Gå til innhold
Arkivverket

Tyde 8 linjer i konfirmasjonsbøker

Erik Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Hei, kan noen tyde 8 linjer om «karakteren» for kunnskap, flid og oppførsel til 7 personer:

1. Petter Andreas Petersen

2. Lise Marie

3. Rebekka

4. Christie

5. Ivar Ivarson Krogen

6. Anne Marie

7. Peder Andersen Oxehollen

8. Martha Sofie

IMG_2723.jpeg

IMG_2730.jpeg

IMG_2735.jpeg

IMG_2739.jpeg

IMG_2740.jpeg

IMG_2742.jpeg

IMG_2744.jpeg

IMG_2747.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Gustavsen skrev:

1. Petter Andreas Petersen

IMG_2723.jpeg

"Meget maadelig oplyst; føt i stor Fattigdom; tidligere holdt til Arbeide, men i Øvrigt forsømt"

Generelt er det alltid enklare å tyde med (side-)lenkjer til protokollen; då kan vi sjå meir tekst, bla og samanlikne.

2. Lise Marie

IMG_2735.jpeg

Det må vel vere meint nr. 2 i dette utdraget.(?)

"Ligesaa"; som viser til "Temmelig godt oplyst, flittig og sædelig"

3. Rebekka

4. Christie

IMG_2739.jpeg

IMG_2740.jpeg

Rebekka ser eg ikkje.

Christie er det to innførsler (same foreldre). 

Den første: "Vel oplyst, men ringe Evner dog flittig(?)" [noko av ordet klipt bort

Den andre: "vel oplyst og flittig"

6. Anne Marie

IMG_2742.jpeg

"Anna Maria";  Delar av karakteren uklar; "Kundskab, Flid og Forhold .....et godt".

Det kunne kanskje vore enklare med meir tekst å sjå på.

7. Peder Andersen Oxehollen

IMG_2744.jpeg

"Ligeledes, flittig med ringe Evne".  For å seie kva "Ligeledes" viser til, må vi ha større utsnitt.

8. Martha Sofie

IMG_2747.jpeg

"Høist vankundig ; ringe Evner - godt Forhold"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En siste ting, ser nå at skjermbildet om Elise Marie ikke ble tydet, her er et større utsnitt:

Du spurde ikkje etter henne ...

Du har vel framleis ei Rebekka (nr. 3 i lista) att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Du spurde ikkje etter henne ...

Du har vel framleis ei Rebekka (nr. 3 i lista) att.

Nei, jeg har fått hjelp om alle nå 🙂 Rebekka ble også kalt Bekka, som vises i det tredje bildet. Hos henne står det også «Ligeså». Det som ble tydet her var om hun Lise Marie fra Ingelsfjord. Her ble det også skrevet «Ligeså». Rebekka/Bekka og Lise her fikk altså samme karakter. Det var likevel her jeg gjorde litt rot først, siden jeg glemte å legge ved bildet for den egentlige Lise Marie/Elise Marie fra Hennes (en annen pike). Det er dette jeg spør senere i tråden. Hun ble også kalt Elise, med E.

Dette er uansett ikke viktig (glemte et bilde og skrev Rebekka, istedenfor for Bekka). Jeg har altså fått all hjelpen jeg spurte om. Dere er supre i hjelpen dere gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen hjelpe å tyde 4 nye bilder, kun det i de markerte områdene med rødt. Beklager at det bare ble bilder her også (fikk de fra noen andre), så skjønner om man ikke klarer å tyde det. I 3 av bildene står det om «karakterer» de fikk i konfirmasjonen, i et av disse står det også bittelitt om en Poul A. Poulsen. I det siste bildet står det kun datoen noen har konfirmert seg på (her tyder jeg blant annet «…søndag etter Tr…»

IMG_2762.jpeg

IMG_2763.jpeg

IMG_2765.jpeg

IMG_2764.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har havt Kopperne Vankundig og forsømt Staver og lægger tilsammen og er Slet oplyst"

"Denne Confirmation er holden den 23de Søndag af S:T: Hr Provst E.A. Colban i Hassels Kirke bevidner Poul A: Poulsen Klokker og Skole holder"

"særdeles godt Nemme(?) meget vel oplyst og sædelig i Forhold"

"Temmel: gode; noget vilter(?)"

"Sjette Søndag efter Trefoldighed Confirmerte Følgende"

Lenke til kommentar
Del på andre sider