Gå til innhold
Arkivverket

[Avansert/eksperthjelp trengs] - 17 uløste familiemedlemmer i Flå, Krødsherad, Norderhov i Buskerud, Norge fra 1703 - 1837


Dylan Simon
 Del

Recommended Posts

[Norwegian] Family Simon.docx [Avansert/eksperthjelp trengs] - 17 uløste familiemedlemmer i Flå, Krødsherad, Norderhov i Buskerud, Norge fra 1703 - 1837

 

God kveld alle sammen,

 

Først og fremst vil jeg takke @Jackie K Marler og @Anton Hagelee, som har hjulpet til siden jeg startet min forfedrereise tidlig i 2019. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle komme til dette punktet. Etter nesten 5 år håper jeg fortsatt å finne ytterligere informasjon om mitt direkte slektstre, slik at jeg kan koble til DNA-treff. Tidligere har jeg laget DNA-kobling gjennom min 4. oldeonkelPeder Olsen og min 5. oldemor Aasa Torstensdatter. Jeg har imidlertid ikke klart å finne en DNA-match for min 5. til 7. oldefar, fordi jeg har så lite informasjon. Jeg regner ikke med å finne et DNA-match i 5. generasjon, men jeg håper å finne en mulig DNA-match gjennom min 6. oldefar Even Olsen og hans første kone og 6. oldeonkel Peder Finnsen Flaa. På grunn av det vil jeg virkelig sette pris på all hjelp med å fylle ut hva som helst i det vedlagte word-dokumentet, for å komme meg ett skritt nærmere å fullføre reisen min!

 

Avsløring: For enhver dato i Word-dokumentet har jeg sannsynligvis en kilde av et eller annet slag, i de fleste tilfeller sannsynligvis en lenke til Digitalarkivet, men noen ganger har jeg også en kilde gjennom Ancestry.com, Familysearch.org, MyHeritage eller Geni . Jeg har også tilgang til gårdsbøker i Flå og Krødsherad. Jeg har også søkt alle disse stedene, men har hatt store problemer med å lese gammelnorsk fra 1700 til 1800. Men i de fleste tilfeller har jeg ikke sett i skatteprotokoller, dødsprotokoller, skifteprotokoller og andre lignende dokumenter.

Takk til alle og enhver som kan hjelpe meg!

Simon

________________________________________________________________

Jeg diskuterte også noe av dette i forskjellige tråder/emner, men begynte å legge merke til at det var vanskelig for folk å skille når trådene/emnene mine ble løst. Under:

 

[Løst/Uløst] [7. oldefar] Finn Evensen Flaa ~1703 – Før 1738

[Løst/Uløst] [7. oldemor] Inger Andersdatter Vesle Gandrud 1703 – Før 02. Apr 1786

[Løst/Uløst] [6. oldefar] Even Finnsen Flaa 1722 – Etter 1801

[Løst/Uløst] Kirsti Helgesdatter Krogsrud 1716 – Etter 1765

[Løst/Uløst] [6. oldemor] Berit Olsdatter  Om 1743 – Etter 1801

[Løst/Uløst] [6. oldeonkel] Peder Finnsen Flaa 1725 – Etter 1766

[Løst/Uløst] Kirsti Rasmusdatter Storeli Før 1753 – Etter 1766

[Løst/Uløst] Rasmus og Pedersen, og Kari, Inge, Margit, Liv og Ambiør  Pedersdatter Nes

[Løst/Uløst] Ole Finnsen 1729 – Sannsynligvis Mellom 1729 and 1731

[Løst/Uløst] Ole Finnsen Flaa 1731 – Etter 1731

[Løst/Uløst] Jon Finnsen Flaa – 1734 – Etter 1734

 

 

 

 

[English] Family Simon.docx[Advanced/Expert Help needed] - 17 Unsolved Family Members in Flå, Krødsherad, Norderhov in Buskerud, Norway from 1703 - 1837

 

Good evening all,

 

First and foremost, I would like to extend my appreciation to @Jackie K Marlerand @Anton Hagelee, which have helped since I started my ancestry journey in early 2019. I would have never thought that I would get to this point. After almost 5 years, I am still hoping to find additional information on my direct family tree, so that I can connect with DNA matches. Previously, I have made DNA connection through my 4th great-granduncle Peder Olsen and my 5th great-grandmother Aasa Torstensdatter. However, I have not been able to find a DNA match for my 5th to 7th great-grandfather, because I have so very little information. I don’t expect to find a DNA match in the 5th generation, but I hope to find a possible DNA match through my 6th great-grandfather Even Olsen and his first wife and 6th great-granduncle Peder Finnsen Flaa. Because of that, I would really appreciate any help in filling out anything in the attached word document, to get me one step closer to completing my journey!

 

Discloser: For any date in the word document, I likely have a source of some kind, in most cases probably a link to the Digital Arkivet, but sometimes I also have a source through Ancestry.com, Familysearch.org, MyHeritage, or Geni. I also have access to farm books in Flå and Krødsherad. I looked also in all of these places, but have found great difficulty in reading Old Norwegian from 1700 to 1800. However, in most instances I have not looked into tax record, death protocols, probate records, and additional similar documents.

 

Thank you for anyone and everyone who can help me!

Simon

 

 ________________________________________________________________

 

I also discussed some of this in different threads/topics, but started to notice that it was hard for people to distinguish when my threads/topics were solved.

 

 

[Solved/ Unsolved ] [ 7th great-grandfather] Finn Evensen Flaa ~1703 – Before 1738

[Solved/ Unsolved ] [7. great-grandmother] Inger Andersdatter Vesle Gandrud 1703 – Before 02 Apr 1786

[Solved/ Unsolved ] [6. great-grandfather] Even Finnsen Flaa 1722 – After 1801

[Solved/ Unsolved ] Kirsti Helgesdatter Krogsrud 1716 – After 1765

[Solved/ Unsolved ] [6. great-grandmother] Berit Olsdatter   About 1743 – After 1801

[Solved/ Unsolved ] [6. great-granduncle] Peder Finnsen Flaa 1725 – After 1766

[Solved/ Unsolved ] Kirsti Rasmusdatter Storeli Before 1753 – After 1766

[Solved/ Unsolved ] Rasmus and Pedersen, and Kari, Inge, Margit, Liv and Ambiør Pedersdatter Nes

[Solved/ Unsolved ] Ole Finnsen 1729 – Probably Between 1729 and 1731

[Solved/ Unsolved ] Ole Finnsen Flaa 1731 – After 1731

[Solved/ Unsolved ] Jon Finnsen Flaa - 1734 - After 1734

 

 

 

[Norwegian] Family Simon.docx [English] Family Simon.docx

Endret av Dylan Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.