Gå til innhold
Arkivverket

Åstedsregister

Ingunn Dahle Haukeberg
 Del

Recommended Posts

Hei, leter etter informasjon om gården vår og ser det kan ligge informasjon i statsarkivets åstedsregister . Hvordan går jeg fram for å finne informasjon? Mvh. Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingunn Dahle Haukeberg skrev:

Hei, leter etter informasjon om gården vår og ser det kan ligge informasjon i statsarkivets åstedsregister . Hvordan går jeg fram for å finne informasjon? Mvh. Ingunn

Jeg har tillatt meg å google navnet ditt og har funnet ut at gården din ligger i Rauma kommune, som er en del av distriktet til Statsarkivet i Trondheim.

Det er ikke digitalisert noe åstedsregister for Statsarkivet i Trondheim, men statsarkivets avskriftssamling er digitalisert (skanna), og denne omfatter bl.a. avskrifter av pantebøker for Romsdal sorenskriveri: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?depository[]=45&archives[]=no-a1450-08000000018899&municipalities[]=1539

For øvrig blir det å henvise til Arkivverkets skanna arkivmateriale, og da i første rekke det som ligger under eiendom og tinglysing: https://media.digitalarkivet.no/

For eventuell videre veiledning om bruk av arkivene flytter jeg spørsmålet til "Spør Arkivverket".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon om eiendommer finner man i første rekke i grunnboka(som det også er vist til i innlegget over). Arkivverket oppbevarer og har tilgjengeliggjort dette materialet fram til 1950(litt lengre fram for noen områder). Du finner veiledning til å finne fram i dette materialet her:

https://www.arkivverket.no/opplysninger-om-eiendom/kom-i-gang-finn-tinglyste-dokumenter

Når det gjelder åstadsregisteret så er dette et register som er utarbeidet på det enkelte statsarkivet der man har gått igjennom forliksprotokoller, ekstrarettsprotokoller, og eldre tingbøker og registrert hvor det blir vist til den enkelte matrikkelgård. Altså skal det finnes et felles åstadsregister for hvert gårdsnummer (og ikke for det enkelte bruk under dette). Du kan be om en kopi av dette via skjema

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider