Gå til innhold
Arkivverket

Mysteriet Peder Hansen f. 1843 i (Smaalenene?), far til Andreas Pedersen (f. 1886) i Søndre Land

Steffen Pedersen
 Del

Recommended Posts

Dette er en hard nøtt, og jeg innser at det kanskje ikke er mulig å finne svar – all den tid det er så lite informasjon å starte med – men jeg gjør et siste forsøk her. Kanskje noen kan hjelpe meg med en innfallsvinkel jeg ikke har tenkt på.

Andreas Pedersen blir i 1886 født som uekte barn til foreldrene Peder Hansen, f. 1843 og Marte Andersdatter, f. 1867. Han døpes i Hov kirke i Søndre Land.  

Det er hans far, Peder Hansen, jeg forsøker å finne mer informasjon om. I dåpsoppføringene står han med fødested Smaalenene, og i klokkerboka med yrke «elvearbeider».  

1886: Ministerialbok, Andreas' dåp (løpenr. 24)
1886: Klokkerbok, Andreas' dåp (løpenr. 24)

Etter dette er han bare å finne som Andreas' far i hans bryllup i 1905. 

1905: Andreas' Bryllup, ministerialbok (løpenr. 5)

1905: Andreas' Bryllup, klokkerbok (løpenr. 5)

Det er ikke så mange flere spor jeg har klart å finne etter en Peder Hansen f. 1843, når jeg ikke vet nærmere fødested. I folketellingen i 1910 dukker det opp en Peder Hansen med riktig fødselsår i Rygge, men jeg har så vidt jeg vet ingen mulighet til å bekrefte om dette er samme person som befant seg i Søndre Land og arbeidet som elvearbeider rundt 1886.

Det finnes også en (Ole) Peder Hansen med riktig fødselsdato i Søndre Land. En viktig tilleggsopplysning i så måte er at den uekte sønn Andreas er født på husmannsplassen Halden under Ringstad. For å blande inn enda en mulig tilfeldighet, dukker Peder Hansen og hans far Hans Olsen opp i folketellingen i 1865 nettopp på Ringstad – den samme gården Halden ligger under.

En teori (jeg dog mer eller mindre har slått fra meg) er da at presten rett og slett har misforstått (med vilje ifm. leiermålet?) og skrevet/tolket Halden (en husmannsplass i Søndre Land) til å bety Halden i nettopp Smaalenene.

Det som gjør at jeg er så oppsatt på å finne ut mer om ham, er at hans sønn og sønnesønn begge tok navnet hans og denne ukjente mannen fra Smaalenene(?) er altså opphavet til mitt eget navn i dag.

Jeg har i hovedsak to spørsmål:

1) Er det noen som helst mulighet til å finne ut mer informasjon om denne mannen?  

2) (Dette blir selvsagt bare spekulasjon, men) er det mulig at presten har skrevet Smaalenene om husmannsplassen Halden, ettersom det her var snakk om et leiermål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å tro at presten har skrevet feil angående leiermålet eller tro at han var fra husmannsplassen Halden og ikke fra Smålenene amt. Det som imidlertid kan være feil er hans fødselsår og i verste fall hans navn. Mannen kan jo også være død før ft 1900, så han kan bli vanskelig å spore.

Ved bruk av databasen https://www.familysearch.org/no/ kan du finne kandidater født i Smålenene og følge dem opp - se om de ble konfirmert, gift eller forsvinner. Er du heldig finnes det utflytterlister å sjekke også.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/21/2023 at 9:14 PM, Steffen Pedersen said:

En teori (jeg dog mer eller mindre har slått fra meg) er da at presten rett og slett har misforstått (med vilje ifm. leiermålet?) og skrevet/tolket Halden (en husmannsplass i Søndre Land) til å bety Halden i nettopp Smaalenene.

Byen Halden het Fredrikshald inntil 1928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ft 1875 for Oslo viser en kandidat som man kan sjekke mer rundt; Peder Hansen, født 1844 i Eidsberg, driver tømmermannsarbeid.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052055048651

Her er dåpen 27. mai. 1844 i Eidsberg: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000038300369

Og så har vi en tømmermannslærling i Ås ved ft 1875, også født 1844 i Eidsberg: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052036002191

Edit: Han i Ås giftet seg der i 1877 - så han glemmer vi.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tusen hjertelig takk for god hjelp!

Jeg undersøker videre på Peder fra Eidsberg og andre spor!

Men i alle fall fint å få info om prest og Fredrikshald, så jeg kan slå fra meg den teorien en gang for alle!

Endret av Steffen Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/21/2023 at 9:14 PM, Steffen Pedersen said:

Det er hans far, Peder Hansen, jeg forsøker å finne mer informasjon om. I dåpsoppføringene står han med fødested Smaalenene, og i klokkerboka med yrke «elvearbeider».  

Det står strengt tatt ikke at Smaalenene er Peders fødested, men er nevnt under «Foreldrenes Bopæl». Nå ville det ikke være uvanlig å føre opp fødested her, men det er ikke dét det spørres etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider