Gå til innhold
Arkivverket

Husmannskontrakt (Løpeseddel) vedr gården Mjåvatn på Vegårshei, 1829

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Ja, det er rett dokument, som er vanskelig å lese.

Jeg ser at festeren, kommende husmann, er Clemmet Nielsen.  Det jeg er mest interessert i er om det er oppgitt noe navn på plassen.    Ikke bare "et Stk Jord"....Jeg mener det enten må være Raudsandmoen eller Raudsanddalen, alternativt Jørgensmyr.

Av andre dokumenter framgår likevel at han tok ikke i mot denne plassen, men valgte i stedet å bli leilending på Kil, en av gårdene som Nes Jernverk nettopp hadde overtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan ikkje sjå at jorstykket er namngitt noen plass her, ser verken Raudsandmoen eller Raudsanddalen, eller Jørgensmyr, nemnt. Men i grenseoppdraginga er "Rausanskjønnet" (Raudsandstjernet) brukt som ei av grensemarkeringane. Heilt til venstre på 10. linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, Raudsanddaltjenna er greit, men kan du se om grensene for plassen starter/slutter nede ved Vegår?  Event. om andre stedsnavn er nevnt?

Plassen må ha ligget i området som vist på kartutsnittet nedenfor.  Men i 1829 var det alt bebyggelse på Raudsandmoen.

Bilde4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at grensedraginga starter ved Vegaar. Elles meiner eg å sjå nemnt Moen, Domafjældkjærene?, Jørgensbæk, men som du sjøl kommenterte, skrifta/gjengivinga er utydeleg og eg er usikker på samanhengen mellom namna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Richard Johan Natvig.😀

Det som synes klart er at grensebeskrivelsen går rundt det området som i dag kalles Raudsandmoen, den gang bare Moen.  Avviket er Donafjellkjærene,.  Donafjell er greitt nok, det ligger  et par km lenger vest, i Åmli kommune.  Så Donafjellkjæra må være slåttemyrer (Kjær = lita myr) som plassen kunne disponere.

Som nevnt i et tidligere innlegg valgte Clemet Nielsen heller å slå seg ned som leilending på Kil. 

Men under folketellinga 1835 bodde det en familie på Moen (Raudsandmeon) og en familie hadde slått seg ned i Raudsanddalen.

mvh Per Tore Solheim.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider