Gå til innhold
Arkivverket

Informasjon om fotografduoen Hannchen Jacobsen og Rachel Johnsen

Sigrid Lien
 Del

Recommended Posts

Hei

Mitt navn er Sigrid Lien, professor i kunsthistorie i Bergen - med fotografi som spesialfelt. Jeg er redaktør og medforfatter for en bok om tidlige kvinnelige studiofotografer i Norden. I den forbindelse søker jeg informasjon om fotograf-duoen Hannchen Jacobsen og Rachel Johnsen som arbeidet i Stavanger. Det finnes litt informasjon om dem  på nettet. Se: https://fotonettverk-rogaland.no/evige-oyeblikk-pa-stavanger-sjofartsmuseum/ og i Lisabet Risas fine tekster om fotografer i Rogalandsdistriktet. Dessuten finnes noe av det fotografiske materialet etter dem i Statsarkivet i Rogaland. Men vet noen av Brukerforumet medlemmer om det finnes gjenlevende slektninger som kanskje kan sitte med ytterligere informasjon om dem, muntlig materiale, minner - eller skriftlig; dagbøker, brev o.a. ? 

Mvh Sigrid lien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Rachel under folketellingen i 1910:
Hun er ugift og bor kanskje sammen med en bror og hans barn?
https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036615003299

Hun la ned virksomheten i 1917:
Stavangeren, tirsdag 11. desember 1917 (nb.no)

Hun bor alene i 1920:
https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073935037551
https://media.digitalarkivet.no/view/73935/88288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har du vært innom disse kildene?

Litteratur

• Ekeberg, Jonas/Østgaard Lund, Harald (red) 2008: «STATSARKIVET I STAVANGER  Privatarkiv nr. 1479 Hannchen Jacobsen & Co. Hannchen Jacobsen og Rachel Johnsen, 1904 – 1908». I 80 millioner bilder. Norsk kulturhistorisk fotografi 1855-2005. Forlaget Press.
  • Henriksen, Egil 1992: «Fra kuriositet til etablert håndverk». I Stavanger Museum Årbok.
  • Henriksen, Egil 1993: «Portrett, illustrasjon og dokumentasjon. Fotografiet i Stavanger fra 1885 til 1920». I Stavanger Museum Årbok.
  • Kavli, Brit Jacobsen (red) 1986: Slekten Wally, Jacobsen fra Bygdøy, Bærum og Garding til Stavanger og Oslo. Upublisert slektshefte.
  • Risa, Lisabet 2011: Fotografihistoria sett frå Rogaland. Wigestrand forlag.
  • Risa, Lisabet 2013: «Fotofirmaet og familien Jacobsen i Stavanger 1864 – 1915». I Museum Stavanger Årbok.
  • Stavanger Aftenblad 1893 – 1916.
Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2023 den 17.00, Sigrid Lien skrev:

Mitt navn er Sigrid Lien, professor i kunsthistorie i Bergen - med fotografi som spesialfelt. Jeg er redaktør og medforfatter for en bok om tidlige kvinnelige studiofotografer i Norden. I den forbindelse søker jeg informasjon om fotograf-duoen Hannchen Jacobsen og Rachel Johnsen som arbeidet i Stavanger.

Det er veldig fint at du gir disse opplysningene om deg og ditt virke Sigrid. Det er slik vi ønsker at alle skal oppføre seg på forumet.

Derfor er det en glede å forsøke å hjelpe deg videre i din søken etter ytterligere informasjon.

Vi ønsker, og regelverket her på forumet tilsier at alle som har et spørsmål om slekt etc her på forumet i det minste oppgir fullt navn. Også informasjon om hva dere selv har funnet. Lenker hvis mulig.

Yrkes status er ikke relevant om dere ikke bruker forumet i arbeidssammenheng eller tilsvarende. Hvis så, gjør som Sigrid.

Nb:  Unnskyld at jeg bruker deg som et godt eksempel Sigrid, men det er slik vi og regelverket vil ha det. Og i dag er vi langt langt derifra. Mulig ditt innlegg kan vekke noen og enhver.

Med beste hilsen 

Ivar Moe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere som har respondert

Tusen hjertelig takk for gode innspill:

Lars Kittilsen: For påminnelsen om Nasjonalbibliotekets nettbaserte avisarkiv; og for folketellings og skifteprotokoll-oppføringer. Interessant, men ikke uventet at Hannchen Jakobsen testamenterer sin del av forretningen til kompanjongen, Rachel Johnsen.  Det sier vel litt om den nære forbindelsen mellom dem.

Ivar Moe: Jeg har ingenting i mot å bli brukt som et godt eksempel:) og jeg er veldig takknemlig for referanselisten du kom opp med. Ikke minst til Egil Henriksen og Brit Kavli Jakobsen. Jeg kjenner lykkeligvis til Lisabet Risas fine tekster - og om hun har anledning, tar jeg meg gjerne en prat med henne når jeg reiser til Stavanger for å se samlingen av Johnsen og Jakobsens fotografier i Statsarkivet der. 

Mvh Sigrid

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider