Gå til innhold
Arkivverket

Fortsettelse fra det gamle forumet av diskusjon [#41203] Anna Vogt Krefting på Bærums jernverk

Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Lenke til den gamle diskusjonen.

Det jeg er på jakt etter er hennes fødsel eller dåp, som i diverse sekundærkilder svinger fra 1679 til 1686. Påstander om at hun var 16 og 16 1/2 år gl. da hun ble gift med Herman Krefting i oktober 1699 tilsier et fødeår omkring 1683. Fødestedet oppgis å være Christiania, som datter av magasinforvalter, kjøpmann og kommerseråd Paul Pedersen Voigt (1646–1701) og Catharina Braunmann (1659–1742). En av nettsidene som omtaler slektene Krefting og Vogt opplyser at hun skal være født 23. mars 1683 i Christiania, hvor det i noten står "usikker kilde", men ikke hva denne kilden er.

I kirkebøkene finner jeg kun en innførsel som en mulighet, men den innførselen er til gjengjeld veldig knapp og gir ingen grunn til å konkludere med noe som helst:

d. 29 Martii Pofel Pederss: p. b: Slot.

Det eneste den innførselen sier er at en Paul Pedersen døpte et pikebarn 29. mars 1683 i Slottskirken.

Aker prestekontor kirkebøker, SAO/A-10861/F/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1656-1688
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061106040196

Er egentlig i tvil om det er mulig å komme videre her, men nå ligger i hvert fall spørsmålet ute her for de som måtte ha interesse av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle lenkene som virker i den gamle debatten.

Derfor lurer jeg på om du har sett historien om gravkapellet til Herman K og Anne V. K.

https://historier.no/historier/gravkapellet-til-minne-om-anna-vogt-krefting-1683-1766-med-illustrasjonstegninger/

Kanskje det er her opplysningen kommer fra at hun var født 1683.

Her står det at hun døde 1 måned før fødselsedagen sin, men det kan vel kanskje være ca. 1 uke før.

Vielsen var 24/10 1699 Vår Frelsers kirke, Oslo, og ingen opplysninger der.

Det finnes ikke lysning eller forlovelse.

Men det ser ut til at de hadde veldig hastverk.

Endret av Berit Knudsen
Tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Berit Knudsen said:

Det er ikke alle lenkene som virker i den gamle debatten.

Derfor lurer jeg på om du har sett historien om gravkapellet til Herman K og Anne V. K.

https://historier.no/historier/gravkapellet-til-minne-om-anna-vogt-krefting-1683-1766-med-illustrasjonstegninger/

Hei Berit. Nei den hadde jeg ikke sett, så takk for den.

Nå nettopp tok jeg en kikk i boka Norges kirker. 2 : Akershus, s. 361, 362, 363 om kirkegård og gravminner i Tanum kirke. Der står det at kistene ble undersøkt og innskriftene avskrevet på midten av 1800-tallet av cand. jur. Ferdinand Kierulf. Når boka så fortsetter med en oppramsing av hvem som ligger der med fødsels- og dødsår, så er det kan hende Kierulfs avskrift som ligger til grunn? Anna V. K. er i alle fall der anført med 1683-1766.

Samtidig ser jeg at SNL/NBL har en biografi om Anna Krefting, hvor det forståes at hennes far Paul Pedersen Vogt var magasinforvalter på Akershus festning på den tiden hvor Anna skulle være født. Da blir jo den Paul Pedersen som i 1683 døper et pikebarn i Slottskirken straks mer interessant. Det ville vært interessant å se Kierulfs avskrift fra kisten eller gravstedet. Kan hende det ikke er så umulig allikevel.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Berit Knudsen said:

Kanskje det finnes et skifte etter kona.

Paul Vogts kone døde i 1742, og noen alder på datteren Anna V. K. som da var nesten 60 vil neppe stå i hennes skifte. Paul selv, har jeg ikke funnet noe skifte etter, men har heller ikke sett etter den utover Christiania, foreløpig.

12 hours ago, Berit Knudsen said:

Kan man kalle det en bekreftelse på at du har funnet riktig Anna Vogt?

Du tenker på dåpen i Slottskirken? Det er fristende fordi det passer så godt, men strengt tatt nei. Eksistensen av denne dåpen og sammenfallet med Paul Vogts arbeidssted kan godt brukes i en opplysende tilleggskommentar i omtale av personene, men det er for tynt til å konkludere og slå fast at det er slik det er.

Men, dersom Kierulfs avskrift av innskriftene fra Tanum kirke lar seg finne, og det der står 1683 ved Anna V. K., så mener jeg vi er godt på vei.

Dessverre inneholder den ingen avskrift, men en Jacob Krefting har ellers skrevet en fin artikkel om gravkapellet på s. 74 her: Skrift for Asker og Bærum historielag. 2003 43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kistene sto fremdeles i krypten i Tanum Kirke da jeg kikket inn i kjellervinduet der for noen år siden. Kanskje det er mulig å søke kirkekontoret om tilgang for å sjekke Kierulfs avskrift mot "the real deal"? (Jeg snakker definitivt ut fra total ignoranse om hvilke begrensninger som måtte finnes mht adgang til krypten...)

Mvh

Morten Aasberg 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Morten Aasberg said:

Kistene sto fremdeles i krypten i Tanum Kirke da jeg kikket inn i kjellervinduet der for noen år siden. Kanskje det er mulig å søke kirkekontoret om tilgang for å sjekke Kierulfs avskrift mot "the real deal"? (Jeg snakker definitivt ut fra total ignoranse om hvilke begrensninger som måtte finnes mht adgang til krypten...)

Mvh

Morten Aasberg 

Ja, det er en mulighet om det lar seg gjøre å finne avskriften eller en gjengivelse av den. Krypten ble åpnet og undersøkt på ny for ikke så mange år siden, så det ville være rart om det ikke også samtidig ble tatt bilder - men mye av innholdet skulle da ha forvitret (ref. artikkelen nevnt i forrige innlegg).

Etter å ha trålet en haug med bøker fant jeg imidlertid nå endelig noe som gjør at vi vel kan konkludere med at dåpen i Slottskirken den 29. mars 1683 gjelder Paul Petersen Vogt og datteren Anna, og at hun ble født kl. 17.30 den foregående 23. Opplysningen finnes i en tysk bibel som tilhørte Paul Vogt. Likevel er dette også en sekundærkilde, slik at det fortsatt er ønskelig å se både Kierulfs avskrift fra gravkammeret og en bildekopi av det som står skrevet i den nevnte bibelen.

Slægten Vogt i gamle Dage, s. 32

Screenshot 2023-12-05 at 13-03-17 Slægten Vogt i gamle Dage.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider