Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Begravde 1658, barnets far

Recommended Posts

Dette navnet synes jeg er vanskelig å tyde. Starter første ord med Do eller Jb?

Er andre ordet Hedde? Dette navnet finner jeg ikke i DA så tidlig, men det er en bygd i Valle i Setesdal som heter Hedde.

Oslo domkirke, døde og begravde, 06.06.1658.

https://www.digitalarkivet.no/kb20060217020431

image.png.8d4a900201e9099decc2cc9dc03aafc2.png

Her fant jeg et eksempel til på dette navnet: 10.05.1659, døde og begravede Oslo domkirke. Det ser for meg ut som Doffus Hedde.

https://www.digitalarkivet.no/kb20060217020432

image.png.ef80202ffd98af95ecff439c6f2c279d.png

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/331089-begravde-1658-barnets-far/
Del på andre sider

Hei. Jeg leser dette som "Soffus Heddes barn". Jeg anbefaler å sammenlikne med andre tekster i samme kilde / av samme skriver, ord / navn som du vet begynner på "S", og se om det er samme skrivemåte. 

vh Thomas. 

• Liker 1

Doffue Fedde

Dette er et frisisk eller hollandsk navn. Søk DA forøvrig med hensyn på varianter av Dove eller Doffe, samt Fedde eller Fedder.

En nyttig øvelse er også å bla i eldre tollregnskaper, hvor disse navnene forekommer svært ofte.

Mvh Are

• Liker 2
30 minutter siden, Thomas Johansen fra Kvæfjord skrev:

Jeg anbefaler å sammenlikne med andre tekster i samme kilde / av samme skriver, ord / navn som du vet begynner på "S", og se om det er samme skrivemåte. 

Ja, dét er et godt råd . . .

Søffren, Solgard, Sophia, Sl: – og Daevid. Sistnevnte «D» mistenkelig lik forekomst 2 av formodet Doffus.

Mvh

Skjermbilde 2023-11-29 kl. 20.10.41 (1).jpg

Skjermbilde 2023-11-29 kl. 20.08.54.jpg

Skjermbilde 2023-11-29 kl. 20.09.20.jpg

Skjermbilde 2023-11-29 kl. 20.10.17.jpg

Skjermbilde 2023-11-29 kl. 20.11.24.jpg

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1

Takk!

Det må være D og ikke S som Evens illustrasjoner viser, i fornavnet. Da tror jeg det står Doffue.

Etternavnet tror jeg kan være Fedde, som Are skriver. Det er i så fall skrevet med liten f, og det er en horisontal strek som antyder f og ikke h. Det ser man på samme oppslag i kirkeboken, venstre side og første kolonne, felbereder. I ordet "hans" 26.04.1657, skrevet med liten h, mangler streken. 

image.png.7c0ad4ef60c0687f8f2a43cc045b43ff.png

Jeg har lett i DA uten å finne ham, heller ikke i viede 1648-1703 (Oslo domkirke). Han kan ha giftet seg i hjemlandet. Barna som begraves kan være født i Norge, og det krever gjennomgang av fødte og døpte, samme kirkebok, som ikke er transkribert ennå. Dersom det er tilfelle kan jeg kanskje finne flere eksempler som bekrefter skrivemåten der.

• Liker 1
3 timer siden, Thomas Johansen fra Kvæfjord skrev:

Jeg anbefaler å sammenlikne med andre tekster i samme kilde / av samme skriver, ord / navn som du vet begynner på "S", og se om det er samme skrivemåte.

Du kan nok rekne med at dei som svarar på 1600-talstyding har gjort akkurat det ...

Det er mange variantar av D her; "December" er eit vanleg ord. I fødselslista er det nokre D-ar som liknar.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.