Gå til innhold
Arkivverket

Aremark sent 1700-tall - Bryn(h)ild Jensen Tolsbye og Anne Andersdatter Wiig - hvor ble de av?

Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Brynhild Jensen Tolsbye f. 1754 ble gift i 1774 med Anna Andersdatter Wiig f. 1756.
Se lenke og nederst til høyre: https://www.digitalarkivet.no/kb20061018020759 Brynhild var da grenader.

Paret bodde på gården Næs som tilhørte Brynhild sin svoger Simon Hansen Næs. Paret fikk barn Johannes i 1777 og Anne i 1778.

I 1779 kjøpte Brynhild halvdelen av Næs. Denne gården solgte han etter 1 ½ år til Simon Hansen Næs.
Martha Østensvig sier i sin bok at vi ikke vet mer om Brynhild og hans kone og barn, og at det ikke finnes flere opplysninger om familien i Aremark.

Jeg har lett etter både Bryn(h)ild og Anna, men uten hell, men jeg ser jo mulighet for at de har dødd tidlig og uten innføring i kirkeboka, eller at slike er oversett - eller de har flyttet ut av bygda.

Bl.a. finner jeg en grenader Brynhild Jensen på Bisseberg i Idd som gifter seg med ei enke Sidzel i 1789 – men om det er samme Brynhild er vel en annen sak. https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000010319336 

Takknemlig for innspill som kan gi litt avklaring!

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1781 bor de i Fredrikshald i Lille Kirkegade på Nordsiden.

De døper sønnen JOHANNES 13 febr. 1881.

Brynild Jensen Nat, soldat af Aremark og kone Anne Andersdatter.

Faddere: Johanne Andersdatter kone til  Peder Ulset i Roche, Johanne Ahlsdatter kone til Erik Jensen Bø i Skjeberg, pigen Else Ahlsdatter paa gaarden Korset i Roche, Erik Jensen Bø af Skjeberg og Lars Ahlsen ungkarl på bemeldte gaard Korset

I 1783 døper de datteren ANNE DORTHEA 6 juni 1783.

Brynild Jensen Næs Nat. soldat af Aremark og hustru Anne Andersdatter

Faddere har jeg ikke skrevet ned her

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Rita!

Så spørs det om vi finner familien andre steder.
FT 1801 viser ev sønnen Johannes som soldat på Fredriksten - men det er jo svært usikkert.

Ellers er det jo en svær jobb å gå etter kirkebøker i området..

Men igjen: Takk!

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen!

Slik jeg leser i panteregisteret https://www.digitalarkivet.no/tl20080924170349 oppfatter jeg at Brynild kjøper Helgerød på auksjon i 1783 for 525 rdl.

Selve salget står vel her - nederst til høyre https://www.digitalarkivet.no/tl20080911260171 

Brynild låner penger - og obligasjonen blir avlyst igjen i 1786.

Men jeg får visst ikke helt tak i hva som skjer med salg igjen. Kan du/dere bistå her?

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å finne ut hvor det ble av Brynild og Anne. Det eneste jeg har funnet så langt er at deres seneste bosted er nevnt 10 mars 1790.

"Brynild Jensen Næs og hustru forhen gaard  i Kirkegaden udi Nordre Fredrikshald " Brand Assuranse No. 579. - De har flyttet men hvor ?

Jeg har også slekt til Brynild Jensen Tolsby og Anne Andersdatter Wiig, da mine aner er: Anders Jensen Tolsby og Anne Jensdatter Tolsby /Næs ( Brynilds søsken)

Ole Andersen Wiig / Flatland, Annes bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også etterkommer etter Anders Jensen Tolsby, og er med på å skrive gårds- og slektshistorie om Tolsby, Leksrød og Fremmegård ( siden familiene her har vært så sammenvevet). Vi er vel egentlig amatører som skriver, men kanskje vi kan utveksle noe av det vi har skrevet så langt? Send ev din e-postadresse til Jarleif.Nordheim(a)gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider