Gå til innhold
Arkivverket

Klarer ikke søke etter dato. Hjelp av noen?

Amistad
 Del

Recommended Posts

Hei. 

jeg og min mor leter etter hennes bror som ble adoptert bort ved fødsel. Alt vi har å gå etter er 17.07.1944 eller 17.07.1945 ikke noe navn på broren. Begge foreldrene til mor er gått bort. Hvordan søker jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Amistad.

Du vil ikke finne dette på digitalarkivet. Hans fødsel har 100 års sperrefrist. Det er en sjangse for at han fortsatt er i live. Denne linken vil nok kanskje være mer nyttig, men det er nok ikke opp til dere om dere kan ta kontakt, men heller opp til han. 

https://www.bufdir.no/adopsjon/opprinnelse-og-innsyn/

Hvis staten tok barna kan nok din mor be om innsyn i sine egne papirer og se om det står noe der. 

En annen ting dere kan gjøre er å få din mor til å ta en DNA-test og håpe noen i hans familie tar kontakt. Myheritage har den største gruppen med norske brukere og du kan overføre den til familytreedna for å øke sjangsen for treff. 

Prøv også i «Spør arkivverket» om de har noen råd til deg. 

https://forum.arkivverket.no/forum/57-spør-arkivverket/

Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivverket kan ikke gi ut opplysninger om adopsjon. For flere opplysninger, se:

https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/adopsjon#!#step-hva-vil-du-finne-ut

Sakset fra brukerveideren:

Kan jeg se adopsjonssaken til noen jeg ikke er i nær familie med?

Opplysninger om adopsjon og biologisk opphav er strengt taushetsbelagte, og saker som inneholder opplysninger om adopsjon er i utgangspunktet taushetsbelagte i 100 år. Bortsett fra den adopterte selv og den adoptertes etterkommere, er det derfor begrenset hvem som kan få opplysninger fra adopsjonssaker. Det er adopsjonsmyndighetene, dvs. statsforvalteren eller Bufdir, som kan gi opplysninger om biologiske foreldre i adopsjonssaker. 

Kontaktinformasjon til statsforvalterne
Kontaktinformasjonen til Bufdir

Adopsjonsloven § 39

"Et adoptivbarn som har fylt 18 år, har rett til å få opplyst fra adopsjonsmyndigheten hvem de opprinnelige foreldrene er. Adoptivbarnet skal få nødvendig veiledning i denne sammenhengen.

Når et adoptivbarn har fylt 18 år, skal adopsjonsmyndigheten skriftlig informere barnet om at det har rett til opplysninger etter loven her, og om innsynsretten etter forvaltningsloven §§ 18 til 21.

Lever ikke adoptivbarnet, har adoptivbarnets etterkommere rett til å få opplyst hvem de opprinnelige foreldrene til adoptivbarnet er.". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar informasjon og veiledning. 

det er vel ikke alt som skal virke logisk. Som eksempel søsken som vil finne søsken dem vet er der ute. Spesielt når foreldrene er gått bort.  Hvem beskytter man da siden man ikke hjelper noen av søsknene. Den som er adoptert og den som ikke er. Ikke beskytter man foreldrene heller, for dem er jo borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider