Gå til innhold
Arkivverket

Hvor Kom Jonas Pettersen Fra?

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Det eneste jeg vet om ham var at han bodde på Ødegården i Enningdal sogn. I Januar i 1792 ble hans uekte datter Helene døpt i Enningdal kirke. Moren het Barbro Hansdatter.

Idd prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10911/F/Fc/L0001: Ministerialbok nr. III 1, 1770-1814, s. 68-69

https://www.digitalarkivet.no/kb20061010030458

Jeg har Barbro fra FT1801, men Jonas er ikke der.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058197002012

All hjelp med å spore opp hans røtter mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Svehn Ruskelöv skrev:

Hmm, jeg mener att faren "Jonas" er nevnt som gift mand i dåpen?

"Nb: nu gift Mand"  - det må vel tolkast sånn at han ikkje var gift då barnet vart laga. Altså gift mindre enn 9 mnd før fødselen.

Dåpen er 1. søndag i advent 1791, 27.nov.   Fødselsdatoen står ikkje, men etter lova skulle dåpen vere seinast 8 dagar etter fødselen. 

Det kan vere at dei praktiserte  denne regelen litt romsleg. Frå 1806 (s. 174) står begge datoane, og vi ser at dei stort sett held

seg til 8-dagarsregelen, men med nokre unnatak (opp til 2-3 veker).  Altså kan barnet vere fødd tidleg i november.

Då er denne Jonas rimelegvis gift mellom februar og november 1791.  Kandidaten til Svehn er g. 4.12.1790 og trulova 24.9.1790. 

Dei visste om lag kor lenge eit svangerskap varte.  Men det kan vere at dei i ei sånn sak la på litt til fordel for tiltalte. 

Den sivile straffa for "hor" (ein av foreldra gift) var mykje strengare enn for vanleg legermål (foreldra ugifte).

På den andre sida hadde han kanskje eit forklaringsproblem på heimebane, uansett ...

Jonas har etternamn "Ødegaarden" - du må kanskje finne denne garden, og kven som var brukar der i 1791. Det kan vere

i eit anna prestegjeld.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Svehn og Ivar. Jeg mener i all erbødighet at det står uægte like etter Helene, men jeg er ikke den beste til å lese.

Idag tenkte jeg at kanhende Jonas døde i Sverige siden Idd og Enningdalen har Sverige på tre sider, og jeg ikke finner ham i norge. For et par år siden var jeg på rotter.se og lastet ned en masse kirkebøker i form av Excel ark. Jeg har tatt alle dåps, vigsels og begravelsesbøkene og sortert dem etter nåværende kommuner. Nå har jeg søkt i Dals-Ed kommune som ligger øst for Idd og Enningdalen, Jeg har også søkt i Tanum som ligger i syd. Etter det søkte jeg i Strømstad kommune og fikk treff i Skee kirke.

Kildehenvisning: Skee kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13475/C/5 (1775-1793), bildid: C0042129_00310, sida 595

Brukslenke for sidevisning: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0042129_00310

Det jeg leser er som følger:

Norska mannen

Jonas Pettersson

från ødegården

vid Bärby, død

i yrväder vid

Wermelandsbro.

38 år gammal.

Denne begravelsen gjør jo at jeg sitter igjen med enda flere spørsmål, mens jeg fikk ett spørsmål besvart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider