Gå til innhold
Arkivverket

Ship oh hoy, kjære forumvenner. I dag sjøsetter jeg et spørsmål om Gustav Adolf Jacobsen (f. 6/6-1885 i Hedrum). Han reiste visstnok tidlig til sjøs, men jeg finner ingenting. Kan noen redde meg fra det totale havari?

Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

Gustav Adolf Jacobsen var sønn av Benjamin Forselius Jacobsen og Caroline Andersdatter. Han ble født i Hedrum 6. Juni 1885 (https://www.digitalarkivet.no/kb20060530080040).

Fra etterkommerne hans har jeg fått vite at han reiste tidlig til sjøs, men jeg finner svært lite. Eller - det er vel rett å si at det er mange Gustav Adolf Jacobsen født 1885 der ute - så vel i passasjerlister som i mannskapslister. Utfordringen er at det ikke er godt å si hvem  av dem som er min slektning...

Her er litt nøkkelinformasjon:

Konfirmert 7.10.1900 i Hedrum (https://www.digitalarkivet.no/kb20060530080118)

Gift med Bertha Laurine Nilsen 2.10.1910 i Gjerpen (https://www.digitalarkivet.no/kb20051004041025)

Død 30.6.1957 i Skien (https://slektogdata.no/gravminner/grav/b6bc91fc-5f0e-4b13-8276-897f9174fc5b)

Dessverre er jeg å regne som førstereisgutt når det gjelder å finne sjøfolk, så om noen med lengre fartstid uti denne delen av slektsforskningen kunne tenke seg å kaste ut en livbøye, eller fem, så ville jeg sette umåtelig pris på det.

Med ønske om god bør, nå rett før hundevakta

Morten Aasberg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ship O'Hoi @Morten Aasberg 😉!

Tar med FT 1910 - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036517003848

og FT 1920 - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073829008626

Han ble registrert med etternavnet Benjaminsen i Annotasjonsrullen.

Patent nr. 873 - Vestfold fylke, Annotasjonsrulle nr. 2 (1897-1917), Protokollside, Side 177, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090423690177

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser i annotasjonsrullene, står det et nummer til på Gustav Adolf: 6182

image.png.f873285b61293110bdcb4700002e4eaa.png

Dette er trolig fra hovedrullene.

Dessverre er dette fra en periode som er klausulert, men det er helt sikkert mulig å be om innsyn:

Innhold for Larvik Innrulleringskontor, Hovedrulle Nr. 12, 1920-1947, Patent Nr. 4591-6408 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Innhold for Larvik Innrulleringskontor, Hovedrulle Nr. 13, 1926-1946, Patent Nr. 5400-6372 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor midt ute på et jorde, langt oppe i Solør og enda lenger fra folk, men jeg føler meg sjelden så omgitt av venner som her inne på forumet. Takk alle sammen. Fantastisk arbeide. Jeg er glad, og jeg er sikker på at de som er omtalt som "barnebarn" i dødsannonsen til Gustav Adolf også vil sette pris på dette.

Solen stiger over horisonten. 

Ønsker dere alle god seilas

Morten

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

står det et nummer til på Gustav Adolf: 6182

6 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Dette er trolig fra hovedrullene.

@Morten Aasberg

Du burde få teksten i AR transkribert for jeg tror kanskje NR. det henvises til ikke er til noen Hovedrulle. 6182 er et høyt patentnr. i periodene som dekkes av vedlagte (Protokollnr./tidsrom nr. 12 /1920-1947 - nr. 13 1926-1946) og ville nok kommet mot slutten av perioden(e). Var han sjømann da?

Jeg gjør et forsøk, men andre, mer kyndige enn meg, bør se på det  -  "Har nu ifølge M.L. fra Moss per Septbr 1908 Inr./Mnr (?) 6182 1ste Kp af Nummedals (?) Linie Batali."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil

Takk - det er nok lurt. Jeg er ikke så stø når det gjelder transkribering jeg heller, så jeg bringer det over til tydeforumet, og spør om noen kan bidra der. Samtidig ser jeg også at siste innføring i den rullen du sendte er fra 1909, og det virker logisk at det kan være mer info i arkivene, siden det sies fra hans nære slektninger at han var mye til sjøs. Jeg sender en forespørsel til Arkivverket om innsyn også. 

Takk igjen

Morten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Morten Aasberg skrev:

siden det sies fra hans nære slektninger at han var mye til sjøs.

Han arbeidet på Union i 1920. Gikk han til sjøs igjen?

Jeg la også til i mitt foregående innlegg:

15 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

6182 er et høyt patentnr. i periodene som dekkes av vedlagte (Protokollnr./tidsrom nr. 12 /1920-1947 - nr. 13 1926-1946) og ville nok kommet mot slutten av perioden(e). Var han sjømann da?

Dersom han dro til sjøs igjen senere i livet så antar jeg at han ble ført i rullene i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Egil

Du finner interessante detaljer her som ikke jeg har sett. Dette er viktige spørsmål som kanskje noen av "barnebarna" jeg nevnte over kan svare på. Det er nok for meg på tide med en telefon til Skien...

Morten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et sidespor, men siden det er en av livets mange litt underlige tildragelser, så tar jeg det med, i håp om at dere syns det er like festlig som meg:

I 1910-tellingen bor Gustav Adolf og Berta Laurine sammen med Vilhelm Benjaminsen og hans familie. Denne Vilhelms fulle navn var Fredrik Vilhelm, og hans familierelasjoner er mildt sagt litt komplekse, for:

- Hans mor var Caroline Andersdatter, Benjamin Forselius Jacobsens kone.

- Hans far var Benjamin Forselius Jacobsens eldste sønn, Alexander Magnus.

- De "hadde seg" med hverandre under ett av Benjamins mange fengselsopphold. Fredrik Vilhelm ble resultatet av den affæren...

- Dette innebærer blant annet at Fredrik Vilhelm var sin fars stebror, og sin mors barn og barnebarn, siden hun lovformelig var gift med Benjamin som var Alexander Magnus sin far, noe som selvfølgelig innebar at Benjamin var Fredrik Vilhelms bestefar. Benjamin var jo samtidig Fredrik Vilhelms stefar, for han var jo gift med Fredrik Vilhelms mor, som var Caroline.

- Fredrik Vilhelm ble dermed også nevøen til sine egne søsken (blant andre Gustav Adolf, som denne tråden handler om), fordi han jo var sønnen til sin egen stebror.

- Hvilket selvfølgelig da innebærer at Alexander Magnus, som var Fredrik Vilhelms far, også var hans onkel og bestefar.

- Alexander Magnus var også sin egen bestefar og sitt eget barnebarn, i og med at han - i tillegg til alt annet også var bror til sin sønn og 'gift' med sin sønns mor og bestemor som igjen var gift med sin stebrors far og bestefar.

Øystein Sunde; ta deg en bolle   🤣 🤣

Morten

• Liker 3
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er han i annatotasjonsrullene nr 3:
https://media.digitalarkivet.no/view/42165/177

Ingen flere opplysninger, men det kan se ut som om nummeret 6182 kan være knyttet til seilingen fra Moss 15. september 1908. Da er han registrert som matros.

Her ser du påmønstringen i Moss:
https://media.digitalarkivet.no/view/42481/118

I margen til høyre står det en merknad, og der finner vi også 6182.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lars

Det sies at magi er teknologi man ikke forstår. Det gjelder også når det gjelder annen kunnskap. Jeg er imponert over hva du trekker opp av hatten, men jeg skjønner ikke bæret av hvordan du finner frem i alt som har med sjøfart å gjøre. Jeg kunne trenge et kurs...

Takk

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Lars Kittilsen skrev:

I margen til høyre står det en merknad, og der finner vi også 6182.

"M.N. (??) 6182 af 1st Kompani (+) Numedals Liniebatalion"

"Fremstillede for Indrulleringen i Kr.ania"

@Morten Aasberg - foreslår at du legger ut på Tydeforum (noe du allerede selv har nevnt) 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

"M.N. (??) 6182 af 1st Kompani (+) Numedals Liniebatalion"

"Fremstillede for Indrulleringen i Kr.ania"

Da er dette kanskje et militært nummer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gustav Adolf var jo gift med Bertha Laurine. Hun døde i 1943:

https://www.digitalarkivet.no/view/433/pc00000004451595

Hun står oppført som skilt.

Men Gustav står i dødsannonsen hennes:

image.png.7ae62e217322829f8703a0d176c782b5.png

Varden, fredag 10. september 1943 (nb.no)

image.png.71976239f4c1fc3c73852610590e85f8.png

Så skjedde det noe i 1939 som gjorde at Bertha Laurine ble satt under vergemål:

Norsk Lysingsblad, onsdag 6. september 1939 (nb.no)

image.png.f6ecfbfa8081c90805f77a59e3e326a7.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden - her baller det på seg. Dette er totalt ukjent for meg, men skal selvfølgelig undersøkes videre.

Tenkte jeg bare skulle informere om at jeg har lagt ut en forspørsel på tydeforumet: 

Morten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Kittilsen skrev:

Da er dette kanskje et militært nummer?

Her må jeg melde pass. Jeg lurte på om det kunne være Matros Nummer. Jeg ser at det er andre som også står oppfør med M.N. og jeg fant også en (Johan A Olsen) hvor det står Matr. No. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om rullene og tips til å manøvrere i dem.

Jeg er ingen ekspert, men jeg kastet meg ut i det, jeg har prøvd og feilet, og jeg har lært en del på veien.
Mye handler om nysgjerrighet og tålmodighet.

Jeg har mange sjømenn i familien, og jeg har funnet detaljer om forlis, rømminger og andre artige ting.

Rullene kan gi oss masse nyttig informasjon.

Noen tips fra meg:

1.       Start med å lese Digitalarkivets info om Sjøinnrullering og Sjøfolk

2.       Når du skal lete etter en sjømann, finn sannsynlig sted (innrulleringskontor) og periode. (Bruk filtrering under avansert søk)

3.       Du finner som regel personen i et register – enten på for- eller etternavn. (Ta høyde for ulike etternavn, som ved Benjaminsen og Jacobsen.)

4.       Hvis du finner personen, står det som regel to nummer til høyre. Det første gjelder annotasjonsrullene og det andre hovedrullene. Hvis det bare står ett nummer, kan du lete i begge. Ofte henviser disse rullene til hverandre.

5.       Hvis du ønsker ytterligere detaljer, kan du søke i mønstringer basert på funnene i rullene (slik jeg gjorde for Moss)

Husk at det også kan finnes hovedkort for sjømenn.

Det mest tidkrevende er ofte å bla i registrene. Skriften kan være utydelig og listene kan være lange. Men øvelse gjør mester 🙂

Lykke til!

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - med årene er det å bla i registre og kirkebøker nærmest blitt en meditasjonsøvelse. Med mest reisende og andre urolige mennesker i slekta blir man vant til å bla. Jeg finner få i eiendomsregistre, men desto flere i passprotokoller og innen rettergang og dom. Det skal bli gøy å lære seg å bla sjømannskilder. Igjen takk 🙂

Morten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Kan 6182 være nummeret i Sjøfartsboken hans?

Mine sjøfartsbøker har alltid hatt et unikt nummer som er registrert bare på meg.

Bare en tanke...

rgds

Kai

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registeret til Direktoratet for sjømenn er ofte en god kilde for spørsmål om sjømenn. Men den er ikke lett å finne på DA - og om du finner den må du bla gjennom massevis av sider med alternative kilder / tidsrom e.l.

MEN: Det er ikke registrert noen Gustav Adolf Jacobsen f. 6/6-1885 i denne kilden - nordmenn er sortert på fødselsdato.

Og på denne fødselsdatoen er det bare registrert en mann - og han heter pussig nok Jakobsen - men Karl til fornavn.

Og han har bare en mønstring, 19/8-1/10 1949: https://www.digitalarkivet.no/ds20130117001211

Så det var bomtur, dessverre.

Men "din mann" kan jo ha seilt på utenlandske båter - og da er det naturlig å ikke finne ham i denne kilden. 

Jeg ønsker deg lykke til videre - og skulle så gjerne ha kommet med noe positivt til deg...

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider