Gå til innhold
Arkivverket

Omfattende transkripsjonsfeil lager trøbbel for bruk av Histreg.no

Harald Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Klokkerbok for Lyngen prestegjeld 1826-1838 (1938P) https://www.digitalarkivet.no/source/9717 har en gjennomgående transkripsjonsfeil på, så vidt jeg kan se, ALLE ekteskap. Forloverne blir betegnet som brudens og brudgommens far.

Kolonnen sier "hvem forloverne", og det er forloverne klokkeren har ført opp.

Når jeg bruker histreg.no, får jeg dermed på omtrent hver eneste gifte person i Lyngen på denne tiden to fedre: En riktig, og en feil som egentlig bare var forlover. I motsetning til tullete familiekoblinger fra folketellinger, går det ikke an å rette opp denne typen feil i histreg.no. Jeg har brukt å legge til en notis for å oppklare forvirringen, men når det gjelder familier bosatt i Lyngen blir det mange notiser etterhvert.

Det leder også til et dilemma for bruk av histreg.no: skal man slå sammen, eller skal man ikke? Rent faktisk referer jo Torsten Dahl i folketellingen og Torsten Dahl "brudens far" til samme person, han har bare ikke den rollen han er beskrevet med! Det er ikke til å unngå at folk svarer forskjellig på det (og det er jo sikkert mange som ikke legger merke til feilen også)

Kunne vi fått korrigert denne filen? Jo fortere vi får fikset denne, jo mindre blir det å rydde opp i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einaste måten må vel vere å melde seg på korrekturdugnaden for AMF-databasane, få fila tilsendt og rette sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det ikke vært en "quickfix" å publisere den på nytt uten feltene for fedre (som uansett ikke er oppført i kilden), ev. endre feltnavn til forlovere, med mindre noen melder seg til å korrekturlese snarlig?

Endret av Ketil Firing Hanssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.