Gå til innhold
Arkivverket

SF, Hafslo 1900-1927. Sperra skanna skulematr sjølv om det er innhold.


Jon Sværen
 Del

Recommended Posts

https://www.digitalarkivet.no/source/256809
Dagbok for diverse skular i Jostedalen 1900-27.

 

Kvifor er dette matr sperra, sjølv om der er innhold, slik ein skulle tru at skanna fram til år 1922 er frileken ! Men, NJET !

 

Skanna jobben er gjort av Fylkesarkivet i Vestland. Er det noko dei har gjort som «dei høge herrer» i DA ikkje kan godta.

 

Lev vel !

 

Jon Sværen, Bergen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legg merke til at sperreiveren er høg på alle område, til og med maskindagbøker for Nortraship! Argumentet er at det KAN forekome personopplysningar av uheldig karakter.

Unnskyldninga her er vel at protokollen går fram til 1927, og sjansen for at det finst 103-åringar aldri har vore større.😂

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sprrre-iveren har auka fleirfoldige hakk etter at DA kom i hendene på Oslo ! Det er det ikkje tvil om heller, Gunnar !

 

Men har vi brukara av forumet noko «forbrukar-makt» her i DA ? EG tvilar …. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jon Sværen; jeg har før bemerket at slike henvendelser må rettes til rette vedkommende, i dette tilfellet Fylkesarkivet i Vestland.

 

Arkivverket har ikke påvirket at denne konkrete protokollen skal være sperret. På den annen side har heller ikke Arkivverket satt seg inn i hva den faktisk inneholder, for bildene er også sperret for oss. Kanskje er det en god grunn til at hele protokollen er sperret.

 

Overfor andre arkivinstitusjoner som publiserer i Digitalarkivet, gjør Arkivverket oppmerksomme på hva lovverket sier om tilgjengeliggjøring av personopplysninger på Internett, og at man må være varsom med å tilgjengeliggjøre opplysninger om ennå levende personer. Helt konkret ber vi om at man dokumenterer skriftlig hvilke vurderinger man gjør, når man velger å publisere noe som er under 100 år gammel fritt tilgjengelig. Det er ofte helt i orden å publisere yngre arkivmateriale fritt tilgjengelig, men skulle det dukke opp noe uforutsett, og skulle det komme en formell klage, er det nyttig å kunne vise til at man faktisk gjorde fornuftige vurderinger på forhånd.

 

Jeg noterer meg at denne protokollen ble publisert fredag for tre dager siden. Kanskje den fremdeles er "under arbeid", og at det vi ser i øyeblikket, ikke er det endelige resultatet. Digitalarkivet har for øvrig funksjonalitet som tillater å differensiere mellom bildefilene tilknyttet protokollen, dvs. at protokollen kan være delvis fritt tilgjengelig og delvis sperret, dersom det skulle passe med omstendighetene å gjøre det slik.

 

Men det nytter ikke for meg eller Arkivverket å spekulere. Vi henviser til Fylkesarkivet i Vestland.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2023 den 1.12, Jon Sværen skrev:

Ja, sprrre-iveren har auka fleirfoldige hakk etter at DA kom i hendene på Oslo ! Det er det ikkje tvil om heller, Gunnar !

 

Men har vi brukara av forumet noko «forbrukar-makt» her i DA ? EG tvilar …. 

 

 

 Jeg har jo forstått det slik at det dreier seg om mangel på kapasitet som gjør at man gjerne velger å sperre litt mer enn det som egentlig påkrevd. Dette fordi man må gjennomgå materialet manuelt fordi det kan forekomme taushetsbelagt informasjon i det.

 

En annet spørsmål er jo hva offentlighetsforskriften sier i forhold til arkivmateriell. Digitalarkivet har jo satt en rekke med sperregler der kirkebøker og andre lignede opplysningskilderhar en sperre frist på x antall år. Jeg skulle likt å vist om disse sperrefristene er noe som fremkommer i offentlighetsforskriften, eller om dette er noe Digitalarkivet/Arkivverket selv har satt opp for å på den måten ha lenger tid på seg til å gjennomgå kildene manuelt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trond Olav Solberg skrev:

En annet spørsmål er jo hva offentlighetsforskriften sier i forhold til arkivmateriell. Digitalarkivet har jo satt en rekke med sperregler der kirkebøker og andre lignede opplysningskilderhar en sperre frist på x antall år. Jeg skulle likt å vist om disse sperrefristene er noe som fremkommer i offentlighetsforskriften, eller om dette er noe Digitalarkivet/Arkivverket selv har satt opp for å på den måten ha lenger tid på seg til å gjennomgå kildene manuelt.  

 

Se vår redegjørelse her: https://www.digitalarkivet.no/content/sperret-innhold-i-digitalarkivet

 

Redegjørelsen er gitt både "kort oppsummert" og som "utdypende lesning". Les gjerne sistnevnte (eller begge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2023 den 19.50, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Se vår redegjørelse her: https://www.digitalarkivet.no/content/sperret-innhold-i-digitalarkivet

 

Redegjørelsen er gitt både "kort oppsummert" og som "utdypende lesning". Les gjerne sistnevnte (eller begge).

Ja jeg ser at jeg ikke har lest redgjørelsene godt nok, og det burde jeg ha gjort. Uansett er det ikke til å stikke under en stol at det er litt vanskelig å spesielt komme i gang med slektsgranskning siden en del av det man trenger for å komme i gang, ofte er sperret materiell. Jeg mener jo det at det har utviklet seg i den retningen at både menig man og myndigheter i dag på noen områder nærmest har et  "hysterisk" forhold til hva som egentlig er personvern. 

Endret av Trond Olav Solberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.