Gå til innhold
Arkivverket

En hard nøtt: Skipsforlis i 1788+-3 år i Hordaland/Bergen om Brita Jørgensdatter f. ca. 1788

Erik Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg har hørt at en stammoder i familien med navn Brita Jørgensdatter f. ca. 1788 var en overlevende i et skipsforlis. En bark hadde havarert og kapteinens lille datter (senere kalt Brita) på et par måneder ble funnet bundet til en skipsluke. Hun ble funnet og videre sendt til et barnehjem i Bergen, hvor Jørgen Eriksen adopterte henne. Det sies at moren var fra Lübeck i Tyskland.

Her er Brita Jørgensdatter i folketellingen 1801 på gården Eikemo oppført som konens brors datter, altså er Marita Eriksdatter søster til adoptivfar Jørgen Eriksen:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058388002430

Her gifter hun seg med Ole Jonsen: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000611753

Jeg finner henne ikke oppført i født i en kirkebok, da jeg ikke vet hennes opprinnelige navn (navnet Brita Jørgensdatter har nok adoptivfar gitt henne)

Klarer noen å finne noe info om denne historien kan stemme (evt. om skipsforlis på denne tiden)? Eller kan dette være helt feil (isåfall hvem er foreldrene hennes. Jeg finner ikke som sagt hvor hun er født)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men dette er vel dødsfallet til Brita i 1851 - død 64 1/2 år gammel:

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000223297

Hordaland fylke, Lindås, Austrheim, Fedje, Myking, Lygra, Sandnes i Lindås, Ministerialbok nr. A 15 (1848-1862), Døde og begravede 1851, Side 59: https://media.digitalarkivet.no/view/8291/53.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det var eit forlis, var det vel sjøforklaring i tingretten. (Rimelegvis ein ekstrarett, utanom dei vanlege tingseta.)

Har du sett gjennom tingboka?  Dersom det er ei bygdesoge for området, kan det vere nemnt der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god ide. Jeg har enda ikke sett i tingbok, det skal jeg gjøre. (Har derimot lett mer etter om Brita er oppført døpt noen sted og finner enda ikke noe.) Takk Ivar og Grethe for input 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tilgang på bygdebøkene i området, men lurte på om det var mulig at Brita var en slektning av enten Jørgen Eriksen eller hans kone.
Hva slags opplysninger har du om Jørgen Eriksen? Var han og konen barnløse da de tok til seg Brita? Var begge fosterforeldrene døde før 1801, siden Brita var hos Marita Eriksdatter ved tellingen? Finnes det skifte etter Jørgen Eriksen, og kunne det tenkes å stå noe om bakgrunnen til Brita der? I og med at hun ikke var hans biologiske datter, er det ikke sikkert hun er nevnt i det hele tatt, men hvis hun har bodd hos Jørgen siden ung alder er det sannsynlig at man måtte notere noe om hvorvidt hun hadde arverett. 

Jørgen Eriksens søsters mor (og dermed presumptivt hans egen) het Brita Jørgensdatter i følge folketellingen av 1801. Var Ole Eriksen, husmann på Egemoe, bror av dem? Jeg ser at de har boende en Olava Jørgensdatter på 18 år, ugift tjenestepike og oppfostret av dem. Har hun noen forbindelse til Jørgen Eriksen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bygdeboka. Side 845 og846

Masfjordboka. B. 2 (nb.no)

En bror Jørgen født i 1749. 

Finner en Jørgen i Bergen som får en datter Berthe i 1788, men det er ett skudd i blinde

Ragnille Olsdtr - Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1775-1808 (1308M8) - Digitalarkivet

Endret av Ivar Moe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette paret er omtalt i bind 4 av  bygdeboka for Sund på søre Sotra, s. 488. Dei budde på Stekholmen under gnr. 37 Øvretveita. Dei kan ha vore tenestefolk, handelsstyrarar eller liknande her:

"Jørgen Erikson g. 1778 Bergen m. Ragnhild Olsdotter f. 1754 d. 1793 (39 år gamal). Dei budde på Stekholmen då dei fire eldste born kom til. Då det fjerde døydde i 1785, var dei komne til Bergen, og fekk det yngste barnet der. Jørgen var då daglønar. Ragnhild døydde der. 
Born: a. Erik f. 1779 d. 1781., innført i mannskapsrulla for Telle. b. Ola Klaus f. 1780, ifølgje ei mannskapsrulle for Øvretveita i 1785 var han flytta til "Moldsfiord" i 1786 saman med faren. Seinare vart det skrive at faren var i Bergen. c. Olai f. 1782, d. Isak f. 1783 d. 1785, e. Isak f. 1789-1790".

Men er dette Jørgen Eriksen frå Eikemo i Masfjorden ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finne skifte etter henne. Har god erfaring fra denne tiden.  Tror nok hun kan være "lokal". Har selv mye familie i området.

mvh Ottar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Inger Hohler skrev:

Jeg har ikke tilgang på bygdebøkene i området, men lurte på om det var mulig at Brita var en slektning av enten Jørgen Eriksen eller hans kone.

Tror ikke Brita Jørgensdatter er slektning av Jørgen eller konen hans. Jørgen skal ha plukket opp babyen (brita) på et barnehjem i Bergen. Den biologiske moren er visstnok tysk og faren skipper på det skipet som havarert (ikke hørt at det skal være slektskap mellom skipperen og adoptiv familien til Jørgen Eriksen.

Hva slags opplysninger har du om Jørgen Eriksen? Var han og konen barnløse da de tok til seg Brita? Var begge fosterforeldrene døde før 1801, siden Brita var hos Marita Eriksdatter ved tellingen? Finnes det skifte etter Jørgen Eriksen, og kunne det tenkes å stå noe om bakgrunnen til Brita der?

Jørgens foreldre heter (som Ivar viser til i bygdeboka) Erik Ivarsson Fausdal f. 1700 og Brita Jørgensdatter f. 1724 fra Kringlen (se mer i bygdeboka: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2008022604080?page=237). Jørgen Eriksen og konen hadde flere barn før de adoptere (vet derimot ikke hvor mange). Vi har enda ikke funnet når eller hvor fosterforeldrene Jørgen m/(ukjent)kone døde. Jeg synes også det gir mening at en av de eller begge er død, siden hun bor med Jørgens søster Marita i 1801. Tipper det finnes skifte etter ham, har bare ikke funnet det, da jeg verken vet hvor eller når han døde. Å finne skiftet hans kan nok hjelpe.

Var Ole Eriksen, husmann på Egemoe, bror av dem? Jeg ser at de har boende en Olava Jørgensdatter på 18 år, ugift tjenestepike og oppfostret av dem. Har hun noen forbindelse til Jørgen Eriksen?

Ole er (som det vises i bygdeboka) bror til Jørgen og Marita. Det kan kanskje hende at Olava har en forbindelse mer Jørgen også. Det vet jeg ikke, men tror ikke at hun har biologisk slektskap med Brita iallefall.

3 timer siden, Ivar Moe skrev:

Finner en Jørgen i Bergen som får en datter Berthe i 1788, men det er ett skudd i blinde

Ragnille Olsdtr - Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1775-1808 (1308M8) - Digitalarkivet

1 time siden, Eli Randmo skrev:

Jørgen Erikson g. 1778 Bergen m. Ragnhild Olsdotter f. 1754 d. 1793 (39 år gamal). Dei budde på Stekholmen då dei fire eldste born kom til. Då det fjerde døydde i 1785, var dei komne til Bergen, og fekk det yngste barnet der. Jørgen var då daglønar. Ragnhild døydde der. 
Born: a. Erik f. 1779 d. 1781., innført i mannskapsrulla for Telle. b. Ola Klaus f. 1780, ifølgje ei mannskapsrulle for Øvretveita i 1785 var han flytta til "Moldsfiord" i 1786 saman med faren. Seinare vart det skrive at faren var i Bergen. c. Olai f. 1782, d. Isak f. 1783 d. 1785, e. Isak f. 1789-1790".

Men er dette Jørgen Eriksen frå Eikemo i Masfjorden ?

Dette kan kanskje være samme Jørgen Eriksen (, men har ikke hørt at Brita heter Martine til mellomnavn, eventuelt er dette en adoptiv søsken? - hvis dette stemmer). Tidslinjen m/opplysninger ser jo ut til å stemme. Hvis det skal stemme må iallefall denne Jørgen Eriksen ha foreldre Erik og Brita (fra Eikemo og Fausdal). Kan det menes at Ola Klaus flytta til Masfjord og ikke Moldfjord? Da kan det jo hende at han og Brita (m/eventuelt flere) flytta, hvis dette er samme familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen noe informasjon om når og hvor Jørgen Eriksen døde? - for å finne skiftet hans.

Hvis jeg skal lete i tingbok, er følgende tingbok riktig: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1787&to=1789&format=all&archive_key=&st[]=TBOK&m[]=1301? Og hvis det stemmer at Brita var døpt 13.01.1788 (eventuelt mellom 1787 og 1789), så må jo skipsforliset ha skjedd i denne perioden. Vet noen hvordan man går man fram for å lete etter en sak her? Hadde det f.eks stått «Skipsforlis» som overskrift?

Her giftet Britha Jørgensdatter Egemoe seg med Ole Jonsen Egemoe i 09.07.1809: https://media.digitalarkivet.no/view/11575/47936/210 (midten av siden).

Og her forlovet de seg i 14.05.1809:

https://media.digitalarkivet.no/view/11575/47936/209 (se øverst på siden).

Og her er Brita begravd i 03.05.1851: https://media.digitalarkivet.no/view/8291/53 (her er hun oppført som 64,5år)

(Ingen annen nytting info om Britas bakgrunn her)

Mvh Erik

Endret av Erik Gustavsen
La til info om Brita Jørgensdatter sin vielse, forlovelsene begravelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal glemme skipsforliset.  Høres ut som "vandre historie" sorry, flere av disse. Se mer i nærmiljøet, og ikke stol på bygdebok, da det er en del feil på den tiden.

Ottar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

Hvis jeg skal lete i tingbok, er følgende tingbok riktig: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1787&to=1789&format=all&archive_key=&st[]=TBOK&m[]=1301? Og hvis det stemmer at Brita var døpt 13.01.1788 (eventuelt mellom 1787 og 1789), så må jo skipsforliset ha skjedd i denne perioden. Vet noen hvordan man går man fram for å lete etter en sak her? Hadde det f.eks stått «Skipsforlis» som overskrift?

Lenkja går til tingboka for Lagtinget. Det var 2. rettsinstans (om lag som lagretten i dag). 

Du må sjå i tingboka for bygdetinget (1.rettsinstans) der forliset skjedde.

Det kan eventuelt vere for Bergen byting. Eller eigne arkivpakkar for sjøforklaringar i Bergen.

Det vil neppe vere noko overskrift til hjelp.

Denne artikkelen i "Heimen" vol. 56, nr. 3, 2019 kan gje nokre tips om kva ein kan finne:

https://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1894-3195-2019-03-04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2023 den 0.06, Ottar Eliassen skrev:

Tror du skal glemme skipsforliset.  Høres ut som "vandre historie" sorry, flere av disse. Se mer i nærmiljøet, og ikke stol på bygdebok, da det er en del feil på den tiden.

Ja… Det kan jo hende at det er en vandrehistorie det med skipsforliset. Med både at jeg har hørt om historien fra ulike personer sammen med at jeg ikke finner foreldrene til Brita, kan jo noe av det stemme?? Det viktigste for meg er iallefall å finne ut hvem de biologiske foreldrene hennes faktisk er, selv om historien stemmer eller ikke. Men dette har jo vært vanskelig.

Ivar Moe og Eli Randmo kom jo med et alternativ som ser ut til å passe med enkelte opplysninger om Brita. Derimot heter hun Berethe Martine, og jeg ser ikke at Brita er oppført som verken Berete eller med mellomnavnet Martine i noen av de senere kildene. I tillegg står det ikke at noen i denne familien er fra Eikemo. Altså hvis dette ikke er faren hennes, så har jeg 0 ledetråder på foreldrene hennes igjen. Har enda heller ikke funnet skiftet etter faren/adoptivfaren Jørgen Eriksen.

På 15.11.2023 den 8.13, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Denne artikkelen i "Heimen" vol. 56, nr. 3, 2019 kan gje nokre tips om kva ein kan finne:

https://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1894-3195-2019-03-04

Takk for denne artikkelen og den andre infoen. Den var interessant 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk høre litt ny info av en slektning, som tror at Brita Jørgensdatter ble adoptert fra barnehjemmet da hun var 11 år. Det vil jo si at hun var hentet mellom 1796 og 1801 (hvis infoen stemmer da). Døpte man folk som var så gamle? Kanskje det er derfor vi ikke finner Brita oppført døpt. (Hvis det stemmer at barnehjemmet fikk babyen pga et skipsforlis, kan det hende at de foreldrene døpte henne, men det hjelper jo ikke).

Hva om Jørgen Eriksen er død i 1801 og det er grunnen til at Brita bor hos Marta/Marita Eriksdatter. Da kan det jo være at hun er oppført i skiftet hennes også. Men det hjelper jo heller ikke da jeg heller ikke finner hennes skifte. I følge bygdeboka er Marta/Marita død i 1816.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifl. FT1801 (lenkje i første posting) er Brita "konens broder datter".

Brita er dotter til ein Jørgen, og Jørgen er bror til Marita Eriksdotter, gift m. Jon Olsson "Egemoe".

Jørgen er rimelegvis ein Eriksson, men kan også vere sammødre halvbror til Marita.

Dette er informasjon frå samtida, og det er det mest konkrete - eller eigentleg, det einaste konkrete du har.

Det står "datter" - ikkje noko om "foster datter" eller liknande.

Så lenge du ikkje finn noko meir, er Brita å rekne som  biologisk og juridisk dotter til Jørgen, og

Jørgen er heil- eller halvbror til Marita.

Familieforteljingar om tilhøve 230 år tilbake har ein del veikskapar; t.d. at ingen nolevande har kjendt nokon som har kjendt nokon

som har kjendt nokon som opplevde og hugsar det som skjedde.  Når forteljinga i tillegg minner om andre forteljingar, er det nærliggande

å tenkje at det heilt eller delvis er ei vandrehistorie.

At du ikkje finn dåpen kan ha ei enkel og sannsynleg forklaring:  Mange kyrkjebøker frå før 1800 er mangelfullt førte. Av ymse grunnar vart

ikkje alle døypte førte inn (kall det slurv, for det var vel det det ofte var). I tillegg har ein del kyrkjebøker heilt eller delvis kome vekk (brann,

slitasje, mygl/fuktskader, osv. - tørr lagring kunne vere ei utfordring på vestlandet)

I tillegg er opplysningane ofte nokså knappe.  Når du finn ein Jørgen (t.d. han som er nemnd ovanfor, g.m. Ragnhild), så er det ikkje

liketil å finne ut om dette er bror til "konen" Marita.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig i det du sier om at kildene vi har gått gjennom hittil er det eneste vi vet sikkert om Brita. Historien er viderefordeling gjennom mange generasjoner og det gir naturligvis gigantisk rom for feil. Årsaken til at jeg leter litt ekstra i ulike bøker om Brita, er fordi en annen personen som også har hørt om historien, mener å huske å ha lest det i en kirkebok/klokkerbok/minestralbok/osv i tillegg. Vet det stor usikkerhet her også og at å «kanskje huske» ikke gir saken mer validitet.

Derimot er det som sagt ikke historien jeg er mest opptatt av (selv om det naturligvis hadde vært gøy om den er sann). Bare det å finne sikre foreldre til henne er supert. Med kildene til nå har det vært svært vanskelig, men jeg fortsetter å lete litt til. Skjønner det at enkelte bøker er vekke/skadde/mangler info, det har jeg vært borti før.
Jeg har satt utrolig mye pris på all hjelpen hittil og eventuell videre hjelp.

Mvh Erik 

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Erik Gustavsen skrev:

a, jeg er enig i det du sier om at kildene vi har gått gjennom hittil er det eneste vi vet sikkert om Brita. Historien er viderefordeling gjennom mange generasjoner og det gir naturligvis gigantisk rom for feil.

Spennende historie og jeg skjønner godt du vil holde på denne inntil det motsatte er bevist.

Det er ikke umulig at den er sann, men jeg blir litt tvilsom siden det ikke er nevnt (eller jeg ikke klarer å finne noe)  om denne saken i datidens aviser.

På samme måte som i dag så elsket de slike historier.

Jørgen Erichsen er nøkkel personen her. Det var ikke så mange med det navnet på slutten av 1700 tallet. Kan vi fastslå hvor det ble av han etter han reiste fra Masfjorden så er mye gjort.

Mvh

Ivar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar Moe skrev:

Jørgen Erichsen er nøkkel personen her. Det var ikke så mange med det navnet på slutten av 1700 tallet. Kan vi fastslå hvor det ble av han etter han reis

Men du veit vel ikkje sikkert at Jørgen er ein Eriksson?  "konens broder" kan framleis vere ein halvbror med annan far.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Men du veit vel ikkje sikkert at Jørgen er ein Eriksson?  "konens broder" kan framleis vere ein halvbror med annan far.

Tror bygdeboka sier dette, er du ikke enig? :https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2008022604080?page=237 (på side 845, under bruker nr.8)

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Erik Gustavsen skrev:

Tror bygdeboka sier dette, er du ikke enig? :https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2008022604080?page=237 (på side 845, under bruker nr.8)

jau, ok- eg oversåg denne samanhengen. 

Pussig nok er Erik sjølveigar - men ingen av sønene tek over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brita giftet seg som sagt med Ole Jonsen Eikemo i 1809. Dersom det stemmer at Jørgen Eriksen er biologisk far, så giftet Brita seg med søskenbarnet sitt. Ole Jonsen ble født 1786, hvor moren er Marita Eriksdatter. Dette er samme Jon Olsen og Marita Eriksdatter i Eikemo i 1801 som vi ser Brita er oppført hos: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058388002430. Siden begge bodde sammen i fra ung alder, hadde de nok et forhold som kan likne mer på søsken en søskenbarn. Var det vanlig å gifte seg med biologiske søskenbarn på denne tiden i området (m/søsken liknende forhold)?

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet hjelper deg ikkje stort:

Buet vert delt mellom enkjemannen Ole og avdøde sine 8 born.

Ekteskap mellom syskenborn (og tremenningar) var forbode til 1801 (mellombels oppheva nokre år på 1770-talet),

Mot ei passande avgift kunne ein likevel få lov.  Avgifta gjekk til næraste hospital, og bortfallet frå 1801 var eit stort tap for hospitala.

Altså må det ha vore nokså vanleg, også før 1801. 

Dette er etter 1801, og ekteskap mellom syskenborn var fullt lovleg - og dermed ikkje "bokført" som noko særskilt.

Det var nok vanlegare enn vi tenkjer, m.a. for å halde på eigedom innafor ei slekt.

Det var biologien som talde; ikkje om dei sosialt var "sysken".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg synes det står "med fader i Madsfiord" i merknad til Ole Jørgensen på Øvretveit i Sund (Sartor skipreide)

https://www.digitalarkivet.no/ru20111008078521

Dermed er det nok ikke helt utelukket at Jørgen Eriksen som en periode bodde på Øvretveit i Sund kan ha kommet fra Masfjorden. 

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kenneth og Ivar!

3 timer siden, Kenneth Bratland - Arkivverket skrev:

Jeg synes det står "med fader i Madsfiord" i merknad til Ole Jørgensen på Øvretveit i Sund (Sartor skipreide)

Enig. Resten av «historien» til denne familien ser også ut til å stemme overens med de andre opplysningene. Jeg hadde ikke utelukket at dette kanskje var samme Jørgen fra Eikemo. Nå synes jeg derimot det virker sannsynlig 🙂

Det eneste jeg tviler litt på er om følgende dåp for Berethe Martine (som Ivar Moe refererer til) https://media.digitalarkivet.no/view/8719/69 (nederst s. 65) er samme Brita Jørgensdatter som omtales videre i Masfjord, da hun verken kalles Berethe eller med mellomnavnet Martine i vielse, trolovelse, død eller skiftet hennes. Hvis det er henne, er det jo ikke tvil om at hun ikke er adoptert.

Hvis dette er foreldre/adoptivforeldre står det vel kanskje i skiftet til en av dem som kan bekrefte det ene eller det andre. Som vi allerede vet er det vanskelig å finne skiftet til Jørgen Eriksen, da vi ikke vet når eller hvor han døde. Men skiftet til Ragnhild skulle vel ikke være så vanskelig å finne, da hun i følge Ivar døde i 1793 i Bergen. Likevel har jeg enda ikke klart å finne skiftet hennes. Jeg skal prøve litt til.

Brita Jørgensdatter kan altså være oppført i skiftet til 3 personer:

Martia Jørgensdatter

Erik Jørgensen

Ragnhild Olsdatter

Mvh Erik

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider