Gå til innhold
Arkivverket

Beliggenheten til middelalderkirken i Undrumsdal (revet 1730)

Thomas Kjær
 Del

Recommended Posts

Den første kirken i Undrumsdal (i dag Vestfold, tidl. Jarlsberg (og Larvik) grevskap) blir nevnt første gang i 1315. I 1730 blir den visstnok revet og erstattet med en ny kirke. Den nye kirken blir igjen erstattet 150 år senere av kirken som i dag står i bygda. Jeg har i lenger tid forsøkt å finne beliggenheten til kirken nevnt i 1315, som trolig var en stavbygd kirke. Har noen av dere her noen tanker om hvilke arkiver/dokumenter jeg bør lete videre i for å finne ut av dette mysteriet? Setter stor pris på all hjelp. 

Mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på spørsmålet, men er dette den aktuelle kirken?

RA/EA-4067: Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Kirkeregnskap, Besiktigelser over kirkene i Tønsberg len og Brunla len, Tønsberg prosti

Vestfold fylke, Annen kilde nr. 27.2 (1666-1666), Protokollside, Side 5b-6a

https://media.digitalarkivet.no/view/177725/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Jeg kan ikke svare på spørsmålet, men er dette den aktuelle kirken?

RA/EA-4067: Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Kirkeregnskap, Besiktigelser over kirkene i Tønsberg len og Brunla len, Tønsberg prosti

Vestfold fylke, Annen kilde nr. 27.2 (1666-1666), Protokollside, Side 5b-6a

https://media.digitalarkivet.no/view/177725/10

Hei Grethe,

Ja, det er riktig kirke. Har lest gjennom dette dokumenter tidligere, og kan ikke finne henvisning til lokasjon. Dokumentet er underskrevet på Solerød, men dette var også gjestgiveri/skysstasjon og jeg har da tolket dette som plassen dokumentet ble skrevet under på, og ikke kirkeplassen. Tenker du dette er en rimelig tolkning? 

Mvh

Thomas 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Rød gamle kirkegård i Undrumsdal står en plakett fra Våle historielag. Der står blant annet:

"I 1727 besluttet man å rive den gamle kirken i Undrumsdal som noen mener lå nord for Nyerrød-gårdene. 9. juni i 1730 begynte man på arbeidene med å reise den nye kirken på Rød. Den var ferdig 18. september samme år. Kirken fikk en åttekantet form, ..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Jon Anders Holtan skrev:

På Rød gamle kirkegård i Undrumsdal står en plakett fra Våle historielag. Der står blant annet:

"I 1727 besluttet man å rive den gamle kirken i Undrumsdal som noen mener lå nord for Nyerrød-gårdene. 9. juni i 1730 begynte man på arbeidene med å reise den nye kirken på Rød. Den var ferdig 18. september samme år. Kirken fikk en åttekantet form, ..."

Ja, kjenner til plassen ved Nyerrød. Dessverre ingenting der som antyder at en kirke har stått der. Annet enn kirke/prestestien som går forbi, men går jo forbi mange potensielle plasser i bygda. Jeg er fra området og alt av eksisterende informasjon mener jeg å ha oversikt over, så er mer om det ligger noe i arkivene som er hittil ukjent i denne sammenhengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Thomas Kjær skrev:

Den første kirken i Undrumsdal (i dag Vestfold, tidl. Jarlsberg (og Larvik) grevskap) blir nevnt første gang i 1315. I 1730 blir den visstnok revet og erstattet med en ny kirke. Den nye kirken blir igjen erstattet 150 år senere av kirken som i dag står i bygda. Jeg har i lenger tid forsøkt å finne beliggenheten til kirken nevnt i 1315, som trolig var en stavbygd kirke. Har noen av dere her noen tanker om hvilke arkiver/dokumenter jeg bør lete videre i for å finne ut av dette mysteriet? Setter stor pris på all hjelp. 

Mvh

Thomas

La meg få presisere litt. Den første kirken er ikke nevnt i 1315 som sådan, referansen er til kirkesognet. Kirken er første gang nevnt i Biskop Eysteins Jordebog, Kristiania, 1880 s. 64. Legg da merke til at prestegården også ved år 1400 synes å ha vært Kleppan. Spørsmålet blir så: Hvor langt unna prestegården lå kirken?

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

La meg få presisere litt. Den første kirken er ikke nevnt i 1315 som sådan, referansen er til kirkesognet. Kirken er første gang nevnt i Biskop Eysteins Jordebog, Kristiania, 1880 s. 64. Legg da merke til at prestegården også ved år 1400 synes å ha vært Kleppan. Spørsmålet blir så: Hvor langt unna prestegården lå kirken?

Mvh Are

«Undræims dals kirkia» er vel i det minste nevnt 1398 i RB (s.64). Men ja, vanskelig å si utifra hypotesen om Kleppan som prestegård hvor selve kirken kan ha ligget. Håper noen flere brikker kan falle på plass etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider