Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av tekst, og evt historiske fakta om slike dokument

Lars Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Jeg fant et gammelt dokument på loftet for noen år siden. Det er underskrevet på Kongsberg 24 desember 1804, så den er 219 år i dag. Jeg har klart å tyde en del navn og stedsnavn, og finner også igjen noen av de på mitt slektstre. 

Jeg skjønner også noen ord, men finner ingen god sammenheng i dette. Den er også skrevet under av Niels Cornelius Bonnevie som var "Sorenskriver over nummedahl og sandsværd" fra 1798 til hans død i 1836. Klarer noen å lese dette?

Har noen noe kunnskap om slike dokumenter/kontrakter? 885155931_Gammeltdokument1.thumb.jpg.3be8f74a191a6cb9b85846e9766655ac.jpg

mvh

Lars Gustavsen

Endret av Lars Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underskrevne Christopher Jørgensen Hvam med Curator Rasmus Halvorsen Øen af Efterlød Sogn og Sandsværd Præstegjeld Giør Vitterlig:
At vel var jeg sindet at ind[...?] fra Besidderen af Gaarden nordre Hvam af Skyld 10 Lispund Tunge Gulbrand Thoresen, denne Gaard som mit Fæderne Odels Gods og hvortil jeg efter Loven umiddelbar er Løsningsberettiget; men ved at yttre denne min Hensigt for bemeldte Gulbrand Thorsen er jeg mindelig blevet foreenet med ham at han for denne min Odelsløsnings Rett udbetaler mig den Summa 300 rd. skriver Tre hundrede Rigsdahler D[anske]Courant; og da nu disse 300 rd. er mig til fulde betalt; saa er det jeg  herved i Kraft af dette Odelsskiøde, fraskriver mig all videre Odels og Løsnings Rett til bemeldte Gaard nordre Hvam Skyld 10 L[pund], med paastaaende Huusebygninger, tilhørende Rettigheder og alle Tilliggelser, men samme skal herefter dags som forhen forblive Gulbrand Thoresens Eyendom, frie for min og Arvingers videre Anke, eller Paatale i nogen Maade.-
Til Bekræftelse underskrives dette Odelsskiøde af mig med Curator og tillige derunder bevidner at om denne Foreening ingen skrivtlig Contract i forveyen af os eller nogen paa vore Vegne har været oprettet.

Kongsberg 24de December 1804

Christopher Jørgensen
med paaholden Pen.-
Gulbrand Thorsen
holdt i Pennen.-
Som Curator
Rasmus Halvorsen Øen
holdt i Pennen

Til Vitterlighed
H. Ellevsen
Dyhre Andersen Biertnæs
holdt i Pennen

Som den af Sorenskriver udnævnte Curator,
underskriver
H. O. S. Hvamb
Kongsberg den 4 Febr. 1805.-

Forestaaende Skiøde af den underaarige Christopher Jørgensen til Gulbrand Toresen Hvam; er i mit og tiltagne Vidnes Hans Ellefsens Overværelse den 24 December 1804 bleven underskrevet af dem med egenhendig paaholden Pen og ligesaa af Rasmus Øen, og Vitterligheds Vidnet Dyhre Biertnæss; og Dags Dato er den af mig forhen udnævnte Curator Halvor Olsen Hvams egenhændige Underskrivt tilføyet i min og bemelte Ellefsens Overværelse.
Samtlige benævnte ere mig personlig bekjendte, og har jeg tælled og selv overleveret Christopher Jørgensen inbemeldte Tre hundrede Rigsdaler.-

Kongsberg den 4 Februar 1805

Bekræftet af 
N. Bonnevie

Som Vidne Ellevsen

Tinglyst ved det almindelige Vaar-Ting for Sandsværd Præstegjeld den 15de Martii 1805, afholdet paa Tingstædet Aager [og?] extraheret i Justitz Protocollen og i Skiøde og Pantebogen ordlydende indført fol. 72.
Bevidne
N. Bonnevie

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider