ses herunder men i hvilket fylke og sokn?

https://www.digitalarkivet.no/kb20070621630215
Rogaland fylke, Vest-Agder fylke, Lund prgj., Lund sokn, Nes sokn, Bakke sokn, Tonstad sokn, Gyland sokn
Lund sokneprestkontor, SAST/A-101809/S06/L0001: Ministerialbok nr. A 1, 1724-1737 opslag 120

Her er hans vielse - mit gæt her er Vest-Agder fylke, Lund prgj. - men hvilket sogn?

https://www.digitalarkivet.no/kb20070621630378
Vest-Agder fylke, Lund prgj., Lund sokn, Nes sokn, Bakke sokn, Gyland sokn, Tonstad sokn
Lund sokneprestkontor, SAST/A-101809/S06/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1738-1760, s. 154-155

Med venlig hilsen

Hanne Fisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders' dåp 29.7.1731: "Eodem Die hr. Pouls. ved Lund, Bapt. Hans Elvis Barn kaldet Anders".

Dåpen skjedde i Lund kirke i Rogaland. Elve er for øvrig et gårdsnavn i Lund sogn.

Anders' vielse 26.3.1753: "Cop. Anders Hansen Kiøsvog med Sara Jensdatter Næsstranden".

Her fremgår det ikke hvilken kirke vielsen foregikk i. Mest sannsynlig var det Nes (Flekkefjord) kirke i Nes sogn i Vest-Agder da både Tjørsvåg ("Kiøsvog") og Nesstrand (senere Flekkefjord by) er gårder i Nes sogn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siger tusind tak for hjælpen Jan.

Hvis jeg forstår det du skriver, skal jeg notere kilden for dåben som Rogaland, Lund Prestegjel, Lund sogn 

og Vielsen Nes - Flekkefjord: Vest-Agder, Lund Prestgjel, Nes sogn.

Er det korrekt?

Mvh

Hanne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hanne Fisker skrev:

Jeg siger tusind tak for hjælpen Jan.

Hvis jeg forstår det du skriver, skal jeg notere kilden for dåben som Rogaland, Lund Prestegjel, Lund sogn 

Er det korrekt?

Mvh

Hanne 

Ja, det stemmer. Personlig skriver jeg dem i motsatt rekkefølge - sogn, prestegjeld, fylke/amt.

Her er for øvrig en oversikt over historikk for sogn og prestegjeld: https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hanne Fisker skrev:

4 minutter siden, Jan H. Trelsgård skrev:

Ja, det stemmer. Personlig skriver jeg dem i motsatt rekkefølge - sogn, prestegjeld, fylke/amt.

Dette er stedene hvor handlingene skjedde.

Kildene er henholdsvis:

• Lund sokneprestkontor, SAST/A-101809/S06/L0001: Ministerialbok nr. A 1, 1724-1737, opslag 120
  • Lund sokneprestkontor, SAST/A-101809/S06/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1738-1760, s. 154-155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jan. Takker for linket og din hjælp.

Til Kristian Hunskaar. Den kilde gemmer jeg også, men den fortæller mig ikke hvilket fylke, prestegjel og sokn de kom fra, og det er den kilde der er vigtig for mig, da min familie jo ikke ved det jeg ved. 

Jeg har dog fundet løsningen sådan da, idet at jeg prøver mig frem hvis der er mere end et fylke og sogn. Håber bare at jeg så ikke får rodet for meget i det. 

Endnu engang tusind tak til jer begge. God dag.

Mvh

Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen

Jeg har denne vielse to forskellige steder, men på begge står der Flekkefjord sokneprestkontor, går ud fra at det så betyder at den foregår i Flekkefjord sokn?

https://www.digitalarkivet.no/kb20070525370049
Rogaland fylke Vest-Agder fylke Lund prgj. Nes sokn Flekkefjord sokn
Flekkefjord sokneprestkontor, SAK/1111-0012/F/Fa/Fac/L0001: Ministerialbok nr. A 1, 1773-1806, s. 89-90

Copulerede Ao 1783 (det er 1782, da de skifter årstallet ved kirkeårets begyndelse)

d: 5te Monsr Hans Tiørsvoog med Jo.. H...
             Lund, Kongel: Majest: ..ladelse
             at vies hiemme i Huuset .Dat
d: Novb aar Anno . Cont Mand.

--

https://www.digitalarkivet.no/kb20070525370259
Vest-Agder fylke Flekkefjord prgj. Nes sokn Flekkefjord sokn
Flekkefjord sokneprestkontor, SAK/1111-0012/F/Fb/Fbc/L0001: Klokkerbok nr. B 1, 1773-1801, s. 262-263

Copulerede Ao 1783 (det er 1782, da de skifter årstallet ved kirkeårets begyndelse)

d: 5te Monsr Hans Tiørsvoog med Jomfr Helene
Lund, At vies hiemme i Huuset
... Kongel: allernaadigst Vielse
Brev dateret:    Octbr
Cont. Sr. Ferrøe et Sr Jens Boar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hanne Fisker skrev:

Hej igen

Jeg har denne vielse to forskellige steder, men på begge står der Flekkefjord sokneprestkontor, går ud fra at det så betyder at den foregår i Flekkefjord sokn?

https://www.digitalarkivet.no/kb20070525370049
Rogaland fylke Vest-Agder fylke Lund prgj. Nes sokn Flekkefjord sokn
Flekkefjord sokneprestkontor, SAK/1111-0012/F/Fa/Fac/L0001: Ministerialbok nr. A 1, 1773-1806, s. 89-90

d: 5te Monsr Hans Tiørsvoog med Jo.. H...
             Lund, Kongel: Majest: ..ladelse
             at vies hiemme i Huuset .Dat
d: Novb aar Anno . Cont Mand.

--

https://www.digitalarkivet.no/kb20070525370259
Vest-Agder fylke Flekkefjord prgj. Nes sokn Flekkefjord sokn
Flekkefjord sokneprestkontor, SAK/1111-0012/F/Fb/Fbc/L0001: Klokkerbok nr. B 1, 1773-1801, s. 262-263

d: 5te Monsr Hans Tiørsvoog med Jomfr Helene
Lund, At vies hiemme i Huuset
... Kongel: allernaadigst Vielse
Brev dateret:    Octbr
Cont. Sr. Ferrøe et Sr Jens Boar?

Både ministerialbok og klokkerbok dekker i dette tilfellet bare Flekkefjord og Nes sogn. Disse to kirkesognene hadde felles kirke (og prest). Flekkefjord sogn dekket kun selve bykjernen i Flekkefjord.

Ifølge kirkebøkene foregikk vielsen i "hjemme i huset" etter kongelig bevilling. Hjemmet lå formodentlig på Nesstranden i Flekkefjord.

Den andre forloveren/kausjonisten ved vielsen er for øvrig "Sr. Jens Beer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider