Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til Gammel grunnboks små henvisninger

Michael_Andersen
 Del

Recommended Posts

Hei 

Jeg håper på litt hjelp til at forstå "småtteriet" som står skrevet på de gamle grunnboks siderne. 

Har angitt de forkortelser og henvisninger som er notert i den gamle grunnboken, som jeg er usikker på. Håper noen kan kort forklarer hva de betyder. 

1. hva betyder "REG"

2. hva betyder "SKO"

2,5 Hva menes med det som jeg mistenker for at være en tilføyelse "HI"

3. forstår henvisningen til panteboken men hvorfor er der skrevet "31" over panteboks henvisningen?

4. Hva menes med referansen "Eldre reg.: A. 165. 

På forhånd takk til de som kan bidra til et eller flere punkt.

image.thumb.png.3b96b2c119d710c39b15176e1cf8211a.png

Endret av Michael_Andersen
feil titel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Michael_Andersen changed the title to Hjelp til Gammel grunnboks små henvisninger
1 time siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

Fint om du legger ut lenke.  Ønsker å se flere eksempler, evt. om disse forkortelsene er forklart et annet sted i panteboken.

Hei Werner 

Takk for innlegget dit. Som du nå ser så fikk jeg blandet grunnbok og pantebok, for det er selvfølgelig et utsnitt av den gamle grunnboken jeg har vist. Eiendommen i denne sak er 3028-118/3, men de forskjellige ting jeg spørre om gå igjen i mange av grunnbøkene, og jeg har lenge klart meg uten at vite hva de betyr, men er jo om det kunne bli oppklart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panteregisteret er kalt tillegg A: Nest nederst på siden her https://media.digitalarkivet.no/view/21658/178 , folio 165 er Rakkestad.

31 er løpenummeret for angjeldende extrating, se nummeret innført i margen, nederst høyre side. https://media.digitalarkivet.no/view/21568/18 .

Hva forkortelsene står for vet jeg ikke. Muligens HIstorisk for eierskifte før opprettelsen av grunnboka ca. 1936, REGistrert siden de har skrevet tinglysningsdato i stedet for kontraktsdato for eierskiftet, men har selv ikke lagt merke til tilsvarende på eiendommer jeg har hentet ut (fra andre kommuner). Kun gjetting fra min side 😉 .

1 time siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

Fint om du legger ut lenke.

Grunnboka kan du vel ikke bla i, må bestilles for hver eiendom her for Enebakk 118/3: https://media.digitalarkivet.no/self-service/grbb?municipalities%5B%5D=3028&gnr=118&bnr=3&fnr=&snr=&name= .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkortelsene med store bokstaver tror jeg kan være påført i forbindelse med overgangen til elektronisk (digital) grunnbok, da utvalgte opplysninger fra disse manuelle grunnboksbladene skulle legges inn i en database. Det kan virke som om noen har markert hvilke opplysninger som skulle legges inn i databasen.

HI vil jeg tror er hjemmelsinnehaveren.

REG er antakelig det som i en moderne grunnboksutskrift heter registrering av grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider