Gå til innhold
Arkivverket

Oppløsing av forkortelser ved transkripsjon?

Turid Brox Nilsen
 Del

Recommended Posts

Jeg mente å huske å ha lest at forkortelser kunne skrives fullt ut ved transkripsjon, f. eks. at jeg kunne erstatte "Kr.ia" i kilden med "Kristiania". Men nå finner jeg ingenting om dette i Kyrre eller her i registreringsinstruksen.

Husker jeg helt feil? 

Jeg tenkte at det ville være lettere for den som transkriberer og er lokalkjent å løse opp vanlige, men kanskje ikke helt åpenbare forkortelser (f. eks. "Sk-mo" = "Skedsmo", "Lstr" = "Lillestrøm"), men hvis det ikke er meningen at det skal registreres på den måten lar jeg det stå bokstavrett.

Dette gjelder ministerialbok i perioden 1910-1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Turid Brox Nilsen skrev:

Jeg mente å huske å ha lest at forkortelser kunne skrives fullt ut ved transkripsjon, f. eks. at jeg kunne erstatte "Kr.ia" i kilden med "Kristiania". Men nå finner jeg ingenting om dette i Kyrre eller her i registreringsinstruksen.

Husker jeg helt feil? 

Jeg tenkte at det ville være lettere for den som transkriberer og er lokalkjent å løse opp vanlige, men kanskje ikke helt åpenbare forkortelser (f. eks. "Sk-mo" = "Skedsmo", "Lstr" = "Lillestrøm"), men hvis det ikke er meningen at det skal registreres på den måten lar jeg det stå bokstavrett.

Dette gjelder ministerialbok i perioden 1910-1920.

Vi skal skrive teksten slik den står i originalen og ikke endre det til hva som er mente eller burde stått der. 

Så skriv at alt slik det står i kirkeboken.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.