Gå til innhold
Arkivverket

Erik Olsen Langengkleven, f. ca 1680 Meldal, Sør-Trøndelag - opphav til han og kona Anne Henriksdatter

Henrik Ormbostad
 Del

Recommended Posts

Siden det er Lucias dag i dag så benytter jeg anledning til å spørre om hjelp til å kaste lys over opphavet til Lucie (Lussi) Eriksdatter Langengkleven. Hun ble født i Meldalen i tidligere Sør-Trøndelag fylke i 1714 og vokste opp på husmannsplassen Langengkleven under Langeng.

Jeg finner henne døpt i Meldal i 1715, og mener det er søndag før fastelaven hun døpes. Se femte rad under Meldal på høyre side i kirkeboken.

Lucie ble gift på Tustna på Nordmøre, først med Anders Justsen Ormbostad f.1710 og senere med Arnt Pedersen Bø (Ormbostad) og fikk barna Just og Erik (f.1754)i første ekteskap. Med henne til Nordmøre var niesen Anne Henriksdatter, som også etter hvert ble gift på Tustna. Jeg har grei oversikt over henne etter at hun flyttet fra Meldalen, men savner bryllupsinnføringen. Hvis de ble gift i Meldal så burde den finnes, men jeg har ikke funnet spor i Meldals kirkebok, men kan ha oversett innføringen. Hvis de derimot ble gift i Edøy så er kirkeboka før 1752 gått tapt.

Det er hennes foreldre jeg søker opphavet til. Faren er Erik Olson som i 1701-folketellingen var bergknekt eller tjener hos Hans Henriksen som var eier av Langeng og gruvedirektør ved Løckens grube. Han (Erik)  er oppført to ganger i folketellingen, men jeg går ut fra at det er samme person det er snakk om. Erik burde vært født rundt 1680 hvis en skal tro anslaget på alder i folketellingen.

I Sogneprestens manntall fra 1664 finnes under Langengen; Willak Halstensen 60 år og sønnene, Halsten og Olle Willaksønner. De er henholdsvis 23 og 20 år. Kan det være Olle Willaksøn som er far til Erik Olsen Langenkleven? Eller kom Erik utenfra på grunn av at Løkken gruve ble satt i drift i 1654? Det er nok noen som kjenner gruvemiljøet i området langt bedre enn meg som kanskje har noen tanker rundt dette.

Moren Anne Henriksdatter skal være født i 1682, men hun er ikke å finne i Meldals kirkebok fra 1692-1698. Tips om henne mottas også med stor takk.

Jeg legger  ved lenke  til bygdebok for Meldal og lenke til Arnt Stavnes avskrifter av skifter fra Meldal og Rennebu. 

Endret av Henrik Ormbostad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Henrik Ormbostad changed the title to Erik Olsen Langengkleven, f. ca 1680 Meldal, Sør-Trøndelag - opphav til han og kona Anne Henriksdatter

Så vidt eg kan sjå er Lucie døypt Dom. Sexagesima, 24. februar, som vel blir søndagen før søndagen før faste (Dom Esto Mihi).

Eg har ikkje funne noko vidare informasjon om Erik Olsson og kona Anne Henriksdotter ut over det du har nemnt, med unntak av trulovinga 24. april 1712 her med giftermålet 24. juni på neste side, samt dødsfall og gravferd: 

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/672/L0849: Ministerialbok nr. 672A02, 1705-1725, s. 30
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070907610031 

I og med at du nemner Arnt Stavne sine skiteavskrifter reknar eg med du òg har skiftet etter Anne Henriksdotter, der Lucie sitt "næstsøskendbarn" Arnt Olsen Sauggen vart oppnemnt som hennar formynder.

Dette er ei periode der det kom mange utanfrå til Verket. Eg ville nok vore veldig forsiktig med å anta noko slektskap berre basert på patronym med så lang tid mellom (denne Ole Villaksson har eg ikkje registrert noko meire informasjon om etter 1664).

Lenka di over til manntalet peikar attende på denne tråden. Rett lenke blir her: https://www.digitalarkivet.no/ft10041005200079

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Håvard. Jeg har ikke sett videre på Arnt Olsen Sauggen, men det skal jeg prøve på. Næstsøskenbarn blir vel tremenning i dagens språkdrakt? Ole Villaksen var vel bare en tanke som streifet meg i full fart siden han bodde på Langeng og var i nogenlunde riktig alder. Og det er vel en Endre Halstensen som er husmand under Langeng, og det kan være bror til Villak Halstensen, far til Olle Villaksen. Dette er kun tanker og tilfører vel ikke diskusjonen veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider