Gå til innhold
Arkivverket

Det går litt rundt for meg i dag. Derfor spør jeg om noen kan hjelpe meg med å transkribere en sjømannsrulle uten andre bidrag enn de jeg har fått over i Brukerforum


Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

Hei gode venner. Dette er en av de dagene hvor alt skjer på en gang, og jeg er minst to skritt på etterskudd både når det gjelder smått og stort. Derfor håper jeg på litt ekstra forståelse for at jeg kommer hit ekstremt dårlig forberedt. Saken gjelder denne tråden inne på brukerforumet:

Her spør jeg etter informasjon om Gustav Adolf Jacobsens liv som sjømann. Egil Johannesen og Lars Kittilsen har raust og vennlig bidratt til at jeg nå vet uendelig mye mer om emnet enn jeg gjorde i går kveld. De har også begge forsøkt seg på transkribere deler av tekst. Nå håper jeg noen her inne kan hjelpe meg med resten. Den angjeldende teksten er å finne her:

 

Patent nr. 873 - Vestfold fylke, Annotasjonsrulle nr. 2 (1897-1917), Protokollside, Side 177, 

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090423690177

 

Gustav Adolf (nr. 873) er oppført med Benjaminsen som etternavn, men det er rett mann. Teksten jeg trenger hjelp til primært, er den som står under mors navn (Karoline) på venstre side.

 

Det hadde også vært gull om noen kunne tyde teksten som står som merknad her i denne oppføringen (dato 15. sept. nest nederst høyre side):

Østfold fylke, Diverse rulle nr. 1 (1896-1922), Protokollside, Side 118

https://www.digitalarkivet.no/ru20090506630353

 

Som sagt har både Egil og Lars forsøkt seg med transkriberinger, men i stedet for at jeg skal rote til mer enn høyst nødvendig, viser jeg til tråden inne på brukerforum.

 

Selv bidrar jeg best ved å sitte stille i båten akkurat nå, mens jeg krysser fingre for at noen med et klarere hode enn mitt kan trylle frem gode transkriberinger.

 

Takk for all hjelp, mens jeg går å leter etter min egen fornuft. Jeg tror jeg fikk et glimt av den nederst i skittentøyskurven. Wish me luck.

Morten Aasberg

 

Endret av Morten Aasberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Morten Aasberg skrev:

Det hadde også vært gull om noen kunne tyde teksten som står som merknad her i denne oppføringen (dato 15. sept. nest nederst høyre side):

Østfold fylke, Diverse rulle nr. 1 (1896-1922), Protokollside, Side 118

Jeg leser: 

M. No. 6182 af 1st Komp

Numedals Liniebatal [resten uleselig, men må være ..bataljon] 

Fremstillede for

Indrulleringen

i Kr.ania

 

Med hilsen HelgeSM

 

PS: Jeg ser nå at denne transkriberingen allerede er gjort av Egil Johannessen i Brukerforum (https://forum.arkivverket.no/topic/329938-ship-oh-hoy-kjære-forumvenner-i-dag-sjøsetter-jeg-et-spørsmål-om-gustav-adolf-jacobsen-f-66-1885-i-hedrum-han-reiste-visstnok-tidlig-til-sjøs-men-jeg-finner-ingenting-kan-noen-redde-meg-fra-det-totale-havari/)

HelgeSM

 

              

Endret av Helge Simon Møll
Transkribert i Brukerforum tidligere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Helge - det stemmer at Egil Johannessen gjorde det samme, men som du kanskje ser anbefalte han også at jeg la ut problemet her, da han var usikker. Er lei for at jeg ikke klarte å få frem det poenget godt nok. Håper du ikke føler deg lurt, eller at du har gjort dobbeltarbeide. Jeg er svært takknemlig for at jobben du har gjort bekrefter det forslaget Egil Johannessen hadde.

 

Med hilsen

Morten

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.