Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei,

Jeg ser at personopplysningene fra folketellingene i 1930 og 1950 er skannet. Har Arkivverkets arbeid med tellingene fra 1930 og 1950 kommet så langt at folketall i grunnkretser kan gjøres tilgjengelig? De kretsene det gjelder er Røysland i Søndeled herred og Songe i Holt herred, begge i Aust-Agder fylke. Det er altså ikke personopplysninger jeg er på jakt etter, men kun samlet folketall i de to kretsene. Jeg har sendt en henvendelse til SSB om folketallet i grunnkretser i 1930, 1945 og 1950, men har så langt ikke fått noe svar. I tellinger fra 1920 og tidligere kan dette beregnes ut fra søkbar informasjon i Digitalarkivet med basis i gårdsnummer, mens opplysningene er publisert i egne kommunehefter fra 1960 til 2000. Seinere tall ligger i Statistikkbanken. Jeg prøver altså å tette hullene i tidsrekka. Eller er det slik at disse tallene faktisk finnes publisert, men ikke er gjort tilgjengelig på nett?

Med vennlig hilsen

Nils Vibe

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/331050-grunnkretser-ft-1930-og-1950/
Del på andre sider

Kan du ha nytte av dette?

https://www.ssb.no/historisk-statistikk/folketellinger

Om ikke: De statlige folketellingene er i utgangspunktet taushetsbelagt i 100 år for personopplysninger. Men jeg antar at vi kan gjøre et par enkle oppslag for deg på folketallet om du sender inn en forespørsel.

• Liker 1

Til Anita Riise

Tusen takk for hyggelig og svært raskt svar! Jeg kommer til å sende inn en forespørsel.

Jeg har allerede sett på de publiserte heftene fra tellingene i 1930, 46 og 50. Her benyttes kategorien "Hussamlinger på landet". Dette er et nokså upresist begrep, noe som også framgår av tekstdelen i heftene. Det kan kanskje i noen ganske få tilfeller tilsvare tellekrets eller grunnkrets, men stort sett vil definisjonen være for snever siden de aller fleste kretser i herreder også vil omfatte spredtbygde strøk. Dette er helt tydelig tilfelle for Songe i Holt herred, der folketallet i kretsen var 191 i 1920 og antall hjemmehørende i hussamlinger oppgis til 123 i 1930. Dette var i en vekstperiode for Songe etter opprettelsen av tresliperiet i 1912, som ble en hjørnesteinsbedrift i denne delen av herredet. I 1950 oppgis antallet i hussamlinger til 180, mens folketallet i kretsen Songe var 375 i 1960. Røysland i Søndeled herred, den andre kretsen jeg etterspør tall fra, er uansett for liten til å omfattes av begrepet hussamling.

Min forespørsel, som jeg sender på skjemaet for forespørsel, vil ta utgangspunkt i gårdsnummer som kretsen omfatter. Dette er nemlig en kategori som er konstant over tid for de kretsene det gjelder. Dette er gnr 33, 34 og 35 i herred 0913 Søndeled og gnr 72 og 73 i 0914 Holt. 

Med vennlig hilsen

Nils Vibe

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.