Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter Far til en slektning

Shahin Rode
 Del

Recommended Posts

Heisann. 

Jeg leter etter far til en som heter Robert Charles Pedersen(12.11.1968) lever fortsatt

Moren hans het Berit Mørdre (pikenavn Adolfsen) Død  (finner ikke info om henne heller) er ikke skiløperen som døde.

Robert ble adoptert bort som nyfødt, men kjente til mor.

biologisk far står ikke oppført på noen fødselsattest. Kun mor. 

Det er tatt dna tester av flere på Robert sin familie,. Mine to eldste barn har fått han opp på sine DNA treff.  halv søster av mine barn har ikke fått han opp. 

Jeg klarer ikke å finne ut om det er på min side eller barnas far sin side han kommer opp som. 🤔

Noen tips til hvordan man kan finne far til Robert? 🙏

Tusen takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Shanin, og velkommen til forumet. Jeg vet ikke om du har lest anbafalingen fra Arkivverket angående papirspor, og fått hentet ut det som er mulig der?

I 1968 var det fortsatt slik at barn født utenfor ekteskap var en skambelagt sak, og det var ikke så uvanlig at mor unnlot å oppgi farens navn. I noen tilfeller visste hun det ikke. Selv om hun kjente navnet kunne det være hun ønsket å skjerme ham, for eksempel for barnebidrag, eller fra belastningen på ekteskapet hvis han var gift på annet hold. Det er også mulig at hun av forskjellige årsaker ikke ønsket å ha noe som helst kontakt med barnefaren.

Hvis det ikke er mulig å finne et dokumentspor er det bare DNA som kan hjelpe.
Det går ikke helt klart fram av innlegget ditt hvordan familiekonstellasjonen er, eller hva slags DNA-test som er brukt.
Mest sannsynlig er det en generell DNA-test. I så tilfelle spørs det om halvsøsteren uten treff er din biologiske datter. Er hun det, vil slektskapet sannsynligvis være på farssiden. (Det kan teknisk sett være via begge foreldrene.)
Hvis hun er den biologiske datteren av far til de to barna som har DNA-match, vil situasjonen være omvendt. Altså at slektskapet er på din side.

Hvis det er y-DNA er det bare genetiske gutter/menn som kan vise slektskap. Du kan ikke være bindeleddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider