Gå til innhold
Arkivverket

Begravde 1658, barnets far

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Dette navnet synes jeg er vanskelig å tyde. Starter første ord med Do eller Jb?

Er andre ordet Hedde? Dette navnet finner jeg ikke i DA så tidlig, men det er en bygd i Valle i Setesdal som heter Hedde.

Oslo domkirke, døde og begravde, 06.06.1658.

https://www.digitalarkivet.no/kb20060217020431

image.png.8d4a900201e9099decc2cc9dc03aafc2.png

Her fant jeg et eksempel til på dette navnet: 10.05.1659, døde og begravede Oslo domkirke. Det ser for meg ut som Doffus Hedde.

https://www.digitalarkivet.no/kb20060217020432

image.png.ef80202ffd98af95ecff439c6f2c279d.png

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg leser dette som "Soffus Heddes barn". Jeg anbefaler å sammenlikne med andre tekster i samme kilde / av samme skriver, ord / navn som du vet begynner på "S", og se om det er samme skrivemåte. 

vh Thomas. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doffue Fedde

Dette er et frisisk eller hollandsk navn. Søk DA forøvrig med hensyn på varianter av Dove eller Doffe, samt Fedde eller Fedder.

En nyttig øvelse er også å bla i eldre tollregnskaper, hvor disse navnene forekommer svært ofte.

Mvh Are

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Thomas Johansen fra Kvæfjord skrev:

Jeg anbefaler å sammenlikne med andre tekster i samme kilde / av samme skriver, ord / navn som du vet begynner på "S", og se om det er samme skrivemåte. 

Ja, dét er et godt råd . . .

Søffren, Solgard, Sophia, Sl: – og Daevid. Sistnevnte «D» mistenkelig lik forekomst 2 av formodet Doffus.

Mvh

Skjermbilde 2023-11-29 kl. 20.10.41 (1).jpg

Skjermbilde 2023-11-29 kl. 20.08.54.jpg

Skjermbilde 2023-11-29 kl. 20.09.20.jpg

Skjermbilde 2023-11-29 kl. 20.10.17.jpg

Skjermbilde 2023-11-29 kl. 20.11.24.jpg

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Det må være D og ikke S som Evens illustrasjoner viser, i fornavnet. Da tror jeg det står Doffue.

Etternavnet tror jeg kan være Fedde, som Are skriver. Det er i så fall skrevet med liten f, og det er en horisontal strek som antyder f og ikke h. Det ser man på samme oppslag i kirkeboken, venstre side og første kolonne, felbereder. I ordet "hans" 26.04.1657, skrevet med liten h, mangler streken. 

image.png.7c0ad4ef60c0687f8f2a43cc045b43ff.png

Jeg har lett i DA uten å finne ham, heller ikke i viede 1648-1703 (Oslo domkirke). Han kan ha giftet seg i hjemlandet. Barna som begraves kan være født i Norge, og det krever gjennomgang av fødte og døpte, samme kirkebok, som ikke er transkribert ennå. Dersom det er tilfelle kan jeg kanskje finne flere eksempler som bekrefter skrivemåten der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med det som kommer fram over er det uten tvil en "D" og "Doffue". Interessant med opplysningen om frisisk - det utvider absolutt registret av tenkelige navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thomas Johansen fra Kvæfjord skrev:

Jeg anbefaler å sammenlikne med andre tekster i samme kilde / av samme skriver, ord / navn som du vet begynner på "S", og se om det er samme skrivemåte.

Du kan nok rekne med at dei som svarar på 1600-talstyding har gjort akkurat det ...

Det er mange variantar av D her; "December" er eit vanleg ord. I fødselslista er det nokre D-ar som liknar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider