Gå til innhold
Arkivverket

Forpaktningskontrakt 1871

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har tydet en forpaktningskontrakt fra 1871 der jeg er usikre på noen ord.

Flott om noen kan hjelpe meg videre 🙂

Link til original-teksten (starter på høyre side):
https://www.digitalarkivet.no/tl20080707390227

Dette er teksten jeg har:

01           Forpagtningscontract. (No 1 c. R. 8 Skill. 1871) Under Forbehold af Indredepartementets(?)

02            Approbation(?) have vi underskrevne, Jens Hørbye paa Indredeparte-

03            mentets Vegne og Ingeborg Pedersdatter fra Ringsaker paa egen Veg-

04            ne med hinanden afsluttet ligesom vi herved afslutter følgende

05            Forpagtningscontract. § 1 Saalenge Ingeborg Pedersdatter holder sin nærværende Contract

06            efterretlig, tils(?) hende herved for hendes Levetid Brugen af den omtrent at

07            Maal store Løkke under Gaarden Helgebostad i Ullensaker Thinglag, som hun i om-

08            trent 14 Aar har havt i Brug paa de samme Vilkaar, som i nærværende Contract

09            fastsettes. Det tillades hende i Helgebostads Skov at plukke Kvist til Brænde,

10            ligesom der skal (?)  hende udvist Gjæredefang til Reperationer af Gjærder om

11            Løkken. § 2 For Brugen af ovennævnte Løkke, Helgebostadbakken kaldet, ved-

12            tager jeg Ingeborg Pedersdatter at betale til hvert Aars Jul en Forpagtningsaf-

13            gift af 1 – een – Specidaler og 24 – fire og tyve – Skilling. Henværende(?)

14            Contract opbevares af mig Ingeborg Pedersdatter, medens jig Harbye deraf har er-

15            holdt en ligelydende Gjenpart. Hauersæter i Ullensaker den 7de December 1871. I Harbye(?)

16            Ingeborg Pedersdatter m p P. Til Vitterlighed C.P. (?) A. Christiansen(?). Approberes: Den Kongelige Norske Regjerings Departement

17            for det Indre, Christiania den 9de December 1871. Vogt. I. Skoldberg(?) Thingl. 40 (?) 20 s.

På forhånd mange takk,

mvh

Marius H. Enerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag:

01           Forpagtningscontract. (No 1 c. R. 8 Skill. 1871) Under Forbehold af Indredepartementets(ja)

02            Approbation(ja) have vi underskrevne, Jens Hørbye paa Indredeparte-

03            mentets Vegne og Ingeborg Pedersdatter fra Ringsaker paa egen Veg-

04            ne med hinanden afsluttet ligesom vi herved afslutter følgende

05            Forpagtningscontract. § 1 Saalenge Ingeborg Pedersdatter holder sin nærværende Contract

06            efterretlig, tilsikkres(?) hende herved for hendes Levetid Brugen af den omtrent et

07            Maal store Løkke under Gaarden Helgebostad i Ullensaker Thinglag, som hun i om-

08            trent 14 Aar har havt i Brug paa de samme Vilkaar, som i nærværende Contract

09            fastsettes. Det tillades hende i Helgebostads Skov at plukke Kvist til Brænde,

10            ligesom der skal blive  hende udvist Gjæredefang til Reperationer af Gjærder om

11            Løkken. § 2 For Brugen af ovennævnte Løkke, Helgebostadbakken kaldet, ved-

12            tager jeg Ingeborg Pedersdatter at betale til hvert Aars Jul en Forpagtningsaf-

13            gift af 1 – een – Specidaler og 24 – fire og tyve – Skilling. Herværende

14            Contract opbevares af mig Ingeborg Pedersdatter, medens jig Harbye deraf har er-

15            holdt en ligelydende Gjenpart. Hauersæter i Ullensaker den 7de December 1871. I Harbye(?)

16            Ingeborg Pedersdatter m p P. Til Vitterlighed C.P. (?) A. Christiansen(?). Approberes: Den Kongelige Norske Regjerings Departement

17            for det Indre, Christiania den 9de December 1871. Vogt. I. Skoldberg(?) Thingl. 40 (?) 20 s.

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider