Gå til innhold
Arkivverket

Vestfold slekt

Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Min direkte paternale tipp-tipp oldefar, David Hansen, f. 1720, var fra Ringdal Østre, Hedrum, VF, men han var kanskje fødd på Østre Førstad, Sandar, hvor hans bestefar, David Hansen, var f. ca. 1616. Som David’s far har jeg Hans Førstad, f. ca. 1590, men med et spørsmåls tegn!

Det er nå mange mange år siden jeg sist undersøkte denne paternale linjen og mye ny informasjon er nå sikkert tilgjengelig så jeg må spørre ekspertene på dette forum om hjelp med å følge denne linjen lengre bakover. Jeg har Hedrum bygdebøker II og III, men da jeg bor i utlandet har jeg ikke tilgang til Lorens Berg’s «Sandeherred Bygdebok».

En av de mange ting som har endret seg er at jeg nå har resultatet fra en oppdatert YDNA-test som viser at jeg tilhører Y-haplogruppen N-Y17416. Hg N er veldig uvanlig i Norge, under 2,5% av den mannlige befolkingen har den, og de fleste av dem er i Nord Norge.

Jeg fant tidlig at det var en Hg N klynge på 10-12 menn fra Buskerud, men da vi sporet deres aner tilbake til Kolbjørn Kristoffersen Ve, f. ca. 1540, Flå, fant vi ingen tilknytning til min Davidsen gren i Hedrum eller Sandar. Hva vi fant var at alle i Hallingdal-klyngen tilhørte Hg N-Y17415, dvs. alle 10-12 menn i klyngen hadde mutasjonen Y17415 som jeg ikke har. Denne mutasjonen hendte for ca. 1600 år siden og etter den tiden har Y17416 og Y17415 grenene «gått sine egne veier». Det er estimert at både Y17416 og Y17415 mutasjonene hendte i Norge.

Jeg kontrollerer ofte for å se om jeg har nye YDNA-treff og slektninger som kan peke veien til eldre paternale slektsgrener. Jeg finner av og til mulige kandidater, men de har alle tatt veldig enkle DNA-tester, som selvsagt er rett, men som dessverre ikke kan bli akseptert som «100%» komplett. Hva jeg håper å oppnå med å utvide Hans Førstad’s linje bakover er å finne nye etterkommer-linjer som jeg da kan bruke for å åpne nye SNP-treff muligheter.

Endret av Svein Davidsen
David Hansen, f. ca 1616, er BESTEFAR, ikke far.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stemme med samme navn på far og sønn (patronymikon), og farens alder på 104 år ved sønnens fødsel?

mvh

Kjell Sørum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt feil Kjell. Det skulle si "---- , hvor hans bestefar, David Hansen, var fødd ca. 1616----"!

Det er for sent på kvelden for en gammel mann!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider