Gå til innhold
Arkivverket

Opprinnelse til stedsnavnet "Luen" i Midtre Telemark

Tom Asp
 Del

Recommended Posts

Hei, en i familien har kjøpt et sted i Svartdal, Seljord i Telemark, hvor det lå en støl som het Luen. Navnet forekommer flere steder i Sør-Norge, bl a flere steder i Vestfold. Der antar man visst at navnet er avledet av en lund, - altså en omskrivning av Lunden. Det er mulig dette også gjelder Luen i Svartdal, men det passer ikke godt med de geografiske forholdene. Jeg ser at Digitalarkivet har mange med adressenavnet Luen, som åpenbart stammer fra gårdparten Luen i Gransherad, nå Notodden. Gransherad og Svartdal ligger ikke så altfor langt fra hverandre, og dermed antar jeg at navnet Luen i Svartdal kan ha den samme opprinnelsen som Luen i Gransherad. Jeg har funnet ut at på flere dialekter kalles kvernbenken i en bekkekvern for "luen. (Bestemt form av "lu" ????). Dermed har jeg gjort meg tanker om stølen Luen i Svartdal fikk sitt navn fordi den ligger på en flate som ga assosiasjoner til den plata i bekkekverna som kvernsteinen lå på?? Dette passer nemlig godt med geografien. Noen som kjenner dialekten i dette området såpass godt at de kan bekrefte eller avkrefte min teori om at Luen på dialekt fra Midtre Telemark (Flatdal, Hjartdal, Hovin) rett og slett betyr en flate eller platå e.l.

Vennlig hilsen

Tom Asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Anfinn Bernaas! Interessant at "Luen" ikke ser ut til å forekomme andre steder i Seljord eller Hjartdal enn på stølen i Svartdal. Men hvis opprinnelsen til Luen i Gransherad, Rauland, Vinje eller Bø ble klarlagt, er man nok nærmere forklaringen også på opprinnelsen i Svartdal. Altså hvis "Luen" kommer av "Lunden", "Lund" e.l. i de fleste av disse områdene, antar jeg at Luen i Svardal også har med en lund å gjøre. Men at noen skulle kalle en støl for Lunden, når den ligger på en ganske flat slette i en ellers trang, mørk og skogkledd dal, er litt merkelig! Opprinnelig tenkte jeg at navnet hadde med "ly" (vern) å gjøre, men jeg har til nå ikke funnet noen støtte for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvis Luen på Nøtterøy kommer av "en mindre samling trær" eller "liten skog", altså en lund eller Lunden, så passer det dårlig i tilfellet i Svardal. Stedet er tvert om en åpning i ellers skogkledd område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan "ditt" Luen komme fra ordet "lue" i betydning "lysning, aabent  rum (i skoven)". Kilde:  Etymologisk ordbog over det norske og det danske sprog av Hjalmar Falk og Alf Torp

Ingebjørg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utelukker selvsagt ikke at Luen i Svartdal i Telemark har samme betydning som Luen i Vestfold, nemlig Lunden. Å ja, landskapet har sikkert endret seg, som Anfinn Bernaas skriver. Det eldste dokumentet jeg har funnet om Luen, er fra 1869 og der omtales stedet som en "slaattestul". I boka Svartdalsheiane av Trygve Nes https://www.nb.no/items/839f9e4640324079c8b0f336c5ceb52b?page=95&searchText=Luen omtales Luen som en vår / hauststaul. Også i dag er det en liten slåttemark i umiddelbar nærhet. Hvis den lokale dialekten kan bekrefte det, synes jeg tipset fra Ingebjørg Mjøs er sannsynlig, ut fra de geografiske forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2023 den 17.36, Tom Asp skrev:

Jeg utelukker selvsagt ikke at Luen i Svartdal i Telemark har samme betydning som Luen i Vestfold, nemlig Lunden.

Det kan du rimelegvis gjere.  Svartdal/Seljord ligg vel i Vest-/Øvre Telemark. Det er eit anna dialektområde enn Gransheard/Notodden (Aust-Telemark) og Vestfold. 

Kviteseid ligg ikkje så langt unna, og der er uttalen av Lunden ein annan:

https://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n&Vise=Vise&KRYSS127393%4028937=on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. uttalen av Lunden i denne delen av Telemark: Lunde (i Nome) ligger litt lengre syd. Gamle lundeherringer uttalte Lunde nærmest med "lonne". Dette tyder vel på at Luen neppe kommer av Lunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Tom Asp skrev:

Vedr. uttalen av Lunden i denne delen av Telemark: Lunde (i Nome) ligger litt lengre syd. Gamle lundeherringer uttalte Lunde nærmest med "lonne". Dette tyder vel på at Luen neppe kommer av Lunden!

Lunde er ikkje heilt det same som Lunden. Det kan gjere ein skilnad i uttalen; t.d. er tonelaga ulike for dei to namna.

Opphavet er det same, men Lunde er ei stivna ubunden dativsform, medan Lunden er ei "moderne" bunden form.

Det vil seie at når namnet er Lunde, har staden truleg fått dette namnet mange hundre år før ein stad der namnet er Lunden.

I mellomtida kan det ha skjedd endringar i uttalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eldre lokalhistorieinteressert kar i Åmotsdal (sidedal til Svartdal, hvor Luen ligger) fortalte meg i dag at en bestemt trang dal i Åmotsdal blir kalt "Lun". Han trodde det hadde den enkle forklaringen at det var lunt der, altså et navn som er avledet av "ly". Kanskje ikke så usannsynlig at "Luen" er en variant av "Lun". Hva tror språk-/dialektkyndige om denne teorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider