Gå til innhold
Arkivverket

Grunnkretser FT 1930 og 1950

Nils Vibe
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg ser at personopplysningene fra folketellingene i 1930 og 1950 er skannet. Har Arkivverkets arbeid med tellingene fra 1930 og 1950 kommet så langt at folketall i grunnkretser kan gjøres tilgjengelig? De kretsene det gjelder er Røysland i Søndeled herred og Songe i Holt herred, begge i Aust-Agder fylke. Det er altså ikke personopplysninger jeg er på jakt etter, men kun samlet folketall i de to kretsene. Jeg har sendt en henvendelse til SSB om folketallet i grunnkretser i 1930, 1945 og 1950, men har så langt ikke fått noe svar. I tellinger fra 1920 og tidligere kan dette beregnes ut fra søkbar informasjon i Digitalarkivet med basis i gårdsnummer, mens opplysningene er publisert i egne kommunehefter fra 1960 til 2000. Seinere tall ligger i Statistikkbanken. Jeg prøver altså å tette hullene i tidsrekka. Eller er det slik at disse tallene faktisk finnes publisert, men ikke er gjort tilgjengelig på nett?

Med vennlig hilsen

Nils Vibe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ha nytte av dette?

https://www.ssb.no/historisk-statistikk/folketellinger

Om ikke: De statlige folketellingene er i utgangspunktet taushetsbelagt i 100 år for personopplysninger. Men jeg antar at vi kan gjøre et par enkle oppslag for deg på folketallet om du sender inn en forespørsel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anita Riise

Tusen takk for hyggelig og svært raskt svar! Jeg kommer til å sende inn en forespørsel.

Jeg har allerede sett på de publiserte heftene fra tellingene i 1930, 46 og 50. Her benyttes kategorien "Hussamlinger på landet". Dette er et nokså upresist begrep, noe som også framgår av tekstdelen i heftene. Det kan kanskje i noen ganske få tilfeller tilsvare tellekrets eller grunnkrets, men stort sett vil definisjonen være for snever siden de aller fleste kretser i herreder også vil omfatte spredtbygde strøk. Dette er helt tydelig tilfelle for Songe i Holt herred, der folketallet i kretsen var 191 i 1920 og antall hjemmehørende i hussamlinger oppgis til 123 i 1930. Dette var i en vekstperiode for Songe etter opprettelsen av tresliperiet i 1912, som ble en hjørnesteinsbedrift i denne delen av herredet. I 1950 oppgis antallet i hussamlinger til 180, mens folketallet i kretsen Songe var 375 i 1960. Røysland i Søndeled herred, den andre kretsen jeg etterspør tall fra, er uansett for liten til å omfattes av begrepet hussamling.

Min forespørsel, som jeg sender på skjemaet for forespørsel, vil ta utgangspunkt i gårdsnummer som kretsen omfatter. Dette er nemlig en kategori som er konstant over tid for de kretsene det gjelder. Dette er gnr 33, 34 og 35 i herred 0913 Søndeled og gnr 72 og 73 i 0914 Holt. 

Med vennlig hilsen

Nils Vibe

Lenke til kommentar
Del på andre sider