Gå til innhold
Arkivverket

Jessheim stasjon 1908: dokumenter/kilder

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg leter etter gamle dokumenter, bilder, kilder m.m. som omhandler byggingen av jernbanestasjonen på Jessheim i 1908.
Denne ble tegnet av den kjente arkitekten Henrik Bull.

Merkelig nok kan jeg ikke finne omtaler om byggingen eller åpningen av stasjonen. Jeg har funnet mye stoff om den gamle stasjonsbygningen (som brant ned) men altså ingenting om den nye.
Jeg har forsøkt å søke i avisartikler på nasjonalbiblioteket sine arkiver, men overraskende nok har jeg ikke funnet noen ting der heller.

Kan det være arkivmateriale på Riksarkivet som kan være relevante?

På forhånd mange takk! 🙂

mvh

Marius H. Enerrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort noen søk på Arkivportalen:

I arkivet etter Norges Statsbaner Baneavdelingen B, Arkivdel 1, serie Tc - Stasjonskart, Hovedbanen, ser jeg det er en mappe 0013 - NSB-Bane 13.11 Jessheim stasjon - ODOB 2501 1908 - 1940. 

I arkiv fra Akershus fylkeskommune, Kultur, serie Gb - Fredningsarkiv, stykke L0057 - Ullensaker kommune, finnes det en mappe 0002 - Jessheim stasjon. Bygningsfredning. Høring, uttalelse 1995. Jeg vet jo ikke om dette kan være noe av interesse. 

Jeg ser at det er tegninger av stasjonsbygninger i arkivet etter Norges Statsbaner, Arkitektkontoret, men jeg får ikke treff på Jessheim stasjon her. 

Disse bildene kjenner du sikkert fra før: 

https://digitaltmuseum.no/021018440688/jessheim-stasjon-pa-hovedbanen

https://digitaltmuseum.no/0210113641571/damplokomotiv-type-45a-med-persontog-pa-jessheim-stasjon

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers finnes det en bok om Henrik Bull. Den inneholder en liste med arbeider 'vesentlig basert på tegninger i Norsk Arkitektmuseum og Antikvarisk Arkiv, Riksantikvaren'.

I denne listen figurerer Jessheim stasjon i 1908. https://www.nb.no/items/0e37840b9c27ce71195d80c26043e432?page=79&searchText=Jessheim
Det betyr at tegningen antagelig befinner seg et av stedene.
Du er sikkert klar over at stasjonen het Jesseim, ikke Jessheim, i 1913. Det kan ha noe å si om du søker på det ene eller det andre navnet.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill 😊

Jeg skal bestille det materialet som dere tipser om her i Arkivportalen.

Jeg kommer også til å kontakte Jernbanemuseet på Hamar.

Blir spennende å se om jeg kommer over noe relevant. 

Men igjen: jeg synes det er smått utrolig at jeg ikke finner relevant informasjon fra byggingen eller åpningen av stasjonen i avisartikler i 1908.

(har søkt både på «Jessheim» og «Jesseim»)

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jernbaneverket pleide å ha et bibliotek med alt mulig rart, men mener å huske at de kvitta seg med det meste når vi ble banenor. Aner ikke hvor det ble av.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider