Gå til innhold
Arkivverket

Skannet materiale ang. Ekstraskatten av 1762. Idd og Marker.

Thore Erik Nilsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har forsøkt å gjøre oppslag i det skannede materialet for Idd og Marker men får bare svarte sider. Dette har da vitterlig vært tilgjengelig tidligere. Er det en feilsituasjon som kan tilskrives systemet? Søk er øyensynlig tilgjengelig.

Skjermbilde 2023-11-21 kl. 13.37.17.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Jeg antar at det er samme problem som omtales her:

Det stemmer nok også for macOS Sonoma 14.1.1 og Safari 17.1, ja. Dette gjelder så langt jeg har observert skattedokumenter. Ikke folketellingsmateriale, kirkebøker eller tinglysingsmateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thore Erik Nilsen skrev:

Dette gjelder så langt jeg har observert skattedokumenter. Ikke folketellingsmateriale, kirkebøker eller tinglysingsmateriale.

Dette har ikke direkte med kildetypen å gjøre; det er knyttet til skannertype som Arkivverket brukte for 10-12 år siden, og fargeprofilen i bildefilene som skannerne produserte. Det kan nok stemme at skannertypen ble brukt til fogderegnskap og ekstraskatten 1762, men man vil sikkert også kunne finne enkelte kirkebøker og mye annet som er berørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
På 21.11.2023 den 13.39, Thore Erik Nilsen skrev:

Jeg har forsøkt å gjøre oppslag i det skannede materialet for Idd og Marker men får bare svarte sider. Dette har da vitterlig vært tilgjengelig tidligere. Er det en feilsituasjon som kan tilskrives systemet? Søk er øyensynlig tilgjengelig.

Hei, som vi ser av tråden her fra xxxx? Så virker ikke visning av scannet materiale på Mac-relaterte enheter (iMac / iPhone / iPad)
Nå har jeg testet dette på min stasjonære maskin iMac med forskjellige nettlesere. Den eneste som ikke virker er Safari!!!!!!

Safari - virker ikke!
Versjon 17.1.2 (19616.2.9.11.12)

macOS Sonoma
Versjon 14.1.2 (23B92)

Firefox - OK!
20.0.1 (64-bit

Chrome - OK!

Versjon 120.0.6099.109 (Offisiell delversjon) (x86_64)

Microsoft Edge for bedrifter - OK!
Versjon 120.0.2210.77 (Offisiell build) (x86_64)

Kanskje noen andre kan teste andre nettlesere for (iPhone / iPad)?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2023 den 13.39, Thore Erik Nilsen skrev:

Hei, ser ut til at problemet ligger i appene på håndholdte enheter og Safari stasjonær iMac - se mitt innlegg på samme tråd idag 16. desember 2023
fungerer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Problemet gjelder Apples visning av bildefiler av et bestemt format - se Kristian Hunskaars svar her:

Eg har lite greie på ipad/iphone, men er det ikkje mogeleg å installere f.eks. Firefox nettlesar på desse dingsane?

Kan nokon teste om dei aktuelle bildefilene virkar då?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Egil Cork-Larsen skrev:

Hei Torbjørn!
Dette  er apper som du finner under App Store:

f.eks. for Chrome: https://apps.apple.com/no/app/google-chrome/id535886823?l=nb&ppid=29ac0a43-c543-4d8e-8120-50d8b0b9d179

Har testet alle appene for håndtholdte Apple-enheter, dvs iPhone/iPad - ingen virker!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider