Gå til innhold
Arkivverket

Troms, Tranøy: Konfirmasjon 1824

Jan-Thore Solem
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle så gjerne ha litt assistanse med en konfirmasjon:

Troms fylke, Tranøy, Dyrøy i Tranøy, Ministerialbok nr. 4 (1820-1829), Konfirmerte 1824, Side 505-506

https://www.digitalarkivet.no/kb20050309020848

Piger, Nr. 16:

"16. | Ane Sophie Hendriksdr ????? | Pleieforældre ??? ??? Thrane og hustr: paa Gaarden ????? | 18 Aar | Læser nogenledes i Bog, ?? ?? ??? udenad ??? ?????? ..... | Kocopper hvorefter ???? ???? men Attest mangler"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag:

"16. | Ane Sophie Hendriksdr Basnæss[?]| Pleieforældre ??? ??? Thrane og hustr: paa Gaarden Basnæss[?] | 18 Aar | Læser nogenledes i Bog, kan og lidt udenad men er langsom af Fatteevne Hendes Forhold er alle Maade roesværdigt  | Kocopper hvorefter sees Mærker men Attest mangler"

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget, Even!

Jeg får imidlertid ikke gården til å stemme, kanskje noen innfødte kan hjelpe?

En av kandidatene til pleiefaderen kan være Johan Brox Thrane, men han var fra Lekangen (på Stonglandet), senere på Betholmen...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jan-Thore Solem skrev:

Jeg får imidlertid ikke gården til å stemme,

Ikke jeg heller. Kan det stå Ræsnæss? Altså dagens Revsnes?. NB! Jeg er ikke lokalkjent, sitter bare med kart. Og kan pleiefar være Throns.? Fornavnet er meg totalt umulig.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Første kolonne, konfirmantens navn og oppholdssted: "Ane Sophie / Hendriksdr.  / Kasnæs."  Andre kolonne: "Pleieforældre (..) / Herr Thrane og / Hustr. paa Gaar-/ den Kasnæss." 

Hvis du sammenlikner k'en i "Hendriksdr." med linja under vil du se at det er samme bokstav, bare i storbokstav-utgave, altså K for Kasnæs.  Det burde kunne passe med gården Kastnes / Kastneshavn i Dyrøy. Dyrøy hørte på den tida inn under Tranøy prestegjeld som et eget kapellsokn. Se f.eks. Dyrøy kirke – Norske kirker (norske-kirker.net) 

Det var en familie Trane i området, men jeg vet ikke om/ evt hvem av dem som kan ha bodd på Kastnes. Det kunne være interessant å vite om du finner ut hvem "Herr Thrane" er.

vh Thomas.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Og interessant og grundig beskrivelse i bygdeboka av slektene som bodde på Kastnes.  Jeg har også noen forfedre derfra, Jacob Jensvold og hans andre kone Maren Kirstina Einersdatter, som bodde der  på samme tid som Ole Trane og familien. Jeg vil da anta (ut fra navn og bosted) at Ole Jensen Trane har vært sønn av Jens Rasmussen Trane og Berit Olsdatter Heitmann på Lia i Dyrøy, og dermed har tilhørt etterslekta etter trondheimsborgeren Christen Mathiasen i Sørvika i Fauskevåg tinglag i dagens Sør-Troms. 

Endret av Thomas Johansen fra Kvæfjord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har flere fra Tranøy og Dyrøy (farfar fra Forstrand) i slektstreet mitt, men ingen Trane/Thrane. Jeg observerer imidlertid mange av dem i området, via kildene. Har ikke fulgt dem opp.

Anne Sofie Henriksdatter (som jeg spurte om her) har jeg sporet ifm. kartlegging av en slekt jeg har mulig DNA-treff med. Hun kommer fra Nordmannvik (5/1) i (nå) Kåfjord kommune i Lyngen (døpt i Skjervøy)...

Endret av Jan-Thore Solem
Lenke til kommentar
Del på andre sider