Gå til innhold
Arkivverket

Skifte av etternavn i 1948

Recommended Posts

Hei

Jeg lurer på hvor jeg kan finne informasjon om hvorfor min familie skiftet etternavn i 1948(tror jeg) Jeg antar de må ha oppgitt en grunn for dette. Min far var på dette punktet under 18 år og min farmor var enke. Hun godkjente hans navnebytte, kanskje fordi hun var på vei til å gift.e seg igjen. Det er ikke meg kjent, og heller ikke de jeg har spurt, om hvorfor og hvor de tok navnet i fra. Håper på hjelp til å finne dette ut! 
Mvh

Gro Hamer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fylle ut skjema og be Arkivverket om å finne frem og skanne dokumentene vedrørende navnebevillingen. Navnebevillingen for sjømann Anders Kristian Andersen, Sandefjord, stod i Norsk Lysingsblad 13. januar 1948.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ellers ved søk i Nettbiblioteket at din fars onkel (?) Anders Hamer Andersen, f. 1908 i Sandefjord tok Hamer som slektsnavn i 1944. Kan navnet Hamer være fra et eller annet sted bakover i slekten? Vel, dokumentene vil forhåpentligvis gi mer informasjon ...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og sett at det er innført i ettertid i kirkebøkene under døpte men siden han var under 18år i 1948 må du nok fylle ut skjemaet som Dag nevner i posten over, og det var vel Justisdepartementet som godkjente bevilgningen og for å finne årsaken til endringen så ligger vel svaret i å finne søknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer som Rolf sier at det under Anmerkninger i dåpsprotokollen ofte er oppgitt henvisning til navnebevlling (med dato). Dåpsprotokollen for trådstarters far er vel ikke tilgjengelig hvis han var født i 1930. Men forklaringen får man jo ikke under Anmerkninger, da må man søke og få kopi av saksdokumentene. Det var visst flere brødre Andersen som fikk Hamer-navnet ved bevilling i 1944, men hvis trådstarters farfar døde før dette kan det forklare hvorfor trådstarters far først fikk bevilling i 1948.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Gro H said:

Hei

Jeg lurer på hvor jeg kan finne informasjon om hvorfor min familie skiftet etternavn i 1948(tror jeg) Jeg antar de må ha oppgitt en grunn for dette. Min far var på dette punktet under 18 år og min farmor var enke. Hun godkjente hans navnebytte, kanskje fordi hun var på vei til å gift.e seg igjen. Det er ikke meg kjent, og heller ikke de jeg har spurt, om hvorfor og hvor de tok navnet i fra. Håper på hjelp til å finne dette ut! 
Mvh

Gro Hamer

Hei igjen

Tusen takk for god hjelp! 🙂 Og ja, pappa hadde en onkel som het Anders. Men har ikke hørt at han brukte navnet Hamer Andersen(men mener at broren min nevnte at noen het det og at de ikke er i familie med oss)og jeg tror at alle skiftet navn i 1948. Det som jeg finner litt merkelig er at de som tok navnet Hamer ikke kom fra noe sted som het Hamer, de var født flere forskjellige steder da far ,Anders, bygde båter. Far(Anders) til  de som skiftet kom fra Sildevigen som ligger mellom Helgeroa og Langangen(han het Anders Olsen og var byggmester på Fram)Og ikke skiftet de navn alle sammen heller. Det nærmeste jeg har kommet til et navn er at noen leide et hus i Stavern hvor det sto de Hamerske Lykter, men vet jo ikke om det har noe med navnet å gjøre? Familien kom bla fra Hjelten i Stavern. Men med all hjelp fra dere så kan jo være at jeg finner det ut? 

Mvh

Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva vi måtte finne ut, så er bestilling av saksdokumentene til bevillingene i 1944 og 1948 den sikreste veien å gå for å se om det er gitt noe som helst motiv eller begrunnelse for søknaden om akkurat navnet Hamer. For å ta kunngjøringen i 1944 først:

image.png.688096e83694669572e09d97f0c589df.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av familien i 1920:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073818003533

Her listes blant andre opp

* Per Hamer Andersen, f. 1907, som tok slektsnavnet Hamer i 1944

* Anders Hamer Andersen, f. 1908, som også tok slektsnavnet Hamer i 1944

* Leif Andersen, f. 1913, som også tok slektsnavnet Hamer i 1944.

Sverre og Kåre var vel også brødre av ovennevnte?

Det betyr at det var 5 som tok etternavnet, i tillegg til deres nevø (din far).

Ifølge Norsk etternamnleksikon, s. 206 så kan navnet Hamer enten være en variant av Hammer eller Hamar, eller fra tysk yrkesnavn Hammer om "hammersmed". Min antagelse er jo at familien har en tilknytning til Hamer-navnet bakover ettersom minst 2 av brødrene brukte det og at du vil kunne finne ut mer om dette ved å se på anene, men "snarveien" uansett vil være å få kopi av saksdokumentene.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du har alt av folketellinger fra før av, men for andre som ev. vil se på saken:

Familien i 1900:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037133004592 (Sverre Andersen som blir til Sverre Hamer og bosatt i Botne er nevnt)

Familien i 1910:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036489001776

At ikke alle brødrene tar Hamer-navnet er ikke uvanlig, det er nok av eksempler på familier der man velger forskjellige etternavn (gårdsnavn, fryst patronym, etternavn via bevilling, forskjellig stavemåte osv.).

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gro H skrev:

Hei igjen

Tusen takk for god hjelp! 🙂 Og ja, pappa hadde en onkel som het Anders. Men har ikke hørt at han brukte navnet Hamer Andersen(men mener at broren min nevnte at noen het det og at de ikke er i familie med oss)og jeg tror at alle skiftet navn i 1948. Det som jeg finner litt merkelig er at de som tok navnet Hamer ikke kom fra noe sted som het Hamer, de var født flere forskjellige steder da far ,Anders, bygde båter. Far(Anders) til  de som skiftet kom fra Sildevigen som ligger mellom Helgeroa og Langangen(han het Anders Olsen og var byggmester på Fram)Og ikke skiftet de navn alle sammen heller. Det nærmeste jeg har kommet til et navn er at noen leide et hus i Stavern hvor det sto de Hamerske Lykter, men vet jo ikke om det har noe med navnet å gjøre? Familien kom bla fra Hjelten i Stavern. Men med all hjelp fra dere så kan jo være at jeg finner det ut? 

Mvh

Gro

Man kan jo lure på om Hamer-navnet har en tilknytning til  Ulefoss hvor Anders Andersen (1869-1957), sønn av Anders Olsen, var født?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider