Gå til innhold
Arkivverket

Peter Knudsen, Fullemektig på Buskerud gård tidlig 1800 tallet

Lasse Såtvedthagen
 Del

Recommended Posts

Hei

Min tipp-tipp olderfar Petter Pettersen Søya ble født 18 des. 1814 på Søya i Modum i Buskerud. Han ble født utenfor eksteskap. 

Peter Knudsen - Ministerialbok for Modum prestegjeld 1783-1819 (0623P) - Digitalarkivet

Hans far, Peter Knudsen står oppført som "Fullmæktig i Buskerud". Han har også tittelen 'Herr' i enkelte oppføringer. Buskerud var en stor gård i Modum, og plassen Søya er en husmannsplass under Buskerud gård.

Jeg finner at Peter Knudsen har ytterligere tre barn utenfor ekteskap i Modum i årene 1818-1819 med tre forskjellige mødre (der den ene har samme mor som Petter Pettersen Søya).

Peter Knudsen - Klokkerbok for Modum prestegjeld 1818-1824 (0623P) - Digitalarkivet

Peter Knudsen - Ministerialbok for Modum prestegjeld 1818-1824 (0623P) - Digitalarkivet

Peter Knudsen - Ministerialbok for Modum prestegjeld 1818-1824 (0623P) - Digitalarkivet

Peter Knudsen satt tydligvis sine spor i bygda, og kan virke som han hadde en viktig posisjon.

Men jeg finner ikke noen klare spor på hvor han er født, hvor gammel han var eller hvor han kom fra. 

Er det noen kan hjelpe meg å finne ut noe om Peter Knudsen?

I min familie har det alltid vært sagt at Søya familien har aner fra Danmark. Jeg har ikke funnet ut noe som tyder på det, men jeg lurer på om de ryktene stammer fra Peter Knudsen.

mvh

Lasse Såtvedthagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. 

Det kan være en kandidat.

Jeg har sett igjennom Peter (Peder) Knudsen i 1801 tellinga i Kongsberg, Eiker og Modum. Det finnes ingen med navnet Peter Knudsen, men det finnes noen med navnet Peder Knudsen. Blant annet er det en Peder Knudsen på Vestby i Eiker. Men han er sønnen til en husmann og født i 1787

037 Peder Knudsen* - 0046 Westbye - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 0624P Eiker prestegjeld - Digitalarkivet

Det var en prokurator Peter Knudsen som fikk en datter på Kongsberg i 1798.

Peter Knudsen - Ministerialbok for Kongsberg prestegjeld 1795-1816 (0604Q) - Digitalarkivet

Det er ikke sikkert dette er samme Peter Knudsen som vi finner på Buskerud i 1814-1819, men jeg tenker at Buskerud var eid på denne tida av Peter Collett som var høyesterettsdommer. Prokurator Peter Knudsen var jo i samme "bransje". Kanskje han var fullmektig på 1810-tallet?

Det som er litt rart er at det ikke finnes noen Peter Knudsen i 1801 tellinga som passer. Han som fikk ei datter på Kongsberg i 1798 burde jo vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utelukker han som kandidat. 🙂

Tusen takk for hjelp 

Denne Peter Knudsen som jeg leter etter har ihverfall fullmektig som tittel i 1815 og 1817. Det var visst en embedstittel på den tiden.

Noen som vet om det finnes noen bøker som tar for seg de som har hatt slike titler i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle nevne at en Fuldmæktig Sr Knudsen var fadder ved flere dåpshandlinger i Nykirke, Modum i perioden 1810-1820. Det er grunn til å tro at han het Peder og dermed var samme mann.

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000010071867 i 1814

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000010073227 her i 1816

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000010074895 (her fuldmæktig sr. Peder Knudsen, 1817).

Det er underlig at jeg ikke finner ham i Sølvskatten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje dere har truffet riktig person 🙂

I 1801FT så heter han Peter Christian Knudsen. De tre barna som Peter Knudsen får utenfor ekteskap i Modum heter henholdsvis Peter, Christian og Christiane.

Da er det flere ting som peker i den retning.

Tusen takk for all hjelp alle sammen. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider