Gå til innhold
Arkivverket

Slektsprogram på Mac


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg har brukt Legacy i over 25 år og er godt fornøyd, men når jeg nå skal gi mine voksne barnebarn mitt slektsregister, er problemet at Legacy ikke er tilpasset Mac. Det finnes omveier som enkelt fortalt går ut på å lage en windows enhet inne i Mac, men dette er litt komplisert.

 

Jeg har for mange år siden testet Brother og forkastet det og har siden ikke fulgt med på hva som finnes av andre programmer enn Legacy i det hele tatt. Derfor denne tråd og to spørsmål:

 

1) Er det noen som har erfaring med Legacy på Mac og i tilfelle kan gi meg råd om installering.

2) Annet slektsprogram som er enkelt og fungerer godt på Mac?

 

Jeg regner med at mine barnebarn i svært liten grad, eller ikke i det hele tatt, vil gjøre annet enn å søke i slektsregisteret og evt. skrive ut enkle rapporter - på mange år ennå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg bruker Family Tree på iphone og ipad, det kan også kjøpes en versjon for imac.

Har brukt det i 2 år, og fungerer greit, men jeg vet ikke hvor bra det er sammenliknet med andre programmer for windows.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Brukergruppe Reunion slektsprogram" på Facebook burde vera ein nyttig stad å stille dette spørsmålet. I praksis er altså programmet du er ute etter Reunion. Det finst med norsk språkfil.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Geir Karlsen skrev:

Hei,

 

Jeg bruker Family Tree på iphone og ipad, det kan også kjøpes en versjon for imac.

Har brukt det i 2 år, og fungerer greit, men jeg vet ikke hvor bra det er sammenliknet med andre programmer for windows.

 

Det er mange Family Tree slektsprogrammer. Mente du Legacy Family Tree? Men de har jo ikke noen versjon for mac dog opplyses at det finnes en app for iphone og ipad, kun for visning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lenken er leseverdig og gir en god gjennomgang av de største slektsprogrammene. Dessverre, må jeg si, er faktisk konklusjonene at Legacy er best, særlig hvis en ikke ønsker egne data spredt for all verden. https://familyhistorydaily.com/genealogy-help-and-how-to/best-family-tree-software/

 

Derfor håper jeg at det er noen her som kan fortelle om praktiske problemer etc. med Legacy på Mac???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Leif Salicath skrev:

Det er mange Family Tree slektsprogrammer. Mente du Legacy Family Tree? Men de har jo ikke noen versjon for mac dog opplyses at det finnes en app for iphone og ipad, kun for visning.

Hei. Se bilde.

jeg bruker denne for å bygge mitt tre.

den fåes også i utgave for imac.

IMG_1166.png

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir. Takk for info. Jeg har sjekket litt om dette programmet og det gjør jo det meste. Litt uheldig at det ikke er kompatibelt med windows, det hadde gjort alt enklere for meg. Men overfladisk, så ser det ut tll å gjøre det meste.

 

Tre enkle ting vil være i fokus for mine barnebarn:

1) Søke opp person og finne slektsforhold/avstand.

2) Søke opp alle med gitt slektsnavn

3. Lage anerapport eller etterkommerrapport fra gitt person.

 

Er dette enkelt? (Med 40000 personer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Leif Salicath skrev:

Hei Geir. Takk for info. Jeg har sjekket litt om dette programmet og det gjør jo det meste. Litt uheldig at det ikke er kompatibelt med windows, det hadde gjort alt enklere for meg. Men overfladisk, så ser det ut tll å gjøre det meste.

 

Tre enkle ting vil være i fokus for mine barnebarn:

1) Søke opp person og finne slektsforhold/avstand.

2) Søke opp alle med gitt slektsnavn

3. Lage anerapport eller etterkommerrapport fra gitt person.

 

Er dette enkelt? (Med 40000 personer).

Du må nok være forberedt på at ting er annerledes, men:

Du kan søke på personer og lage en drøss diagrammer også anediagram.

jeg har ikke så mange som 40000.

 

IMG_1167.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bruker "Family Tree Maker" (https://www.mackiev.com/ftm/index.html). Det er et slektsprogram som opprinnelig ble utviklet av av Ancestry (https://www.ancestry.com), og som på et tidspunkt ble overtatt av mackiev.com, som er et software-selskap. Programmet finnes for både Mac og PC, og har du en ancestry-profil, kan du synkronisere treet ditt til web. Dermed er "alle baser" dekket. mobilversjonene for iPhone og iPad heter fremdeles ancestry, og programmet synkroniserer sømløst dit også. Jeg tok i bruk Family Tree Maker for over ti år siden, etter en relativt grundig utprøving av alt som fantes for Mac den gangen, og har ikke sett noen grunn til å velge noe annet i løpet av disse årene. Programmet henter hint fra alle ancestrys slektshistoriske databaser, samt fra alle trær som er linket opp mot ancestry.com. Det linker også til Familysearch.com.

 

Mvh

morten Aasberg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Morten Aasberg skrev:

Hei

Jeg bruker "Family Tree Maker" (https://www.mackiev.com/ftm/index.html). Det er et slektsprogram som opprinnelig ble utviklet av av Ancestry (https://www.ancestry.com), og som på et tidspunkt ble overtatt av mackiev.com, som er et software-selskap. Programmet finnes for både Mac og PC, og har du en ancestry-profil, kan du synkronisere treet ditt til web. Dermed er "alle baser" dekket. mobilversjonene for iPhone og iPad heter fremdeles ancestry, og programmet synkroniserer sømløst dit også. Jeg tok i bruk Family Tree Maker for over ti år siden, etter en relativt grundig utprøving av alt som fantes for Mac den gangen, og har ikke sett noen grunn til å velge noe annet i løpet av disse årene. Programmet henter hint fra alle ancestrys slektshistoriske databaser, samt fra alle trær som er linket opp mot ancestry.com. Det linker også til Familysearch.com.

 

Mvh

morten Aasberg

Takk Morten. Fra lenken jeg nevnte ovenfor:

Here’s what you need to know about Ancestry online trees:

  • Cost: Free, access to other public trees and most records requires a paid subscription
  • Online version only
  • Can be made completely private
  • Syncs with Family Tree Maker, RootsMagic and the Ancestry app
  • Integrated search with Ancestry’s record databases and family trees
  • Advanced DNA research with Ancestry DNA (requires that you have taken an Ancestry DNA test, they do not offer free uploads)
  • Receive hints from Ancestry’s record databases and family trees (requires subscription)
  • Some printable charts, reports, etc.
  • Easily share and collaborate with family members
  • Extensive online support and learning center

 Her er det mye å vurdere for meg og mitt største problem er kanskje at jeg må sette meg inn i alt dette for å hjelpe mine barnebarn som ikke har tid og tilsvarende kunnskaper. Hvis jeg ikke tar feil, så er Ancestrys viktigste bruk å søke opp og utvide slektstreet. Dette er for min og mines bruk fullstendig uaktuelt.

 

Jeg har skydd MyHeritage, Geni og andre online slektsprogrammer som pesten i alle år. Dette skyldes at jeg alt for ofte opplever at slektstre i disse sprer grove feil fra brukere som overhodet ikke gjør annet enn å kopiere andre feil. Jeg har gjentagne ganger forsøkt å stoppe galskapen, særlig når det gjelder nær slekt, men gir egentlig opp. Derfor setter jeg mye inn på å bevare integriteten og kildesikkerheten i mine data.

Endret av Leif Salicath
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Leif B. Men USD 74 for kjøp som må fornyes årlig eller USD 494 for endelig kjøp, er grusomt dyrt. Trist da Crossover - som jeg også har sett på før, ser ut til å virke. Jeg skulle ønske at Microsoft hadde laget en emulator, ikke minst fordi jeg har lifetime free software på alle Microsoft produkter.

 

Jeg har nå også sjekket ut de andre alternaitve emulatorene som absolutt ikke er billigere. Min foreløpige konklusjon er nå at jeg får nøye meg med å installere Legacy hos de av barnebarna som har windows pc-er. Men hvis noen av dem har en emulator fra før for å spille windows spill på mac, er det jo greit.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leif Salicath skrev:

Takk Morten. Fra lenken jeg nevnte ovenfor:

Here’s what you need to know about Ancestry online trees:

  • Cost: Free, access to other public trees and most records requires a paid subscription
  • Online version only
  • Can be made completely private
  • Syncs with Family Tree Maker, RootsMagic and the Ancestry app
  • Integrated search with Ancestry’s record databases and family trees
  • Advanced DNA research with Ancestry DNA (requires that you have taken an Ancestry DNA test, they do not offer free uploads)
  • Receive hints from Ancestry’s record databases and family trees (requires subscription)
  • Some printable charts, reports, etc.
  • Easily share and collaborate with family members
  • Extensive online support and learning center

 Her er det mye å vurdere for meg og mitt største problem er kanskje at jeg må sette meg inn i alt dette for å hjelpe mine barnebarn som ikke har tid og tilsvarende kunnskaper. Hvis jeg ikke tar feil, så er Ancestrys viktigste bruk å søke opp og utvide slektstreet. Dette er for min og mines bruk fullstendig uaktuelt.

 

Jeg har skydd MyHeritage, Geni og andre online slektsprogrammer som pesten i alle år. Dette skyldes at jeg alt for ofte opplever at slektstre i disse sprer grove feil fra brukere som overhodet ikke gjør annet enn å kopiere andre feil. Jeg har gjentagne ganger forsøkt å stoppe galskapen, særlig når det gjelder nær slekt, men gir egentlig opp. Derfor setter jeg mye inn på å bevare integriteten og kildesikkerheten i mine data.

Hei Leif - det meste av alt det der har jeg sant å si gitt f… i å forholde meg til. Programmet og ressursene til Ancestry koster penger, men som en «sloane ranger» en gang sa til meg på sitt mest outrerte Queens English: «you know, Morten - there is no such thing as a free lunch». Sett i lys av de skisserte behovene dine, kan du jo fra tid til annen laste over en oppdatert gedcom-fil og la Ancestry gjøre sitt med å synkronisere til et kryptert og godt passordbeskyttet online-tre til glede for dine barn og andre du skulle ønske å invitere inn. Er for øvrig generelt enig i betraktningene dine vedr myheritage og Ancestry og andre steder som sprer genealogisk feilinformasjon på nett. Men så er det jo dette med kart og kanel, da. Jeg har valgt å være ekstremt skeptisk til det gugel og andre legger frem for meg. Utover det tar jeg ansvar for at mitt er så etterrettelig og korrekt som mulig, hva andre  gjør, er utenfor mitt ansvarsområde. 
 

Lykke til

Morten

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Morten Aasberg skrev:

Hei Leif - det meste av alt det der har jeg sant å si gitt f… i å forholde meg til. Programmet og ressursene til Ancestry koster penger, men som en «sloane ranger» en gang sa til meg på sitt mest outrerte Queens English: «you know, Morten - there is no such thing as a free lunch». Sett i lys av de skisserte behovene dine, kan du jo fra tid til annen laste over en oppdatert gedcom-fil og la Ancestry gjøre sitt med å synkronisere til et kryptert og godt passordbeskyttet online-tre til glede for dine barn og andre du skulle ønske å invitere inn. Er for øvrig generelt enig i betraktningene dine vedr myheritage og Ancestry og andre steder som sprer genealogisk feilinformasjon på nett. Men så er det jo dette med kart og kanel, da. Jeg har valgt å være ekstremt skeptisk til det gugel og andre legger frem for meg. Utover det tar jeg ansvar for at mitt er så etterrettelig og korrekt som mulig, hva andre  gjør, er utenfor mitt ansvarsområde. 
 

Lykke til

Morten

Takk igjen. Jeg har lang programmeringserfaring, men er sørgelig klar over at fremtidige løsninger for mine barnebarn ikke bør være en hjemmesnekret løsning - som absolutt er mulig. Det fører meg til at jeg kanskje bør kjøpe inn windows laptoper til de som bare har mac - noen rimelige - installere legacy og legge datafilene på felles cloud. Jeg har da også flere ubrukte av 10 lisenser av det meste slik at disse laptopene vil kunne brukes til annet også. Idag, med de sikkerhetsregler som gjelder på jobbpc osv. er egen pc/laptop til privat bruk, greit å ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gramps finnes for både Windows, MacOS og Linux og håndterer import av GEDCOM. Det kan kanskje være et alternativ?

Programmet er gratis, open source, støtter norsk og siste versjon kom 30 juni 2023.

 

Jeg er selv Windows-bruker med Legacy, men testet Gramps for mange år siden og syntes den var OK den gang. Bør være bedre nå.

Endret av Vidar Moen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2023 den 11.01, Leif Salicath skrev:

Jeg har skydd MyHeritage, Geni og andre online slektsprogrammer som pesten i alle år. Dette skyldes at jeg alt for ofte opplever at slektstre i disse sprer grove feil fra brukere som overhodet ikke gjør annet enn å kopiere andre feil. Jeg har gjentagne ganger forsøkt å stoppe galskapen, særlig når det gjelder nær slekt, men gir egentlig opp. Derfor setter jeg mye inn på å bevare integriteten og kildesikkerheten i mine data.

 

Hei Leif.

 

Det har jeg også gjordt - av samme grunn. Og det er fullt mulig med Family Tree Maker som jeg har brukt i over 20 år... (En må bare la være å koble seg til disse nettgreiene...)

 

Om det er det beste programmet for Mac har jeg dessverre ingen formening om da jeg har det på PC'en...

 

LYKKE TIL!

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif.

 

Som Morten og Tom, bruker også jeg "Family Tree Maker" (FTM).

Jeg har bruk FTM i over 20 år og er for min egen del veldig godt fornøyd med dette programmet !

Og som begge de to andre nevner, så kan en la være å koble FTM til "disse nett greiene".

Siden både Familysearch og Ancestry er med i AMF-prosjektet (Ancestry, My Heritage og FamilySearch),

er det etter hvert kommet mange koblinger til Arkiverkets kilder.

Og disse fanges opp i FTM, om en da en velger å koble sine data i FTM mot Ancestry.

Men om en ikke vil abonnere på Ancestry, ja så  kan en bare la være å koble seg til disse nettgreiene !

Men bruken av FamilySearch er som kjent gratis.

Selv har jeg i mange år brukt FTM sammen med tilleggsmodulen Family Book Creator, som skriver ut rapporter på norsk.

Men om FTM er det beste programmet for Mac har heller ikke jeg noen formening om - da også jeg har det på PC'en

 

LYKKE TIL! 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill.

Jeg har vel egentlig konkludert med at prisen for å kjøre legacy som er et windowsprogram på mac er for høy. Det er mest fristende å bare installere legacy på windows - og evt. hvis barnebarnet ønsker det, kjøpe en ekstra hjemmepc eller laptop med windows for ham/henne.

Nå er jeg igang med å rydde opp i lagrede filer og tekster fra 30 år med slektsforskning for å bake det inn i legacy, noe jeg dessverre har forsømt tidligere. Det dreier seg om kommunikasjon og hjelp fra andre slektsforskere og ting som er lagret fra div. kilder. Det er jo slik at man tidligere ikke kunne stole på at weblenker levde særlig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort innpå: Jeg er jo å regne som en rookie uti slektsgranskingen, sammenlignet med dere ringrever. Da jeg tok mine første famlende skritt som arkivpløyer for 10-12 år siden, var en av mine første utfordringer å finne et godt slektsprogram for Mac. Jeg hadde blant annet et kort, og svært lite tilfredsstillende møte med myheritage. Lang historie kort: Jeg fant ut at Family Tree Maker var det beste programmet for Mac, og jeg har ikke endret mening ennå. Ellers er jeg godt festet dypt nede i mormonerkirkens mørke og grådige lomme, så hos meg er det full pakke med nettsynkronisering og det mest pampige årsabonnementet. Det er uansett en billigere hobby enn alpint, eller sprangridning. 

 

God jul

Morten

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif, løsningen din er såre enkel. Du eksporterer en gedcomfil fra Legacy som du gir til de/den du vil skal ha dine slektsdata. Deretter er det opp til den som har mac om vedkommende vil gå til innkjøp av et slektsprogram på mac. Det finnes flere og jeg bruker Reunion som også kan brukes opp mot både iPhone og iPad.

 

Stein

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.