Gå til innhold
Arkivverket

Dødsårsak og en ting til ang. generell korrigering/registrering.

Tonje Solheim
 Del

Recommended Posts

I registreringsinstruks står dette: 
"Det er problematisk å skrive dødsårsak i korrektur av kirkebøker fra 1921 og fremover. Det er stor forskjell på hva som kan publiseres som skannede bilder og søkbare data i Digitalarkivet. Når det gjelder dødsårsak kan disse publiseres t.o.m. 1920, men medisinske dødsårsaker eller andre helseopplysninger som kan oppfattes som støtende/krenkende. f.eks. selvmord, drap, sinnssykdom etc - vil være sperret i 100 år. Hvis dere registrerer dødsårsak etter 1920 må vi sensurere dette bort, så vi ber om at dere ikke registrerer dødsårsak etter 1920. "

Jeg korrigerer kirkebok fra 1930, så da skal ikke dødsårsak med i det hele tatt, ikke sant?
Hvilket felt skal f.eks. "gift" føres? Regnes det som stilling, slik som yrke? eller skrive det i merknadsfeltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min mening bør alt registreres, om det er noen felt, som f.eks. dødsårsak, så kan DA skjule dette nå og frigjøre det automatisk når sperrefristen er utløpt. Dersom det ikke registreres nå, så må noen registrere dette i ettertid og det er i mine øyne dobbeltarbeid og vi ta mye lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 3.12.2023 den 3.16, Remi Pedersen skrev:

I min mening bør alt registreres, om det er noen felt, som f.eks. dødsårsak, så kan DA skjule dette nå og frigjøre det automatisk når sperrefristen er utløpt. Dersom det ikke registreres nå, så må noen registrere dette i ettertid og det er i mine øyne dobbeltarbeid og vi ta mye lengre tid.

Det har du nok helt rett i :). 
I tillegg, om det skal fjernes... tar det innmari kort tid å fjerne innhold i den rekken også. Følger det du tenker jeg. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider