Gå til innhold
Arkivverket

Skøyte til Martinius Larsen Schaathun på Vinnes bruk 2, 1803

Anders Vindenes
 Del

Recommended Posts

Ok, det slo meg også etterpå at det var ein betre måte å det på. Her så langt som eg er komen:

01 No 5 1803 Jeg Under Kaarman, Wintzens Knudsen [?] Windenæs tilstaar herved at Have Solgt skø-

02 det og afhendet, som jeg og herved fam. mig min Huustrue og Overdrager, selger og skøter

03 og til … og Eyindom afhender til den Weladge Martinus Larsen Schaathun, Af mig efter Auctions

04 Skøde 8de Augusti 1796 … Andeel i G:  Windenæs No 2. [?] i Strandvigs Skibr og [?] af Land

05 Skyld med [?] og H ¾ Løb S ¾ Hd deraf Tre Tredeel, nemlig med O og H ½ Løb S ½ Hd for [?]  Summa

06 390 Rd, skriver Tree Hundrede og Niti Rder. Og da Køberen, velagte, Martnius Larsen Windenæss, forin

07 [?]danede Kiøber Som nu nugtig til mig har betalt Saa tilkenner jeg Herved for mig og arvingene ingen

08 saadane Lud, Deel, [?] eller [?] og Hud til eller i Benevnte nu solgte ½ Løb S ½ Huud i G. Windenæss et

09 …, men same skal uingjenkaldelig følgje Køberen og hans Ervinger, med alt forend dertil hører fra …

10 til … af … … untat indtagen  i nogen Maade saaledes som ... til Dato at

11 mig … og ut. … Køberen holder sig efterretlig den herefter …ende Wilkaars Contract.

12 Om dette Køb og Sal nu ingen Købe Contract skriftlige Conditioner eller noget andet saadant Docu

13 ment, førend Dato … … … Køberen og mig parseret. Dets til Bekræftelse, under

14 min Gaard og … Ole Sugent, samt Bosse og ?. Baades Under Skrift og … til vitterlighed

15 hvem st inden, behørig ind maan,  … …, .. og protocollers naar besørges mig u…  . – Holsund

16 Thingsted den 20de Mai 1803.          Wincents W. K. S. W. Knudsen Windenæs  (L. S.). Til vitterlighed

17 Bosse. – O. Baades. – Tingl. 21de Mai 1803 med Paa…: for ind… … P. B. No 5. ?:

18 790 en Wilkaars Contract af 11te Okt. 1793. og … P. B. no 7 pag 79. … pengemengde?? Løysning af 24de

19 Augusti 1796 som mig ere udjentrnde eller ere indras til … Erstatning og præforanies Ceferra

20 … Selgeren nu    med Engel Hansen Windenæs der nu … for Majeth: Brithe Wintc

21 Dr som har Nevnet med alle anfølgende Hefter so: 4de Nov 1789 q: Store Godøen efter Mads Christophersen 33–5–11

22 Side P. B. fol. 123  - 11te Martii 1783 q: Windenæs efter Wintzens Knudsens Hustrue Kari Madsdr 53–3–15

23 Side P. B. fol 137 og 15te Julii 1795 efter Mads Christophsen Store Godøens frøken Anna Maria Axelsdr 34–3–57

24 Side P. B: fol 250. I alt 122 rd. – 154/15 s. Ogan Bat, Skrivning 2d Tingl: 1d og Pants: 3H. – test: Q. R. Sohiøtes E.  A.

25 E. Sohiøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-  klipper og limer og rettar noko.  Det er kanskje fleire rettingar der ute.

01 No 5 1803 Jeg Underskrevne, Wintzens Knudsen S.E(?). p Windenæss, tilstaaer herved at have solgt skiø-

02 det og afhendet, som jeg og herved fra mig, min Huustrue og Arvinger, sælger, skiøder

03 og til Arv og Eyendom afhænder, til den Veelagte Martinus Larsen Schaathun, Af mig efter Auctions

04 Skiøde 8de Augusti 1796 eyende Andeel i G:  Windenæss No 2. S.(?) S. E. g: i Strandvigs Skibr og S(?).S, sk. af Land

05 skyld med Bygsel og ?? ¾ Løb S: ¾ Hd deraf Tre Tredeel, nemlig med ?? og ?? ½ Løb S: ½ Hd for Kiøbe Summa

06 390 Rd, skriver Tree Hundrede og Nitii Rdr. Og da Køberen, bemelte, Martnius Larsen Windenæss, samme

07 accorderede Kiøbe Summa nu rigtig til mig har betalet, Saa tilstaaer jeg Herved for mig og Arvinger ingen

08 videre Lod, Deel, Ret eller Rettighed til eller i bemelte nu solgte ½ Løb S: ½ Huud i G: . Windenæss at

09 have, men samme skal uingjenkaldelig følge Kiøberen og hans Arvinger, med alt hvad dertil hører fra Field

10 til Fiære, af hvad Navn nævnes kan, intet undtagen i nogen Maade saaledes som samme til Dato at

11 mig har været ejet, Dog at Kiøberen holder sig efterretlig den herefter oprettede Vilkaars Contract.

12 Om dette Køb og Salg nu ingen Købe Contract skriftlige Conditioner eller noget andet saadant Docu

13 ment, førend dette Skiødes Udstædelse imellem Kiøberen og mig passeret. Dets til Bekræftelse, under

14 min Haand og hostrykte Signet, samt Bosse og C  Baades Under Skrift og forseiglingertil vitterlighed

15 hvorefter denne inden, behørig Rett maae Læses og protocolleres naar besørges mig ukaldet(?) – Holsunds

16 Thingsted den 20de Mai 1803.          Wincents W. K(?). S. W. Knudsen Windenæss  (L. S.). Til vitterlighed

17 Bosse. – C  Baade. – Tingl. 21de Maii 1803 med Paa??…: for indbem: Jordegods Hæfter efter  P. B. No 5. p:

18 790 en Vilkaars Contract af 11te Okt. 1793. og efter P. B. No 7 pag 79 en pengemangels Lysning af 24de

19 Augusti 1796 som ey ere udslettede.  Ellers erindres til vedkommendes præforances(?) Reserva.

20 ??, at Sælgeren er Tilsynsværge med  Engel Hansen Windenæss der er Form: for Myndtl: Brithe Wintc

21 Dr som har Arvet, ved efterfølgende Hefter sc: 4de Nov 1789 q: Store Godøen efter Mads Christophersen 33–5–11

22 vide P. B. fol. 123  - 11te Martii 1783 p: Windenæss efter Wintzens Knudsens Hustrue Kari Madsdr 53–3–15

23 vide P. B. fol 137 og 15te Julii 1795 efter Mads Christophersen Store Godøens Enke Anna Maria Axelsdr 34–3–57

24 vide P. B: fol 250. I alt 122 rd. – 15 4/15 s. Og er Bet, Skrivning 2d Tingl: 1d og Pants: 3mk. – test: Q. R. Sohiøtzes E.  F(?).

25 E. Sohiøtz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider