Gå til innhold
Arkivverket

Husmannskontrakt 1846

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Hei igjen,

Da har jeg nok en kontrakt som jeg har tydet men der jeg har noen ord som jeg er usikre på.

Flott om noen kan hjelpe meg i mål 🙂

Her er hele teksten:

01           Fæsteseddel. Undertegnede Elling Olsen Sætre vedgaaer herved at have til Jens Larsen Sætre paa hans og tilkommende

02            Hustrues Livstid fæstet et Stykke Mark til Huusmandsplads under min eiende Gaardpart Sætre under Gaarden

03            Dahl i Ullensagers Præstegld, hvilket Stykke Mark mod Nord er begrenset af Jerk(?) og Veien over samme, mod Syd

04            af Bjørdams(?), mod Øst af Bækken og mod Væst af det opførte Skigjerde(?), Alt paa følgende Vilkaar: 1 I de første 5 Aar

05            svarer han i aarlig Afgift 2 Spd skriver to Spd, og han erlegger inden hvert Aars 14de April, og i den efterfølgende Tid svarer

06            han paa samme Maade 4, fire, Spde aarlig. 2 Saa lenge Jens Larsens Fader Lars Johnsen lever har førstnevnte Ret til i

07            Forening med Faderen eller paa dennes Vegne efter deres Overenskomst ind(?) at bruge og beboe den Plads med Tilliggede-

08            (?), som Faderen nu har i Brug, og saa lenge skal Jens Larsen ogsaa paa min Eiendom have (?) de Kreature han i Forening(?)

09            med Faderen kan føde af Jordstykkerne, ligesom og fornøden Veedbrænde. 3. Naar Jens Larsens Fader ved Døden er afgaaet

10            bortfalder Ret til Havn og Veedbrænde, ligsom den Jordvei Lars Johnsen har i Brug falder tilbage til min Eiendom. 4

11            De Husebygninger med Undtagelse af Fjøset, som Lars Johnsen bruger og deler(?) skal Jens Larsen efter Faderens Død have Ret til

12            at flytte hen til den som tilfæstede Huusmandsplads, hvorfor jeg skal være ham behjelpelig med Fremkjørsel av samme. Han

13            skal derfor af mig blive udviist fornødent Tømmer til nyt Fjøs, hvorimod det gamle bliver min Eiendom. 5 Det for-

14            nøden Gjærder om Pladsen opfører og vedligeholder Jens Larsne. 6. Forøvrigt er Jens Larnsen underkastet de almindelige For-

15            pligtelser for(?)(, dog at der ikke paafindes ham at svare noget Dagarbeide til meg. 7 Det er ellers en Selv-

16            følge at saalenge Jens Larsen med Faderens Samtykke bruker dennes Plads er han forpligted at forskaffe(?) sin Fader

17            alt Fornødent til Livets Ophold samt sømlig(?) Pleie og Opvertning. Denne Fæsteseddel vedtages med min Underskrift og un-

18            derskrives tillige af Jens Larsen og Lars Johnsen, som vedtaget af disse i Vidners Overvær. Dahl den 1ste April 1846. Elling

19            Olsen Sætre mpP. Jens Larsen Sætre mpP. Lars Johnsen Sætre mpP. Til Vitterlighed. Johannes Christensen mpP

20            Gunder Davidsen mpP. Thl 32 Skilling.

Her er link til originalteksten (Starter midt på venstre side): 
https://www.digitalarkivet.no/tl20080707360180

Mvh

Marius H. Enerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedsnavn våger jeg meg ikke på, men ellers noen forsøk:

01           Fæsteseddel. Undertegnede Elling Olsen Sætre vedgaaer herved at have til Jens Larsen Sætre paa hans og tilkommende

02            Hustrues Livstid fæstet et Stykke Mark til Huusmandsplads under min eiende Gaardpart Sætre under Gaarden

03            Dahl i Ullensagers Præstegld, hvilket Stykke Mark mod Nord er begrenset af Jerk(?) og Veien over samme, mod Syd

04            af Bjørdams(?), mod Øst af Bækken og mod Væst af det opførte Skigjerde(ja), Alt paa følgende Vilkaar: 1 I de første 5 Aar

05            svarer han i aarlig Afgift 2 Spd skriver to Spd, og han erlegger inden hvert Aars 14de April, og i den efterfølgende Tid svarer

06            han paa samme Maade 4, fire, Spde aarlig. 2 Saa lenge Jens Larsens Fader Lars Johnsen lever har førstnevnte Ret til i

07            Forening med Faderen eller paa dennes Vegne efter deres Overenskomst indbyrdes at bruge og beboe den Plads med Tilliggel-

08            ser, som Faderen nu har i Brug, og saa lenge skal Jens Larsen ogsaa paa min Eiendom have (?) for de Kreature han i Forening(?)

09            med Faderen kan føde af Jordstykkerne, ligesom og fornøden Veedbrænde. 3. Naar Jens Larsens Fader ved Døden er afgaaet

10            bortfalder Ret til Havn og Veedbrænde, ligsom den Jordvei Lars Johnsen har i Brug falder tilbage til min Eiendom. 4

11            De Husebygninger med Undtagelse af Fjøset, som Lars Johnsen bruger og deler(ja) skal Jens Larsen efter Faderens Død have Ret til

12            at flytte hen til den som tilfæstede Huusmandsplads, hvorfor jeg skal være ham behjelpelig med Fremkjørsel av samme. Han

13            skal derfor af mig blive udviist fornødent Tømmer til nyt Fjøs, hvorimod det gamle bliver min Eiendom. 5 Det for-

14            nødne Gjærde om Pladsen opfører og vedligeholder Jens Larsen. 6. Forøvrigt er Jens Larsen underkastet de almindelige For-

15            pligtelser for Huusmand[?], dog at der ikke paafindes ham at svare noget Dagarbeide til meg. 7 Det er ellers en Selv-

16            følge at saalenge Jens Larsen med Faderens Samtykke bruker dennes Plads er han forpligted at forskaffe(ja) sin Fader

17            alt Fornødent til Livets Ophold samt sønlig Pleie og Opvartning. Denne Fæsteseddel vedtages med min Underskrift og un-

18            derskrives tillige af Jens Larsen og Lars Johnsen, som vedtaget af disse i Vidners Overvær. Dahl den 1ste April 1846. Elling

19            Olsen Sætre mpP. Jens Larsen Sætre mpP. Lars Johnsen Sætre mpP. Til Vitterlighed. Johannes Christensen mpP

20            Gunder Davidsen mpP. Thl 32 Skilling.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider