Gå til innhold
Arkivverket

Knud Pedersen, Vikestad, Bindal. Hvor kom han fra?

Ørjan Hagerup Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter opphavet til Knud Pedersen, Vikestad, Bindal. Han dør den 28.05.1864, og oppgis da å være 85 år gammel, så trolig født rundt 1779. Bindal Bygdebok II, s. 306 opererer også med 1779 som fødselsår. Bindal Bygdebok oppgir imidlertid ikke hvor han kom fra, trolig fordi de ikke vet. Knud Pedersen var gift med Ane Olsdatter fra Aune (Åbygda) i Bindal. Hennes opphav er greit gjort rede for. Knud Pedersen kom til Vikestad i 1810, og Knud og Ane får også ei datter da, Johanna Margrethe. De har imidlertid også en sønn, Olaus, født i 1804. (Konfirmert i Bindal i 1818) Jeg finner ikke Olaus født i Bindal, jeg finner heller ikke Knud og Ane gift i Bindal. De har trolig gifta seg før 1804, hvor? Og hvor er Olaus født? Jeg tenker at Knud og Ane har gifta seg og bodd et annet sted, før de altså kom til Vikestad i 1810. Dette andre stedet er kanskje heimplassen til Knud Pedersen? 

Jeg er ganske nysgjerrig på denne Knud Pedersen, for jeg har et par uforklarlige DNA-matcher, som begge kan spores tilbake til Knud Pedersen. Det er nesten 100% sikkert at jeg også må være nært beslektet med ham. Har god kontroll på mi egen slekt i hvert fall 300 år bakover, men klarer ikke å finne noen link til Knud Pedersen. (Har for øvrig flere forfedre fra Vikestad, men det er på den sida som ikke matcher over nevnte personer). Håper noen kan finne opphavet til Knud Pedersen! 

MVH

Ørjan Hagerup Kvaløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette dødsfallet til Olaus i 1846?

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002275934

Nordland fylke, Vassås i Bindal, Ministerialbok nr. 810A07 /1 (1841-1862), Døde og begravede 1846, Side 220
https://media.digitalarkivet.no/view/2537/171

Litt på siden: hvem er Ellen Knudsdatter Wigestad, som også konfirmeres i 1818?

Nordland fylke, Vassås, Solstad i Bindal, Ministerialbok nr. 810A04 (1817-1819), Kronologisk liste 1818, Side 12-13
https://media.digitalarkivet.no/view/6639/7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe! Jo, dette er nok Olaus. Han var gift to ganger og hadde en rekke barn. (Men hvor var han født?) Han oppholdt seg helt på grensa til Trøndelag, og jeg har funnet noen innføringer i kirkebøker sørom grensa også. Dette blir altså i helt i skjæringspunktet mellom Trøndelag og Nord-Norge (Helgeland), men også mellom øst og vest. For å finne opphavet til Knud Pedersen, må man antakelig leite i de fleste nabokommunene til Bindal + litt til, både sørover, nordover og østover. (Kolvereid, Foldereid, Leka, Sømna, Høylandet, Grong, Overhalla, Sømna, Brønnøy ++) Området hadde også innvandring fra Gudbrandsdalen, og det var vel nettopp sist på 1700-tallet. Ellen Knudsdatter er i hvert fall ikke oppført under Knud Pedersens barn i bygdeboka, men absolutt verd å sjekke opp. Det var en annen Knud Pedersen i området, født ca. 1765 i Åkvika, Bindal, bare et par steinkast fra Vikestad. Han har jeg sjekka ut av saken. 

Det verserer en del slektstrær på nett, har jeg nylig funnet ut, som opererer med at Knud Pedersen var født i Grong. Det er en Knud Pedersen i Grong, døpt 2. søndag i advent, 1780. Det kan umulig være riktig person, for han ble gift med Anne M. Nilsdatter, Føynum i 1811. "Vår" Knud Pedersen bodde på Vikestad i Bindal i 1810, og fikk barn med Ane Olsdatter både i 1810 og 1812. Edit. Kan selvsagt være en annen Knud Pedersen som gifter seg i Grong i 1811. 

MVH 

Ørjan H. Kvaløy

Endret av Ørjan Hagerup Kvaløy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at Ellen Knudsdatter Wigestad var 14 3/4 år ved konfirmasjonen, mens Olaus Knudsen Wigestad skal være 14 1/2. Det skulle jo tale imot at de er tvillinger.

Olaus gifter seg også med en Anne Knudsdatter Wigestad, så det ser ut til å ha vært flere Knud der.

Nr 5

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/810/L0142: Ministerialbok nr. 810A06 /1, 1819-1841, s. 374-375
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071001650156

Jeg finner en Olaus som er døpt i Trondheim i 1.2.1805, sønn av Knud og Marie Hegge. Kunne det være en mulig kandidat?
Nr 14

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/601/L0039: Ministerialbok nr. 601A07, 1770-1819, s. 160
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070920680324

Knud må i så fall ha giftet seg på nytt før dåpen til Johanna Margrete i 1810.

Knud Hægge var Jekteskipper og skal være født 1775 ifølge FT1801

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058434004474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Matthias Kolberg skrev:

Det står at Ellen Knudsdatter Wigestad var 14 3/4 år ved konfirmasjonen, mens Olaus Knudsen Wigestad skal være 14 1/2. Det skulle jo tale imot at de er tvillinger.

Olaus gifter seg også med en Anne Knudsdatter Wigestad, så det ser ut til å ha vært flere Knud der.

Nr 5

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/810/L0142: Ministerialbok nr. 810A06 /1, 1819-1841, s. 374-375
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071001650156

Jeg finner en Olaus som er døpt i Trondheim i 1.2.1805, sønn av Knud og Marie Hegge. Kunne det være en mulig kandidat?
Nr 14

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/601/L0039: Ministerialbok nr. 601A07, 1770-1819, s. 160
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070920680324

Knud må i så fall ha giftet seg på nytt før dåpen til Johanna Margrete i 1810.

Knud Hægge var Jekteskipper og skal være født 1775 ifølge FT1801

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058434004474

Fremragende! Noterer Knud Hegge som en mulig kandidat. Jektskippere var også nokså mobile. Om denne Knud Hegge i tillegg heter Pedersen, blir det enda mer sannsynlig. Det er forresten en gård Hegge, like i nabolaget til Bindal, i Velfjord, om jeg ikke husker helt feil. Vi kan sikkert ikke helt avskrive Knud Pedersen i Grong heller. Det kan jo være en annen Knud Pedersen som gifter seg i Grong i 1811.

MVH

Ørjan H. Kvaløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matthias: Ser i FT1801 at de er "logerende", så mulig oppholdet i Trondheim har vært av midlertidig karakter? Ser også at de har en sønn, Peter Andreas, f. 1799. Knud Pedersen i Bindal fikk en sønn, Peder Andreas i 1812. Kan jo lukte oppkalling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner dåpen til Petter Andreas i Nidarosdomen 26.1.1800.

Men her står det Knud Olsen Hegge og Maria Pedersdatter, så da var det nok et blindspor, kan de se ut til.

nr 18

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/601/L0039: Ministerialbok nr. 601A07, 1770-1819, s. 130
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070920680295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Finner dåpen til Petter Andreas i Nidarosdomen 26.1.1800.

Men her står det Knud Olsen Hegge og Maria Pedersdatter, så da var det nok et blindspor, kan de se ut til.

nr 18

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/601/L0039: Ministerialbok nr. 601A07, 1770-1819, s. 130
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070920680295

Ja, da må nok han skrinlegges. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ørjan Hagerup Kvaløy skrev:

(Men hvor var han født?) Han oppholdt seg helt på grensa til Trøndelag, og jeg har funnet noen innføringer i kirkebøker sørom grensa også.

Har du sjekket mil.ruller for disse områdene? Der oppgis i mange tilfeller fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2023 den 15.44, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Har du sjekket mil.ruller for disse områdene? Der oppgis i mange tilfeller fødested.

Takk for tipset! Knud Pedersen var jo en godt voksen mann da han kom til Bindal i 1810, så kanskje tvilsomt om han sto oppført i noen militære ruller? Har sjekka Bindal fra 1810 og utover, og det finnes bare sjøinnrullering fra 1810-1815, og der finner jeg ham ikke. Han kan ha vært innrullert før 1810, men ettersom jeg ikke vet hvor han kom fra, tror jeg det blir vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som denne Knud Pedersen, f. ca. 1779, bosatt i Bindal fra 1810, ble ei hard nøtt. Jeg har luftet saken bl.a. i et historisk forum i Bindal, men ingen av de skarpskodde slektsgranskerne der kunne komme med løsningen. Det verserer en Knud Pedersen, født i Grong, i mange slektstrær, men han har jeg sjekka ut av saken. Han bodde i Grong, og var gift der, fikk barn der, og døde der. Likevel er han oppført som Knud Pedersen, Vikestad, Bindal i utallige slektsoversikter. Har søkt vidt og bredt, både i Trøndelag og Nordland, uten å finne en kandidat som passer. Gjorde også noen søk i Oppland (pga. innvandring fra Gudbrandsdalen). Vi mangler også ekteskapsinngåelsen med Anne Olsdatter fra Bindal, og dåpen til sønnen Olaus i 1804. Det er altså tre viktige innføringer som mangler, men som må stå i ei kirkebok et sted! Jamtland og Sverige er også en mulighet, det var relativt stor innvandring fra Jamtland til distriktet også. Etter jeg starta søket, har jeg også fått henvendelser fra flere etterkommere av Knud Pedersen, og samtlige matcher meg på DNA. (Men jeg har ingen slektskap med ham, så vidt jeg er klar over). Det er en viss mulighet for at Knud Pedersen kan ha vært finsk eller samisk (ettersom mange etterkommere har en andel samisk/finsk DNA) Skal vi arkivere Knud Pedersen Vikestad, eller er det noen som har tips eller råd til å leite videre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort noen søk i Levanger-området. Anne Olsdatter på Støre i 1801, er sannsynligvis samme dame som blir gift med Gunder Johnsen i 1803. Anne Olsdatter som blir gift med Knud Pedersen i 1809 må dermed være ei anna dame. Hun er også enke, så Anne Olsdatter i 1809 må ha vært gift før. Dessuten må hun vel, mest sannsynlig ha hatt sønnen Olaus i første ekteskap, eventuelt? Ser forresten at en kjent, norsk statsminister har sitt opphav på denne gården Støre i Levanger. 

Knud Pedersen, Levanger, er forresten en "verksarbeider" i 1809, så han er trolig tilflytta til Levanger for å finne jobb? Hvilket verk kan det være snakk om? Finner ingen personer i FT1801, som ligner, verken i Levanger, Frol eller Skogn. 

image.png.df6f8ca8203c8f833ec2dddce6e14d43.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Knud Pedersen ikke var fra verken Nordland eller Trøndelag.

Kan ikke finne Knud eller sønnene Olaus og Peder nevnt i mannskapsrullene for Nordland i perioden 1806-1836

Finner heller ikke de i Trondheimsbasen som dekker hele Trøndelag og hele Sør-Helgeland.

I Trondheimsbasen er Olaus Knudsen registrert som far til 8 barn i Bindalen mellom 1825 – 1843

Anne Maria 1825 – Ole Andreas 1828 – Johan Michael 1831 – Olaus Gabriel 1833 – 1834 Claus Michael  – Enok 1837 – Peder 1840 – Mikael 1846

Kona til Olaus het Anne Knudsdtr. Navnet Michael går igjen blant deres barn, kan Knud Pedersen sin far ha het Peder Michelsen?

Skifte etter Knut Pedersen, Vikestad i Bindalen

Enkemann. Skiftet åpnet: /-1864. Døde 28. mai 1864

Arvinger:

Peder Knudsen, Horten i Lækø. Sønn av avdøde.

Andreas Knudsen, Vikestad i Bindalen. Sønn av avdøde. Død.  

Jens Jacob Andreasen, Hildringen i Bindalen. Barn av Andreas

Hanna Andreasdatter, Hildringen i Bindalen. Barn av Andreas  Gift. Ektefelle: Peter Paulsen

Anne Andreasdatter, Reppen i Bindalen, 18 år Barn av Andreas

Johanne Knudsdatter, Vikestad i Bindalen. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Johan Eliasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Hill-Gunn Jensen Bodø skrev:

Kanskje Knud Pedersen ikke var fra verken Nordland eller Trøndelag.

Kan ikke finne Knud eller sønnene Olaus og Peder nevnt i mannskapsrullene for Nordland i perioden 1806-1836

Finner heller ikke de i Trondheimsbasen som dekker hele Trøndelag og hele Sør-Helgeland.

I Trondheimsbasen er Olaus Knudsen registrert som far til 8 barn i Bindalen mellom 1825 – 1843

Anne Maria 1825 – Ole Andreas 1828 – Johan Michael 1831 – Olaus Gabriel 1833 – 1834 Claus Michael  – Enok 1837 – Peder 1840 – Mikael 1846

Kona til Olaus het Anne Knudsdtr. Navnet Michael går igjen blant deres barn, kan Knud Pedersen sin far ha het Peder Michelsen?

Skifte etter Knut Pedersen, Vikestad i Bindalen

Enkemann. Skiftet åpnet: /-1864. Døde 28. mai 1864

Arvinger:

Peder Knudsen, Horten i Lækø. Sønn av avdøde.

Andreas Knudsen, Vikestad i Bindalen. Sønn av avdøde. Død.  

Jens Jacob Andreasen, Hildringen i Bindalen. Barn av Andreas

Hanna Andreasdatter, Hildringen i Bindalen. Barn av Andreas  Gift. Ektefelle: Peter Paulsen

Anne Andreasdatter, Reppen i Bindalen, 18 år Barn av Andreas

Johanne Knudsdatter, Vikestad i Bindalen. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Johan Eliasen.

Fremragende, Hill-Gunn! Enig med deg. Jeg har søkt vidt og bredt etter denne Knud Pedersen, både i Nordland og Trøndelag, bl.a. i FT1801. Har også søkt i Oppland, da det var relativt stor innflytting fra Gudbrandsdalen og nordover den aktuelle perioden. Om det er han som er verksarbeider i Levanger i 1809, kan han være fra nær sagt hvor som helst. Vet ikke hvilket verk det er snakk om. Bergverk, kalkverk, jernverk. Det er mange muligheter. Spesialiserte arbeidere kunne reise langt for en slik jobb, allminnelige arbeidere reiste også langt for å finne jobb. Sverige og Jamtland er også en mulighet. Det var nære forbindelser mellom Jamtland og Bindal, og kanskje særlig mellom Jamtland og Levanger. 

Har blitt kontakta av et par etterkommere av Knud Pedersen, etter jeg la ut denne tråden, og begge matcher også meg på DNA. (I tillegg til et par tidligere DNA-treff). Jeg har ikke klart å koble Knud Pedersen til min egen slekt, så langt, men tror jeg har sjekka øvrige slektninger ut av saken, så jeg står igjen med Knud. Mulig han ikke er min ane, men treffene er såpass nært, at jeg må stamme fra mulig en bror eller ei søster, i hvert fall. Så kan det legges til at flere av etterkommerne hans har ganske mye finsk/samisk DNA. Om det kommer fra Knud, kona hans, eller andre, vet jeg ikke. Men det er en mulighet for at Knud var same, eller finsk.

Ekteskapsinngåelsen fra Levanger i 1809 forteller også at Ane Olsdatter var enke, så hun må ha vært gift før. Det betyr kanskje også at Knud Pedersen ikke er far til Olaus (men Olaus brukte Knudsen). Ellers har jeg god kontroll på barna og etterkommerne deres. 

MVH

Ørjan Hagerup Kvaløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider