Gå til innhold
Arkivverket

[Avansert/eksperthjelp trengs] - 17 uløste familiemedlemmer i Flå, Krødsherad, Norderhov i Buskerud, Norge fra 1703 - 1837

Dylan Simon
 Del

Recommended Posts

[Norwegian] Family Simon.docxFetching info... [Avansert/eksperthjelp trengs] - 17 uløste familiemedlemmer i Flå, Krødsherad, Norderhov i Buskerud, Norge fra 1703 - 1837

God kveld alle sammen,

Først og fremst vil jeg takke @Jackie K Marler og @Anton Hagelee, som har hjulpet til siden jeg startet min forfedrereise tidlig i 2019. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle komme til dette punktet. Etter nesten 5 år håper jeg fortsatt å finne ytterligere informasjon om mitt direkte slektstre, slik at jeg kan koble til DNA-treff. Tidligere har jeg laget DNA-kobling gjennom min 4. oldeonkelPeder Olsen og min 5. oldemor Aasa Torstensdatter. Jeg har imidlertid ikke klart å finne en DNA-match for min 5. til 7. oldefar, fordi jeg har så lite informasjon. Jeg regner ikke med å finne et DNA-match i 5. generasjon, men jeg håper å finne en mulig DNA-match gjennom min 6. oldefar Even Olsen og hans første kone og 6. oldeonkel Peder Finnsen Flaa. På grunn av det vil jeg virkelig sette pris på all hjelp med å fylle ut hva som helst i det vedlagte word-dokumentet, for å komme meg ett skritt nærmere å fullføre reisen min!

Avsløring: For enhver dato i Word-dokumentet har jeg sannsynligvis en kilde av et eller annet slag, i de fleste tilfeller sannsynligvis en lenke til Digitalarkivet, men noen ganger har jeg også en kilde gjennom Ancestry.com, Familysearch.org, MyHeritage eller Geni . Jeg har også tilgang til gårdsbøker i Flå og Krødsherad. Jeg har også søkt alle disse stedene, men har hatt store problemer med å lese gammelnorsk fra 1700 til 1800. Men i de fleste tilfeller har jeg ikke sett i skatteprotokoller, dødsprotokoller, skifteprotokoller og andre lignende dokumenter.

Takk til alle og enhver som kan hjelpe meg!

Simon

Jeg diskuterte også noe av dette i forskjellige tråder/emner, men begynte å legge merke til at det var vanskelig for folk å skille når trådene/emnene mine ble løst. Under:

[Løst/Uløst] [7. oldefar] Finn Evensen Flaa ~1703 – Før 1738

[Løst/Uløst] [7. oldemor] Inger Andersdatter Vesle Gandrud 1703 – Før 02. Apr 1786

[Løst/Uløst] [6. oldefar] Even Finnsen Flaa 1722 – Etter 1801

[Løst/Uløst] Kirsti Helgesdatter Krogsrud 1716 – Etter 1765

[Løst/Uløst] [6. oldemor] Berit Olsdatter  Om 1743 – Etter 1801

[Løst/Uløst] [6. oldeonkel] Peder Finnsen Flaa 1725 – Etter 1766

[Løst/Uløst] Kirsti Rasmusdatter Storeli Før 1753 – Etter 1766

[Løst/Uløst] Rasmus og Pedersen, og Kari, Inge, Margit, Liv og Ambiør  Pedersdatter Nes

[Løst/Uløst] Ole Finnsen 1729 – Sannsynligvis Mellom 1729 and 1731

[Løst/Uløst] Ole Finnsen Flaa 1731 – Etter 1731

[Løst/Uløst] Jon Finnsen Flaa – 1734 – Etter 1734

[English] Family Simon.docxFetching info... [Advanced/Expert Help needed] - 17 Unsolved Family Members in Flå, Krødsherad, Norderhov in Buskerud, Norway from 1703 - 1837

Good evening all,

First and foremost, I would like to extend my appreciation to @Jackie K Marlerand @Anton Hagelee, which have helped since I started my ancestry journey in early 2019. I would have never thought that I would get to this point. After almost 5 years, I am still hoping to find additional information on my direct family tree, so that I can connect with DNA matches. Previously, I have made DNA connection through my 4th great-granduncle Peder Olsen and my 5th great-grandmother Aasa Torstensdatter. However, I have not been able to find a DNA match for my 5th to 7th great-grandfather, because I have so very little information. I don’t expect to find a DNA match in the 5th generation, but I hope to find a possible DNA match through my 6th great-grandfather Even Olsen and his first wife and 6th great-granduncle Peder Finnsen Flaa. Because of that, I would really appreciate any help in filling out anything in the attached word document, to get me one step closer to completing my journey!

Discloser: For any date in the word document, I likely have a source of some kind, in most cases probably a link to the Digital Arkivet, but sometimes I also have a source through Ancestry.com, Familysearch.org, MyHeritage, or Geni. I also have access to farm books in Flå and Krødsherad. I looked also in all of these places, but have found great difficulty in reading Old Norwegian from 1700 to 1800. However, in most instances I have not looked into tax record, death protocols, probate records, and additional similar documents.

Thank you for anyone and everyone who can help me!

Simon

I also discussed some of this in different threads/topics, but started to notice that it was hard for people to distinguish when my threads/topics were solved.

[Solved/ Unsolved ] [ 7th great-grandfather] Finn Evensen Flaa ~1703 – Before 1738

[Solved/ Unsolved ] [7. great-grandmother] Inger Andersdatter Vesle Gandrud 1703 – Before 02 Apr 1786

[Solved/ Unsolved ] [6. great-grandfather] Even Finnsen Flaa 1722 – After 1801

[Solved/ Unsolved ] Kirsti Helgesdatter Krogsrud 1716 – After 1765

[Solved/ Unsolved ] [6. great-grandmother] Berit Olsdatter   About 1743 – After 1801

[Solved/ Unsolved ] [6. great-granduncle] Peder Finnsen Flaa 1725 – After 1766

[Solved/ Unsolved ] Kirsti Rasmusdatter Storeli Before 1753 – After 1766

[Solved/ Unsolved ] Rasmus and Pedersen, and Kari, Inge, Margit, Liv and Ambiør Pedersdatter Nes

[Solved/ Unsolved ] Ole Finnsen 1729 – Probably Between 1729 and 1731

[Solved/ Unsolved ] Ole Finnsen Flaa 1731 – After 1731

[Solved/ Unsolved ] Jon Finnsen Flaa - 1734 - After 1734

[Norwegian] Family Simon.docxFetching info... [English] Family Simon.docxFetching info...

Endret av Dylan Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.