Gå til innhold
Arkivverket

Anne Olsdatter Skougen fra Holla.

Tom Asp
 Del

Recommended Posts

Hei, noen som kan hjelpe meg med følgende: Anne Olsdatter Skougen fikk sønnen Nils (Niels) utenfor ekteskap 25. mars 1858 og døpt i Helgen kirke i Holla (nå Nome i Telemark) 2. mai s.å. https://media.digitalarkivet.no/view/1376/8935/127 Er det mulig å finne ut eller sannsynliggjøre hvem denne Anne Olsdatter var? Har undersøkt familier som bor på plasser som har brukt adressenavnet Skougen / Skogen / Skauen, uten å finne sikre holdepunkter. Har også sett på adressenavnene til dem som stilte opp som faddere. Kunne ikke finne noen slektsmessig sammenheng med noen Anne Olsdatter. (Mulig at et par av fadderne har vært naboer e.l. til barnefaren, som kom fra Eidsbygda i samme kommune, bl a Jens Halvorsen Jelseth som meldte fødselen til presten.) Iht folketellingen 1965 er den 8-årige Niels Stenersen satt bort til en familie på plassen Vatskaas. Heller ikke hos denne familen finner jeg noen Anne Olsdatter i nær slekt. Men det framgår at Niels blir helt eller delvis forsørget av Holden Fattigkasse. Vet noen om det finne protokoller fra slike fattigkasser, og i så fall om det der kan tenkes å stå noe om barnets mor? 

Det finnes en Anne Olsdatter i passende alder som dør 1. april 1865, og som har adressenavnet Holtankåsa, og som er innflytter fra Heddal i Telemark. https://media.digitalarkivet.no/view/1377/8946/26 . Holtankåsa var en plass under gården Holtan som ikke ligger så langt fra de gårdene som fadderne til Nils kom fra i Helgen sogn. Kan det tenkes at "vår" Anne Olsdatter hadde adressenavnet "Skougen" fra Heddal, og at dette ble brukt da barnedåpen til Nils ble protokollert. (Dessverre er det få i Heddal i den tida som fikk adressenavnet "Skougen", men mange hadde navnet "Skogen".

Jeg finner også andre Anne Olsdatter i Helgen i Holla i den aktuelle perioden. Men de har slekt i bygda som ikke - etter det jeg kan se -  har noen sammenheng med fadderne til Nils, og dermed antar jeg at disse er mindre sannsynlige.

Takknemlig for tips!

Vennlig hilsen

Tom Asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tom Asp skrev:

Kan det tenkes at "vår" Anne Olsdatter hadde adressenavnet "Skougen" fra Heddal, og at dette ble brukt da barnedåpen til Nils ble protokollert. (Dessverre er det få i Heddal i den tida som fikk adressenavnet "Skougen", men mange hadde navnet "Skogen".

Skougen og Skogen er jo berre ulike skrivemåtar av same namn, så at du berre finn få i Heddal med skrivemåte Skougen fortel i grunnen ingen ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider