Gå til innhold
Arkivverket

Avslag på innsyn gamle pasientjournaler

Guri Arnesen
 Del

Recommended Posts

Min oldemor døde i Oslo i 1918. Hun var samme år innlagt på Dikemark asyl og hun døde på Ullevål sykehus. Jeg ønsker å lese hennes pasientjournal som kanskje kan forklare hva som skjedde i min familie dette året. Jeg kontaktet Oslo Byarkiv som har eventuelle fremdeles eksisterende journaler. De henviste meg videre til Oslo Universitetssykehus (OUS) som behandler søknader om innsyn og deretter bestiller journalen fra Byarkivet om søknaden innvilges.

Jeg har nå fått avslag fra OUS. De henviser til helsepersonelloven § 24 andre ledd samt pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1 femte ledd. Deres konklusjon er at jeg ikke kan være oppført som nærmeste pårørende i hennes journal/-er og regnes derfor ikke som nærmeste pårørende. Jeg kommer derfor ikke inn under den personkrets som har rett til innsyn i avdødes journal. Klageinstans er Statsforvalteren.

Er det noen som har erfaring med tilsvarende saker og/eller har råd å gi meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Guri Arnesen skrev:

Min oldemor døde i Oslo i 1918. Hun var samme år innlagt på Dikemark asyl og hun døde på Ullevål sykehus. Jeg ønsker å lese hennes pasientjournal som kanskje kan forklare hva som skjedde i min familie dette året. Jeg kontaktet Oslo Byarkiv som har eventuelle fremdeles eksisterende journaler. De henviste meg videre til Oslo Universitetssykehus (OUS) som behandler søknader om innsyn og deretter bestiller journalen fra Byarkivet om søknaden innvilges.

Jeg har nå fått avslag fra OUS. De henviser til helsepersonelloven § 24 andre ledd samt pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1 femte ledd. Deres konklusjon er at jeg ikke kan være oppført som nærmeste pårørende i hennes journal/-er og regnes derfor ikke som nærmeste pårørende. Jeg kommer derfor ikke inn under den personkrets som har rett til innsyn i avdødes journal. Klageinstans er Statsforvalteren.

Er det noen som har erfaring med tilsvarende saker og/eller har råd å gi meg?

Jeg tviler på at du får innsyn i hennes journal, nærmeste pårørende er ektefelle og barn. Les denne her https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/pasient-og-brukerrettighetsloven-med-kommentarer/rett-til-journalinnsyn

Når jeg jobbet på Ullevål sykehus så var det foresatte, ektefelle og barn som fikk innsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forarbeidene til helsepesonelloven § 24 annet ledd (Ot.prp.nr.13 (1998-1999) sier:

Sitat

"Pårørende er definert i pasientrettighetsloven § 1-3 som: «ektefelle, registrerte partnere, person som lever i et ekteskapsliknende eller partnerskapsliknende samboerskap med pasienten, myndige barn, foreldre eller andre med foreldreansvaret, myndige søsken, besteforeldre, verge eller hjelpeverge.» Den nærmeste er den av disse pasienten selv oppgir. Dersom den nærmeste ikke oppgis, er den nærmeste den av de pårørende som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med pasienten, likevel slik at det tas utgangspunkt i den rekkefølge som er angitt"

Står ikke noe mer relevant i pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1 femte ledd så langt jeg kan se.

Jeg er dog i stuss om avslaget når det faktis er hele 105 år siden dødsfallet. Klausulen virker veldig streng. Men dette er ikke mitt "ekspertområde".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. Jeg vedla søknaden dåpsattester som dokumentasjon på at hun er min oldemor. Og siden dette skjedde for så lenge siden trodde jeg at jeg ville få innsyn. Særlig fordi jeg har sett masse personlig informasjon på Oslo Byarkiv for eksempel i Fattigvesenets arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden ba jeg om å få innsyn i sykejournalen til en tante, som døde i 1943 på Vensmoen sanatorium i Saltdal  av tuberkulose,  bare 18 år gammel. Selv om jeg ikke hadde noen som helst dokumentasjon som beviste slektskap, fikk jeg tilsendt kopi av sykejournalen. Hennes pårørende oppført i journalen var selvsagt foreldrene ( mine besteforeldre), men dette trengte jeg med andre ord ikke å dokumentere.   

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vensmoen sanatorium lå litt øde til et stykke oppe i Saltdalen, og på en måte levde sitt eget liv.  Det Anita Aamo nevner ovenfor, vil jeg tro skyldes at administrasjonen på Vensmoen ikke hadde kjennskap til lovverket.  Saken ble vel behandlet av en underordnet funksjonær på Vensmoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Alvin Andreassen skrev:

Vensmoen sanatorium lå litt øde til et stykke oppe i Saltdalen, og på en måte levde sitt eget liv.  Det Anita Aamo nevner ovenfor, vil jeg tro skyldes at administrasjonen på Vensmoen ikke hadde kjennskap til lovverket.  Saken ble vel behandlet av en underordnet funksjonær på Vensmoen.

Disse journalene er oppbevart ved Nordlandssykehuset i Bodø, og derfra fikk jeg et hyggelig brev med journalen vedlagt, signert en seniorrådgiver som en skulle tro kjente til regelverket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet krever pasientjournalloven at helseopplysninger skal slettes når det ikke lenger er bruk for dem i behandlingen. 
Pasientjournalloven §25

Unntaket er hvis journalen er underlagt krav om arkivering etter arkivloven.

Dette skulle jeg tro gjaldt hvis det er del av historisk relevante helseregistre.

Hvis det siste er tilfellet, skulle jeg tro det er ordinære personvernhensyn som gjelder, altså at det er åpent tilgjengelig etter 100 år. 

Men hvis det ikke har vært krav om arkivering, skulle journalen vært slettet, og det kan være begrunnelsen for at det ikke kan gis innsyn.

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Jeg fikk innsyn i to pasientjournaler fra Dikemark tilbake i 2017. Dette gjaldt to søstre av min tippoldemor. Søknaden gikk via Oslo Universitetssykehus (OUS), og det var en ganske omfattende prosess. Jeg måtte dokumentere slektskap i alle ledd fra disse søstrene og ned til meg selv. Søstrene var barnløse, og døde i 1928 og 1941.

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider