Gå til innhold
Arkivverket

Ungarsk flyktning til Steinkjer 1957

Arnt-Erik Selliaas
 Del

Recommended Posts

Våren 1957 kom den ungarske flyktningen Karoly Molnar til Steinkjer. Han kom sammen med sin hustru, Maria. Han var fotballspiller og spilte en kamp på Steinkjers A-lag. Men i 1959 (?) reiste han fra Steinkjer. Hvor ble han av?

I hvilket arkiv kan jeg finne opplysninger om denne mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør finnes registerkort på ham, kona og eventuelle barn i folkeregisteret for Steinkjer, eller eventuelt i folkeregisteret for en av nabokommunene, om han ikke var bosatt i den daværende Steinkjer kommune (som vel bare omfattet byen). Men folkeregisterarkivene inneholder mange taushetsbelagte opplysninger, så du vil ikke kunne lete i dem selv.

Du kan be Arkivverket om oppslag: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

Et søk på nb.no dokumenterer en person ved samme navn som i 1964 hoppet av til USA, men navnet er muligens nokså vanlig. Se https://www.nb.no/search?q="Karoly Molnar"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset ble eid av Albert Dyrdahl, så jeg gjorde et søk til, og da får jeg treff på at han forteller om et kort stemplet Køping i Sverige fra ungarerne som kom frem først 21 år etter det ble sendt. Artikkelen sto i Trønder-Avisa både i 1980 og 2005. Avisa er sperret, men kanskje Køping er et spor?

https://www.nb.no/search?q="albert dybdahl" %2B1959&mediatype=aviser&sort=datedesc 

Trolig har han flyttet litt rundt. Finner en 50 års hilsen i 1987 i avisen Arbetet - Bäckalidsgatan 4, Svalöv, 50 är den 2 maj. Karoly Molnar, maskinreparatör - som kanskje er han?

Og på eniro er en med navnet Karoly Molnar oppført i Virvelvindsgatan 12C, Norra Gøteborg, men om det er samme mann er ikke godt å vite.

Endret av Roy-Petter Askim
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2023 den 23.13, Roy-Petter Askim skrev:

Huset ble eid av Albert Dyrdahl, så jeg gjorde et søk til, og da får jeg treff på at han forteller om et kort stemplet Køping i Sverige fra ungarerne som kom frem først 21 år etter det ble sendt. Artikkelen sto i Trønder-Avisa både i 1980 og 2005. Avisa er sperret, men kanskje Køping er et spor?

https://www.nb.no/search?q="albert dybdahl" %2B1959&mediatype=aviser&sort=datedesc 

Trolig har han flyttet litt rundt. Finner en 50 års hilsen i 1987 i avisen Arbetet - Bäckalidsgatan 4, Svalöv, 50 är den 2 maj. Karoly Molnar, maskinreparatör - som kanskje er han?

Og på eniro er en med navnet Karoly Molnar oppført i Virvelvindsgatan 12C, Norra Gøteborg, men om det er samme mann er ikke godt å vite.

Takk for svært nyttige opplysninger. Karoly og Maria Molnar hadde en datter som ble døpt katolsk i Steinkjer 2. februar 1958, og hun ble døpt Marianne. Kan du finne Marianne Molnar, ca. 65 år, også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir nok for vanskelig. Jeg ser det er to med det navnet på Facebook med svenske innlegg, men ihvertfall den ene har nok mannens etternavn og en står på Eniro. Finner et innlegg i avisene, men det fremkommer ikke noe mer enn navnet. Sjansen er vel også stor for at hun har et annet etternavn nå. Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Arnt-Erik Selliaas skrev:

Takk for svært nyttige opplysninger. Karoly og Maria Molnar hadde en datter som ble døpt katolsk i Steinkjer 2. februar 1958, og hun ble døpt Marianne. Kan du finne Marianne Molnar, ca. 65 år, også?

Man skal vel være forsiktig med å omtale personer som er i live/kan være i live. Jeg sender deg en pm.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider