Gå til innhold
Arkivverket

Bernt August Olsen (f. Moss 1839, d. Minnesota 1919). Når utvandret familien? Og hvor er de blitt av ved Census 1900 og 1910?

Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Takk for mange nye innlegg. Mye av dette siste som er å finne på Family Search matcher med det jeg også er kommet frem til . Jeg prøver nå å spore opp etterkommere jeg kan kontakte, og trodde først jeg hadde en link som det var verdt å ta utgangspunkt i:

Albert Olsen                                                                  F. 1838+1919
Datter: Caroline Olsen, gift Long                                 F.1877+1945
Hennes datter: Edna Camilla Long ,gift Dolman         F. 1903+1992
Hennes sønn: Le Roy (Lee) Dolman                            F. 1923+2015

Ved Lee Dolmans død i 2015 er det oppgitt at  han etterlot seg 2 døtre og en sønn:

*Overlevende familie inkluderer hans kone Betty av 51 års ekteskap som ble feiret 21. mai i fjor, 2 døtre, en sønn og bror Gary Dolman.

Ved konen Betty Dolmans død i 2017 femgår det at hun ikke hadde egne barn, kun noen nevøer og nieser:

Hun blir overlevd av to nevøer Donald MacLean og Allan MacLean, en flott niese Carrie MacLean Poncia, to flotte nevøer Casey MacLean og Kevin MacLean, og en flott nevø Antonio Poncia.

Lee og Betty var gift i 51 år, altså fant ekteskapet sted ca. 1964. Lee var da 41 år. Muligens var han gift en gang tidligere og at nevnte 2 døtre og en sønn var fra første ekteskap. Men hvor finner jeg disse? Det er dette jeg nå forsøker å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bjørn Piro skrev:

Lee og Betty var gift i 51 år, altså fant ekteskapet sted ca. 1964. Lee var da 41 år. Muligens var han gift en gang tidligere og at nevnte 2 døtre og en sønn var fra første ekteskap. Men hvor finner jeg disse? Det er dette jeg nå forsøker å finne ut av.

Han var gift første gang i 1942 med Mary Elizabeth Cultum (1922 - 2005). I Census 1950 har han to døtre

image.thumb.png.c8f021deb4cfb6bfb7a218bf17a482a7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en obit etter  Mary i The News Tribune 11. januar 2005 der navn på barna fremgår, hun var nok skilt fra LeRoy, i obiten er det oppgitt at hun hadde vært gift med Earl James i over 40 år. https://www.newspapers.com/search/?query="mary cultum james"&p_country=us

image.png.ad50e2a32c34294040b9e00c61d74ca2.png

Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name Harold J Dolman
Sex Male
Age 49 years
Birth Year (Estimated) 1901
Birthplace Wash
Marital Status Married
Occupation Foreman
Race W
Industry Wholesale Furniture
Relationship to Head of Household Head
Event Date 18 April 1950
Event Place Tacoma, Pierce, Washington, United States
Event Place (Original) Tacoma, Pierce, Washington
Enumeration District 42-215
Line Number 3
Page Number 78

Harold J Dolman's Spouses and Children

Son
M
16 years
Wash

Wife
F
47 years
North Dakota
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkk til Lars og dtakk til Jackie for de siste innspillene, som gir spor av etterslekten. 

Lars har funnet nekrolegen til Mary Cultun James, gift første gang med Lee Dolman (1923+2015. Men denne klarer jeg ikke åpne og kan derfor ikke se hvem som var barnba henes fra dette første ekteskapet. Jeg vt det var 2 døtre og en sønn. Døtrene var Sandra L. Dolman og Sherry Lynn Dolman. Du JAckie ser jeg har funnet vielsesattesen til sistnevnte, Hun var født 1948 og ble i 1970 gift med med Rick Alan Warp. MEN HVA HET SØNNEN? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trykket jeg feil, så dette kladdeoppsettet fullt av skrivefeil og i uferdig stand skulle aldri ha vært sendt!!!! Så jeg fortsetter:

Når det gjelder Peter O. Olsen (1868+1943), skjønner jeg han er identisk med min Peder Olaf Emil Olsen (sønn av August Olsen, nordmannen som gjorde amerikaner av seg). Jeg finner at han kun hadde 2 barn:

1) Earl Bernard Olsen, f. 1905+1985 (Moorhead).
2) Dorothy M. Olsen, f. 1909, d. 1990. Var neppe gift.

Men Earl giftet seg i 1930 med Mary Sullivan (1906+1987) og hadde 3 barn: 1) Richard Earl Olsen, Moorhead, Mrs. Dorothy Roger, Jean Bennett. 

Richard Earl Olsen vakte min interesse, hvis han nå er i live? Jeg fant en Richard Earl Olsen (1931+2000), men håper ikke det er ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bjørn Piro skrev:

MEN HVA HET SØNNEN? 

Dennis R Dolman. Han var født i 1954 og gift i 1977 med Bettina Jones, i 1992 med Tammie Jane Smith og i 1994 med Janyce Potter.

Groom
Washington Marriage Index, 1969-2014

Ekteskap 11. mars 1992 
Pierce, Washington, United States 
EktefellerTammie Pfeiffer Smith
Groom
Ekteskap 21. mai 1994 
EktefellerJanyce Potter
Groom
Ekteskap 4. november 1977 
EktefellerBettina Jones
Principal
Washington Skilsmisseindeks, 1969-2014

Skilsmisse 30. april 1980 
EktefellerBettina M Jones

Jeg finner en Dennis R Dolman død i 2018, kan være din Dennis men jeg får ikke opp teksten her.

Dennis R. Dolman
I Washington, Tacoma-Pierce County dødsannonser og varsel om dødsfall
9f613ae4c396896f3accaa57698c46ea.
Navn Dennis R. Dolman

Død 7. okt 2018
Publikasjon 3. nov 2018

Tacoma-Pierce County, Washington, United States
Publisert av The Tacoma News Tribune
Side A4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det mange koner og skilsmisser. Ser at kone nr. 1 bare var 16 år da ekteskapet ble inngått. Du skriver at en Dennis Roy Dolman døde i 2018. Denne kilden opplyser tydeligvis ikke alder eller fødselsår, siden du ikke 100% kan si at dette er riktig Dennis.

Av attestene ovenfor fremgår det at Dennis Roy Dolman, født 1954, er sønn av Lee Dolman, og derfor er rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn Piro skrev:

Du skriver at en Dennis Roy Dolman døde i 2018. Denne kilden opplyser tydeligvis ikke alder eller fødselsår, siden du ikke 100% kan si at dette er riktig Dennis.

Jeg fant nå teksten i dødsnotisen fra 2018. Han var 64 år så det stemmer med din Dennis.

image.png.2fa8fdfc079db661fafb0299398854b3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at Dennis R. Dolman, som jeg hadde håpet å kunne kontakte, døde i 2018. Videre at kone nr. 2 Tammie døde året etter at de giftet seg (1993). Selv fant jeg nå at kone nr. 3, Janyce Dolman, døde i 2004. Han var født i 1954. Både Janyce og Dennis hadde i 2001 samme adresse (University Place, Pierce, Washington. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider