Gå til innhold
Arkivverket

Christen Ingemorsen, Aremark 1786 - mv

Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Lenke: https://www.digitalarkivet.no/tl20080911260290 - venstre side.

"Christen Ingemorsen boende på gaarden Lægsrøed udi Ahremarchs Prestgield" låner 250 rd av Thomas Stang med overformynder..

Dette er greit nok for mitt behov omkring gårdshistorien. Men jeg er usikker om overgangen til neste sak - her er omtalt Gabriel og Johannes Anderssønner og to(?) Andersdøtre som omtales sammen med faderen Anders og noe om Fremmegaard.

Gabriel og Johannes mener jeg bodde på Leksrød(Legsrød) i hvert fall senere, men jeg får ikke tak i hva som omtales her.

Kan noen hjelpe med et lite resyme?

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det formalia på slutten som er klarest, mens selve det omhandlede er ‹pepret› med spørsmålstegn [fra min side]:

[642a]

11 Pantsætteren og Værge for Gabriel og Johannes Andersønner samt Sesil og

12 Pernille[?] Anders Døttre som tilsammen ved Skifftet efter faderen Anders mon[?]-

13 sen[?] [??] 1775 har arvt[?] [eiet?] paa Fremmegaard[?] 9?? 14s hvoraf de L. 3/4[?]

14 [e]r udlagt udi Løsøre og Resten i Jordegods hvilke [??] [??] arve-

15 deele[?] i følge det udgangne Rescript herved Reserveres[?]

16 [dato, underskrift]

17 Publiceret inden Retten ved Sommer Sage og Skatte Tingets holdel-

18 [se] paa Rangøe Nordre Tingstue for Aremarchs Præstegield den 6 Julii

19 1786 – extraheret udi Ting Protocollen follio 212 – og i Pantte og Skiøde Proto-

20 collen ord for ord ved førte follio 64b[?]. Hvorhos tilkiende gives at effter de

21 ved embedet havende Pante og Skiøde Registere udviisende sees det ikke

22 at Debitor Christen Ingemorsen udi Gaarden Lægsrøed er Eiende meere

23 end 1 Huud 1 Skind som ey med andet Pant udleg eller Indførsel er behæfted.

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for forsøket!

Jeg hadde et brødrepar Gabriel og Johannes Andersen som jeg tenkte var relevante, men de har ingen søstre med navn som ligner på Sesil og Pernille.

Så da har jeg kommet til at dette må være noen andre som pantsetterern (Christen Ingemorsen?) hadde en relasjon til.
Og så finner jeg heller ikke igjen disse navnene på Fremmegaard..

Nei, dette får jeg grunne videre på. Men stor takk for din hjelpsomhet Even!

Vh Jarleif

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider